توافق رسانه‌ای

منتشر شده در صفحه صفحه اول | شماره 409

توافق رسانه‌ای
مذاکرات به ماراتن تبدیل شده . اخبار خواب از چشم خبرنگاران برده است. کمتر از یک دقیقه طول می کشد تا صحبت های ظریف از بالکن هتل کوبورگ به مخاطبان فارسی زبان در ایران منتقل شود. مهم نیست کجای کشور هستیم.نیروی بی سابقه اینترنت با همین پهنای باند نیم بندش کافی ست تا در جریان کوچکترین تحرکات بازیگران عرصه دیپلماسی قرار بگیریم. تنوع رسانه ها در جهان رسانه ای شده این فرصت را فرآهم کرده تا فاصله مردم با محل رویداد به اندازه یک کلیک کوتاه شود. دسترسی به تلفن های هوشمند این زمان را مختصر کرده است. ۱۸ روز مذاکره بی وقفه در هتلی اروپایی را دنبال کردیم. در کوچه و خیابان صحبت از یک توافق بود. حالا رسانه واحد دیگر معنای خود را از دست داده است. هر فرد یک رسانه است .اخبار کذب دوامی ندارند و در کمتر از چند دقیقه رسوا می شوند. شایعات در بدو تولد می میرند و آگاهی و اطلاعات حرف اول را می زند . وجود شبکه های اجتماعی پر نفوذ دنیا را کوچک کرده است . تلویزیون های بین المللی هم برای دسترسی به بازخورد اخبارشان در بین مخاطبین به آنها متوسل شده اند. برای دریافت صحت خبر « فریاد ظریف بر سر موگرینی» کافی ست به سراغ اینترنت برویم و موضوع را از غول اطلاعات جهان «گوگل» بپرسیم. تصویر فیگور ظریف در برخورد با «موگرینی» به دستهایی که او را تهدید می کند قند در دلمان آب می کند.
مسابقه ارسال خبر در شبکه های اجتماعی به کسری از ثانیه رسیده است. مخاطبان به نسبت کارکرد هر یک از این شبکه ها مشغول به اشتراک گذاری تازه ترین اخبار مذاکرات هستند. رفت و آمد های پیاپی «لاورف»روس و مقام چینی به سوژه کاربران شبکه های اجتماعی تبدیل شده است. آخرین پست کوچک زاده نماینده دلواپس مجلس هم نمی تواند از تیررس بازنشر مصون بماند . سرعت نشر اطلاعات توسط نرم افزار های پیام رسان بالاتر می رود. تقریبا نمی توان کاربری در این نرم افزار ها را یافت که عضو یا گرداننده یکی از این گروههای خبری نباشد. از ساعت خواب و خنده های ظریف تا تصویر اخم کرده «فابیوس »فرانسوی در این گروهها مورد تحلیل قرار می گیرد. چنان که پنداری رویداد در یک قدمی شما اتفاق افتاده است. امروزه این ابزارهای نوین ارتباطی سرعت انتقال پیام را تا جایی افزایش داده اند که گاهی خود سوژه های خبر را شکه می کند. موبایل تعاملات درون گروهی را بوجود آورده و پازل هسته ای قدم به قدم توسط ایرانی ها نقد و بررسی می شود. روزی که اما و اگرهای توافق داغ می شود ایرانی ها هم پا به پای تحلیلگران سیاسی اما در گروههای مجازی نتیجه مذاکرات را پیش بینی می کنند. فراز و فرود و بیم و امیدهای مذاکره از اتاق های هتل در «وین» تا خانه ایرانی ها بر بال امواج اینترنت سوار می شود و دل آنها را می ریزد. کلمه «خبر فوری» از شبکه های خبری جهان پاک نمی شود.سرانجام رصد اخبار در فضای رسانه ای ما را به وعده گاه محل اعلام توافق بین ایران و شش کشور جهان می کشاند. رویدادی که دنیا کمتر به خود دیده است. پرچم هفت کشور جهان در کنار نماینده اروپا بر روی سن منتظر بزرگترین رویداد دیپلماسی مدرن چند دهه اخیر است. ما هم بعنوان مردم در یک قدمی ماجرا قرار داریم. از کانال های ارتباطی مختلف. شوق در زیر پوستمان موج می زند و چشم از صفحه موبایل بر نمی داریم. همه گروههای مجازی را چرخ می زنیم تا خدای نکرده خبری از نگاهمان دور نماند. جدا از توجه جهانیان به این روز تاریخی هفتاد میلیون ایرانی از دلواپس و معمولی! در سالن محل اعلام توافق حاضر هستند و از پشت ابزارهای مختلف ارتباطی بزرگترین رویداد عرصه بین المللی را مشاهده می کنند . توافق بوسیله وزیر محبوب خارجه ایران خوانده می شود و فضای رسانه ای مملو از تصاویر روحانی ، ظریف و تبریک های پیاپی ست که پشت هم ارسال می شود. هنوز از آمدن مرد اول سیاست خارجی خبری نیست که مردم شهر با موبایل هایشان وعده جشن می دهند.

14

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «پیام ما» بیشتر بدانید :

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 56
  • دیروز: 97
  • هفته: 1,131
  • ماه: 3,873
  • سال: 171,159