پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کاهش قابل توجه ثبت نام کنندگان حج تمتع ۷۳ درصد از سهمیه های ایران در حج ۹۵ هنوز خالی است

کاهش قابل توجه ثبت نام کنندگان حج تمتع ۷۳ درصد از سهمیه های ایران در حج ۹۵ هنوز خالی است





۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۲:۲۴

کاهش قابل توجه ثبت نام کنندگان حج تمتع
۷۳ درصد از سهمیه های ایران در حج ۹۵ هنوز خالی است
از مجموع ۶۴ هزار سهمیه حج ایران تنها ۱۷ هزار نفر ثبت نام کرده اند و ۴۷ هزار سهمیه معادل ۷۳ درصد از کل سهمیه ها خالی مانده است.
به گزارش خبرآنلاین تعداد ثبت نام کنندگان حج تمتع تا امروز کاهش بسیار محسوسی را داشته است. براساس آمار سازمان حج و زیارت ایران، این سازمان تا کنون دو فراخوان برای ثبت نام حج ۹۵ داده است و تا کنون تنها ۱۷ هزار نفر ثبت نام کرده اند. میزان کاهش این ثبت نام کنندگان زمانی مشخص می شود که بدانیم سهمیه امسال ایران ۶۴ هزار نفر است. همچنین سازمان حج و زیارت پیش بینی کرده بود در اولین فراخوان ۴۰ هزار نفر ثبت نام کنند، اما تنها ۱۰ هزار نفر ثبت نام کردند و همچنین در فراخوان دوم نیز حدود ۷ هزار نفر ثبت نام کردند.
با این حساب از مجموع ۶۴ هزار سهمیه حج ایران تنها ۱۷ هزار نفر ثبت نام کرده اند و ۴۷ هزار سهمیه معادل ۷۳ درصد از کل سهمیه ها خالی مانده است. در این زمینه اوحدی می گوید: عربستان سهمیه حج امسال را برای ایران 64 هزار نَفَر تعیین کرده است و با توجه به دو فراخوانی که برای ثبت‌نام حج شد، از 64 هزار نفر سهمیه تعیین شده تا امروز 17 هزار نَفَر ثبت‌نام کرده‌اند. او در پاسخ به سوالی درباره میزان انصرافی‌های حج، اظهار کرد: تاکنون هیچ متقاضی از حج انصراف نداده است.
رییس سازمان حج و زیارت در ادامه با بیان اینکه اعمال محدودیت عربستان بر سهمیه‌های حج هنوز حذف نشده است، افزود: در یکی از ملحقات پیش‌نویس تفاهمنامه دو طرف ذکر شده سهمیه ایران با توجه به جمعیت این کشور 78 هزار نفر است، اما طبق سنوات گذشته 20 درصد از این سهم کم می‌شود. وی اضافه کرد: پس از انتشار فراخوان اول پیش‌بینی می‌کردیم 40 هزار نفر از افرادِ در اولویت برای ثبت‌نام در کاروان‌های حج تمتع اقدام کنند که 10 هزار نفر ثبت‌نام کردند.
احتمال عدم حضور زائران ایرانی درحج سال ۱۳۹۵ درشرایطی است که پس از حادثه منا در شهریور ماه سال گذشته که منجر به کشته شدن ۴۶۱ زائر ایرانی شد، برخی از نمایندگان مجلس خواستار لغو یک طرفه سفر حج تمتع سال ۹۵ از سوی ایران شدند.
به طوری که سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در دی ماه سال گذشته از لغو اعزام به حج تمتع به دلیل لغو روابط دپیلماتیک عربستان با ایران خبر داد. اما سازمان حج و زیارت طی بیانیه ای اعلام کرد:«اتخاذ هرگونه تصمیم در خصوص برنامه های حج تمتع صرفاً از طریق بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با در نظر گرفتن مسائل شرعی و نظر مسئولان محترم بلند پایه نظام و دولت محترم صورت خواهد گرفت.» تا این که سرپرست حجاج ایرانی در بهمن ماه سال گذشته اعلام کرد عملیات حج تمتع سال ۹۵ طبق برنامه زمان بندی شده دنبال و ان شاالله انجام خواهد شد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *