سایت خبری پیام ما آنلاین | مدیرکل مطالعات سازمان امور عشایری کشور در گفت و گو با پیام ما: عشایر جزء مولدترین اقشار در کشور

مدیرکل مطالعات سازمان امور عشایری کشور در گفت و گو با پیام ما: عشایر جزء مولدترین اقشار در کشور





۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۲۹

مدیرکل مطالعات سازمان امور عشایری کشور در گفت و گو با پیام ما: عشایر جزء مولدترین اقشار در کشور

معصومه قطب الدینی
مهدی میزبان مدیرکل مطالعات سازمان امور عشایری کشور در بازدید از جشنواره فرهنگی اقتصادی کرمان در برج میلاد تهران اظهار داشت: براساس نتایج سومین سرشماری عشایر کوچنده در سال 1387، کشورمان دارای 1 میلیون و 300 هزار نفر جمعیت عشایری در قالب 212 هزار خانوار، 104 ایل، 552 طایفه ی مستقل در 30 استان و در محدوده ای بالغ بر 50 درصد از فضای جغرافیایی کشور استقرار داشته اند.
وی با بیان اینکه 6/1 دهم درصد جمعیت کشور را عشایر به خود اختصاص داده است گفت: عشایر بالغ بر 25 درصد دام سبک کشور را در اختیار داشته و نزدیک به 20 درصد گوشت و پروتئین دامی کشور و 30 درصد صنایع دستی کشور را تولید می کنند و از این جهت جزء مولدترین اقشار در کشور به شمار می روند.
وی خاطرنشان ساخت: استان کرمان با داشتن 109 هزار نفر جمعیت عشایر کوچنده با 24 هزار خانوار، 28 ایل و 42 طایفه مستقل عشایری از نظر تعداد جمعیت دومین استان کشور محسوب می شود.
وی در ادامه با توجه به وسعت، تنوع زیاد اقلیمی جغرافیایی و اجتماعی و اقتصادی در کرمان گفت: استان کرمان طیف وسیعی از اقوام و عشایر کشور را به خود اختصاص داده است که ویژگی های منحصر به فردی نیز در آن ها دیده می شود که یکی از این ویژگی ها کوچ عشایر میمند به عنوان 3 بار کوچ در سال و تعداد دوره قشلاقی در دست کندها از جهت تاریخی و فرهنگی و گردشگری است.
وی افزود: عشایر شهربابک نیز تنها عشایری هستند که چادر مویی سفید دارند و همچنین نژاد بز کرکی راینی هم از جهت ژنتیکی و هم ارزش کرک تولیدی جزء صنعت های ممتاز به شمار می رود.
مهدی میزبان در ادامه اظهار داشت: این فرصت را باید به فال نیک گرفت چرا که این جشنواره که در مرکز برگزار شده است مطمئنا با بازدید خرده فرهنگ های زیادی در مرکز مواجه خواهد شد که می تواند معرفی ای برای آن ها باشد.
وی یکی از حوزه های مورد توجه عشایری را معرفی الگوی زیست عشایری دانست و گفت: این جشنواره ها ابعاد اقتصادی، فرهنگی، و اجتماعی و نظام سکونت گاهی و تولیدات را به نمایش می گذارند تا کسانی که آشنایی به این جامعه ندارند به وجوه این زندگی پی ببرند.
میزبان معرفی محصولات در زمینه فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی را از مهم ترین اهداف این جشنواره عنوان کرد و گفت: در کنار این جشنواره مراسمات آئینی نیز برگزار می گردد که بیشتر آن ها هنرهای در حال فراموشی است و این جشنواره ها فرصتی است برای بازتولید و بازنمایش این آئین ها که هم هنرمندان و هم بینندگان برای ثبت و ضبط و مستندسازی این مراسم ممارست کرده و این آئین می تواند جنبه ی گردشگری نیز داشته باشد.
وی همچنین گفت: علاوه بر معرفی جاذبه های گردشگری، فرهنگی و مردم شناختی موجب بازگشت عشایر به زیست بوم های خود می گردد.
مدیرکل مطالعات سازمان امور عشایری کشور با بیان اینکه عشایر از نظر اقتصادی از گذشته های دور تاکنون اتکای اصلی معاش عشایر به دامداری سنتی مبتنی بر علوفه ی مرتعی تازه بود گفت: اقتصاد عشایر به سمت تک محصولی گرایش داشته است.
وی همچنین افزود: سازمان امور عشایر در صدد است که زمینه های تولید و فعالیت عشایر را به سمت استفاده ی غیر علوفه ای از مراتع مانند کشت گیاهان دارویی و صنعتی یا گل محمدی و همچنین توسعه ی صنایع دستی و سنتی و رونق گردشگری فرهنگی و طبیعی در مناطق عشایری راهبری کند.
وی با توجه به این که در توسعه ی گردشگری به حفظ ارزش های فرهنگی و جلوگیری از بروز آسیب های اجتماعی – فرهنگی به فرهنگ و جنبه های هویتی عشایر حساسیت بسیار زیادی به خرج داده می شود، گفت: نباید اقتصاد گردشگری منجر به بروز ناهنجاری ها و آسیب های فرهنگی و اجتماعی گردد و انجام مطالعات کاربردی در جهت شناخت بایدها و نبایدهای فرهنگی و هنجاری از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی در پایان خاطرنشان ساخت: بایستی برنامه های گردشگری عشایر حتما با محوریت جوامع محلی و از طریق تشکل های مردم نهاد عشایری انجام گیرد تا هم ظرفیت ها و جاذبه های فرهنگی اجتماعی عشایر به خوبی به گردشگران منتقل شود و هم از آسیب های فرهنگی احتمالی جلوگیری گردد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *