پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مهندس پور اسماعیلی شهرداری منطقه دو کرمان در گفتگو با پیام ما/ بودجه شهرداری کرمان با گستردگی شهر همخوانی ندارد/ در 2 سال آینده با اتمام پروژه های قرارگاه خاتم چهره شهر کرمان کاملا تغییر خواهد کرد

مهندس پور اسماعیلی شهرداری منطقه دو کرمان در گفتگو با پیام ما/ بودجه شهرداری کرمان با گستردگی شهر همخوانی ندارد/ در 2 سال آینده با اتمام پروژه های قرارگاه خاتم چهره شهر کرمان کاملا تغییر خواهد کرد





۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۷:۵۵

مهندس پور اسماعیلی شهرداری منطقه دو کرمان در گفتگو با پیام ما/ بودجه شهرداری کرمان با گستردگی شهر همخوانی ندارد/ در 2 سال آینده با اتمام پروژه های قرارگاه خاتم چهره شهر کرمان کاملا تغییر خواهد کرد

گستره فعالیتهای شهرداری‌ها بسیار وسیع است به عنوان مثال تنظیف شهرها ، ایجاد معابرجدید ، بزرگ راهها ، پلها ، پارکها ، آسفالت معابر ، پرداخت غرامت املاک در مسیر و سایر فعالیت ها‌ی شهرداریها ، بدون در اختیار داشتن منابع درآمدی مستمرو اعتبارات کافی امکان پذیر نخواهد بود لذا به رغم آنکه بسیاری از شهروندان از افزایش عوارض وپرداخت‌های مختلف به شهرداریها ناراضی هستند ، مشکلات مالی شهرداریها جهت تامین بسیاری از هزینه های جاری و عمرانی به قدرت خود باقی است.
یکی از مسائل مهم شهرداریها در سراسر جهان، ایجاد منابع کافی درآمد و تامین هزینه خدمات شهری است . در ایران این مسئله بارویکرد دولت مبنی بر خود کفا شدن شهرداریها ، ابعاد جدی تری یافته و شهرداریها برای تامین درآمد مورد نیاز اقدامات متعددی رادر عرصه های مختلف انجام میدهند. مهمترین این برنامه ها فروش تراکم و عوارض صدور پروانه ها ی ساختمانی است به نحویکه امروز تقریبا بیش از 70 درصد درآمد شهرداریها وابسته به بخش ساختمان می باشد.
اما در شرایط کنونی که بازار ساخت و ساز مسکن در کشور بخصوص در کرمان راکد است شهرداری این منبع درآمد خود را از دست داده است.
شهرداری منطقه دو کرمان نیز همانند سایر مناطق به رغم داشتن مشکلات مالی و نداشتن بودجه کافی توانسته است فعالیت‌های خوب ، مثمر ثمر و در خور تقدیری انجام دهد.
برای اطلاع از چگونگی فعالیت‌های عمرانی و خدمات شهری در منطقه دو شهری کرمان با شهردار این منطقه به گفت‌و گو نشستیم که از نظرتان می گذرد؛
شهرداری منطقه دو کرمان که با روی باز پذیرای ما بود در این باره گفت: با درآمدهای شهرداری همان میزان کاری که شهرداری انجام می دهد معجزه است.
محسن پور اسماعیلی با بیان این که بودجه شهرداری کرمان با گستردگی شهر همخوانی ندارد، گفت: بطوریکه رقم قرارداد قرارگاه خاتم الانبیا 1.5 برابر درآمد شهرداری است و ما چاره‌ای به جز کمک گرفتن از بخش خصوصی نداریم.
وی با بیان اینکه، آنچه که یک شهر را می تواند آباد کند مردم آن شهر هستند و شهرداری صرفا امانت دار است، گفت: مهمترین پروژه در محدوده منطقه 2 شهری کرمان و شهرداری کرمان طرح بلوار کوثر است که در ادامه بلوار 45 متری سیدی شروع و به فرودگاه ختم می شود.
وی افزود: فاصله پل کوثر تا فرودگاه 6.5 کیلومتر است که عرض باند این بلوار 45 و 60 متری است.
شهردار منطقه دو شهری کرمان با اشاره به اینکه، شهرداری جزی نهادهایی است که بودجه آن را مردم پرداخت می کنند اظهار کرد: فضای اداری منطقه، فضای مناسبی نیست لذا ساخت و احداث ساختمان جدید برای شهرداری را آغاز کرده ایم که تا 2 سال آینده به بهره برداری خواهد رسید. همچنین مقداری فضای سبز جدید برای منطقه تعریف کرده ایم.
وی درباره وجود بنای تاریخی کوره داوودی در منطقه 2 شهرداری کرمان نیز گفت: با میراث فرهنگی گردشگری مذاکره کرده ایم که یک طرح ارایه دهند که ضمن فضا سازی این منطقه، به این آثار تاریخی نیز لطمه‌ای وارد نشود.
پوراسماعیلی در ادامه توضیح طرح هایی که در حال اقدام هستند اذعان کرد: روسازی پیاده رو بلوار کوثر را آغاز کرده ایم ضمن آنکه فضای پارک هایی را طراحی کرده ایم که با 4000 تا 4500 متر در نظر گرفته ایم.
وی ادامه داد: پارک شاخص منطقه دو شهری کرمان، پارک مادر است که یک آب‌نما در وسط آن طراحی شده است این در حالی است که متاسفانه در این منطقه از شهر به دلیل تراک زیاد ساخت و سازها، پارک های محله ای زیادی وجود ندارد و اکنون نزدیک به 2 سال است که گرفتار بحث شبکه آب خام برای فضای سبز هستیم.
شهردار منطقه دوشهری کرمان با اشاره به اینکه سیاست ما این است که هیچ فضای سبزی با آب شرب آبیاری نگردد تصریح کرد: پارک سازی آسان است اما اصلی ترین مشکل آن ایجاد فضای سبز است. تلاش ما این است که فضاهای سبز محله ای را افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه، در صدور پروانه در 2 سال گذشته افت داشته ایم بیان کرد: یک اتفاق بدی که در کرمان رخ داده، این است که مهاجرت از درون شهر به سمت غرب انجام شده است و درون شهر خالی شده است. که ماحصل آن فقط تراکم جمعیتی و افزایش قیمت زمین در این منطقه بوده است.
پوراسماعیلی افزود: منطقه دو شهری درآمد بالایی نسبت به سایر مناطق شهری کرمان دارد (بطوریکه منطقه 4 شهری درآمد آن به اندازه ای که حتی زباله های آن را جمع آوری کند نیست) اما ما نمی توانیم خدمات شهرداری را به همه یکسان ندهیم این در حالی است که 50 درصد درآمد این منطقه به شهرداری مرکزی داده می شود.
وی ادامه داد: همچنین باید مدنظر داشت که درصد قابل توجهی از منطقه 2 شهری هنوز شکل نگرفته است و زمین خالی و ساختمان خالی زیاد در این منطقه وجود دارد ضمن آنکه تراکم جمعیتی زیادی نیز در این منطقه وجود ندارد.
شهردار منطقه دو شهری کرمان با بیان اینکه، درآمد شهری کرمان در شهرداری با وسعت شهری هم خوانی ندارد اظهار کرد: اگر بخواهیم شهر کرمان را آنچه که مردم انتظار دارند مقایسه کنیم می بینیم که به چندین برابر بودجه درآمدی اکنون نیازمند هستیم.
وی با بیان اینکه کسانی که به شهر کرمان سفر می کنند متاسفانه بیشتر رهگذر هستند و چیزی در کرمان خرج نمی کنند. تصریح کرد: باید به سمتی برویم که جاذبه هایی گردشگری خوبی را در کرمان ایجاد کنیم که سرمایه گذاری در آن شکل گیرد.
پوراسماعیلی تصریح کرد: با درآمدهای شهرداری همان میزان کاری که شهرداری انجام می دهد معجزه است. بطوریکه رقم قرارداد قرارگاه خاتم الانبیا 1.5 برابر درآمد شهرداری است و ما چاره به جزی کمک گرفتن از بخش خصوصی نداریم و معتقدیم در شرایط کنونی، بخش خصوصی بازوی شهرداری باید شود.
شهردار منطقه دو شهری کرمان با اشاره به وظایف واحد اجراییات شهرداری اذعان کرد: واحد اجراییات شهرداری وظایف مختلفی از جمله نظارت بر ساخت و ساز، سد معبر و … را دارد. اما آنچه تاکید این واحد است مبارزه با حاشیه نشینی است به گونه ای که بیشترین عملکرد این واحد در مبارزه با حاشیه نشینی بوده است.
وی با بیان اینکه، برخی از مردم نسبت به فضای سبز کم لطف هستند ادامه داد: متاسفانه عدم اطلاع مردم از قوانین و همچنین خرید زمین هایی بدون استعلام که متعلق به دولت است معضلات زیادی را برای شهرداری منطقه دو به همراه داشته است که امیدواریم مردم در این زمینه با دقت بیشتری نسب به خرید و فروش ملک و زمین خود اقدام کنند.
شهردار منطقه دو شهری کرمان با اشاره به اینکه، روزانه حدود 100 تن زباله از این منطقه جمع آوری می گردد تصریح کرد: برخی از افراد و مغازه داران شب ها زباله های خود را بیرون نمی گذارند و صبح ها آنها را در پیاده رو و یا در جوی آب رار می دهند که جمع آوری آنها برای شهرداری هزینه بر است.
پوراسماعیلی با بیان اینکه در 2 سال اینده با اتمام پروژه های قرارگاه خاتم چهره شهر کرمان کاملا تغییر خواهد کرد در پایان خاطر نشان کرد: سعی ما این است که شهر را در خور شهروندانش بسازیم. روزی برای شهرداران لذت بخش است که ارباب رجوع خواسته اش آسفالت، جدول و فضای سبز نباشد ضمن آنکه باید بدانیم مردم به جای آنکه شهرنشین باشند باید شهروند باشند.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در شهرداری ادامه داد: رینگ دور شهر تقریبا کامل شده و در آینده ای نه چندان دور عملا کسی که وارد شهر کرمان می شود می تواند بدون ترافیک از شهر خارج شود.
پوراسماعیلی ادامه داد: به عنوان یک شهروند شرایط شهر کرمان قابل مقایسه با ۱۵ سال گذشته نیست و ان شاءالله روزی برسد شهر کرمان وضعیت مناسب تری داشته باشد و بتوانیم درخواست های مردم را انجام دهیم.
وی همکاری بین شهرداری و مردم را لازم دانست و گفت: همکاری بین مردم و شهرداری باید دو طرفه باشد.
شهردار منطقه دو کرمان اختصاص دادن فضای اداری مناسب برای شهرداری منطقه دو، اختصاص فضاهای سبز در بلوار پزشک و حاشیه بلوار حجاج، اصلاح معابر و پیاده رو سازی در بلوار هوانیروز را از جمله برنامه های شهرداری منطقه کرمان عنوان کرد.
وی با بیان اینکه در گذشته از شهرداری منطقه ی دو کرمان از لحاظ مالی به عنوان قلب تپنده شهرداری کرمان نام برده می شد، گفت: از نظر درآمدی شهرداری منطقه دو وضعیت بهتری نسبت به سایر شهرداری ها دارد.
شهردار منطقه دو کرمان علت وضعیت بهتر درآمدی شهرداری منطقه دو را مهاجرت شهروندان از مرکز به غرب شهر اعلام کرد و گفت: شهر ناگهان از درون خالی و به سمت غرب پیش روی کرده است و تراکم جمعیتی را جابه جا کرده است.
وی ادامه داد: محلاتی که تا ۴۰ سال قبل هیچ واحد مسکونی در آن ها وجود نداشت اکنون رونق گرفته و محلاتی چون شریعتی و زریسف که رونق شهر بوده به سمت غرب شهر کشیده شده است.
پوراسماعیلی گفت: درست است منطقه دو شهری از نظر درآمد در سطح بالاتری قرار داشته اما این دلیلی بر یکسان ارائه داده شدن خدمات شهرداری نیست و تا سال گذشته ۶۰ درصد درآمد منطقه دو به شهرداری مرکزی اختصاص می گرفت.
وی افزود: امسال ۵۰ درصد درآمد عمرانی منطقه بوده و ۵۰ درصد نیز به مرکز فرستاده می شود و صرف حقوق نیروهای رسمی و همچنین مسائل عمرانی شهر می شود.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

مجید

با سلام و خسته نباشید جناب شهردار محترم منطقه ۲ کرمان بخاطر خدا اینقدر مردم رو در فشار نگذارید لطفا در منطقه ۲ کوچه شماره ۷ چگونه به دو قطعه زمین کوچک پروانه برای یک ۱۶ واحدی و یک ۸ واحدی صادر نمودید بدون اینکه بعضعی از این آپارتمانها پارکینگ نداشته و تا کنون باعث درگیری برای پارکینگ بین ساکنین پیش آمده بدون در نظر گرفتن راحتی و آرامش خانوادها فقط بخاطر اینکه شهر افقی در حال پیشرفت است باید در نظر بگیرید شهر کرمان زمین خالی و کلنگی بقدری وجود دارد که تا ۶۰ سال دیگه هم ساخت ساز بشه داخل محدوده خواهد بود در کو چه ای تنگ و بدون داشتن هیچگونه امکانات صدور پروانه ۸ طبقه جز فشرده کردن منطقه و بر هم خوردن آسایش مردم هیچگونه منفعتی ندارد با تشکر از زحمات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *