سایت خبری پیام ما آنلاین | بازخوانی «پیام ما» از 21 روز شکنجه وحشیانه اعظم و دو دخترش

بازخوانی «پیام ما» از 21 روز شکنجه وحشیانه اعظم و دو دخترش





۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۲:۲۳

بازخوانی «پیام ما»
از 21 روز شکنجه وحشیانه اعظم و دو دخترش
نسرین، فاطمه، مریم و … این بار، نوبت اعظم و دو دخترش، هدیه و هانیه است که مورد آزار و شکنجه خانوادگی قرار گیرند. اعظم و دخترانش ۲۱ روز غذا نخوردند و هنوز زنده‌اند، هرچند شاید دیگر رنگ شادی و خوشی را به خود نبینند.
اعظم وقتی هر شب می خوابد، همه‌ی ۲۱ روز شکنجه را در خاطراتش مرور می‌کند که چگونه شوهر معتادش توانست او را با چاقو آزار دهد. او به یاد شب‌هایی می‌افتد که درون یک صندوق فلزی دربسته و بدون اکسیژن، پاهایش می‌سوخته چون شوهرش زیر صندوق آتش روشن می‌کرده است. اعظم می‌خواهد بخوابد اما نگرانی دخترانش نمی‌گذارد.
او هنگام نفس کشیدن به یاد لحظه ای می افتد که شوهرش در حال خفه کردن دخترش بود. به یاد شکسته شدن فک هانیه با ضربات وحشیانه شوهرش.محل زندگی اعظم و دخترانش در مشهد است.
ساعت 16:15 نوزدهم فروردین ماه سال جاری ساکنان خیابان طاهری منطقه خواجه ربیع در تماس با پلیس از اسارت زنی جوان و دو کودک 5 و 8 ساله او در همسایگی‌شان خبر دادند.
با اعلام این گزارش به پلیس 110 مأموران کلانتری خواجه ربیع برای رسیدگی در محل حاضر و متوجه قفل بودن در شدند. از آنجا که احتمال هرگونه خطری برای ساکنان خانه می‌رفت، با هماهنگی قاضی موحدی راد، معاون دادستان مشهد، قفل در شکسته شد و اعظم 30 ساله و ‌هانیه و هدیه 8 و 5 ساله در وضعیت نابسامانی پیدا شدند. ماموران انتظامی پس از ورود به این مکان، زن جوان را در حالی که دست و پاهایش بسته شده و آثار جراحت و شکنجه های بی رحمانه در نقاط مختلف بدن وی نمایان بود به همراه 2دختر 8 و 5 ساله اش که آن ها نیز آثار زیادی از سوختگی و جراحت در بدن داشتند، را آزاد کردند اما وخامت حال مصدومان به گونه ای بود که بلافاصله آن ها به مراکز درمانی منتقل شدند و تحت درمان قرار گرفتند.از آنجا که این سه گروگان مرد شیشه‌ای به دلیل شکنجه وحشیانه، در شرایط وخیمی به سر می‌بردند تکنیسین‌های اورژانس پس از انجام اقدام‌های اولیه مجروحان را به بیمارستان شهید ‌هاشمی‌نژاد مشهد منتقل کردند.
پلیس که خود را در برابر یک گروگانگیری وحشیانه می‌دید در گام نخست تحقیقات به سراغ همسایه‌ها رفت. ساکنان محلی که این خانواده را می‌شناختند مدعی شدند پدر جوان‌، هانیه و هدیه و شوهر اعظم را می‌شناسند و چند روزی است متوجه شدند «محمد» که معتاد است از دو هفته قبل همسر و دو فرزندش را در خانه مسکونی‌اش حبس کرده است.
با روشن شدن این که عامل این جنایت وحشیانه خانوادگی محمد بوده است، پلیس بلافاصله جست ‌و جو برای یافتن این مرد معتاد را آغاز کرد و با تلاش مأموران پلیس مشهد این پدر معتاد در کمتر از یک ساعت از رهایی خانواده‌اش در حاشیه «کال دروی» مشهد دستگیر شد.
سرهنگ محمد بوستانی رئیس پلیس مشهد در این باره گفت: این مرد به دلیل بدبینی و توهم خانواده‌اش را مورد شکنجه قرار داده است. محمد 30 ساله پس از دستگیری منکر شکنجه خانواده‌اش شد و با اظهارات ضد و نقیض خود سعی کرد روند تحقیقات را منحرف کند. این مرد با دستور معاون ناحیه 4 دادسرای عمومی و انقلاب شهید بهشتی مشهد روانه زندان شد و بازجویی‌ها از او ادامه دارد.
اعظم که پس از رهایی از شکنجه‌گاه همسر شیشه‌ای‌اش با صورت و بدن مجروح نگران دو کودک خردسالش بود درباره 21 روز شکنجه و اسارتش گفت: محمد معتاد و به همه چیز بدبین بود. او در این روزها اجازه خوردن غذا و آب به من و دخترانم نمی‌داد یا با چاقو به جانمان می‌افتاد یا ما را در صندوق فلزی می‌گذاشت و با روشن کردن آتش زیر صندوق آزارمان می‌داد.
محمد 30 ساله، همسر اعظم که نقش مرد شکنجه گر را اجرا کرده در مورد اعتیادش می گوید: نمی دانم از کی معتاد شدم؟ یادم نمی آید که حتی یک روز هم مواد نکشیده باشم، همه نوع مصرفی داشتم اما شیشه راحت‌تر گیرم می‌آید و نیازی به زغال و اینجور چیزها ندارد، همه جا می‌شود راحت آن را کشید به خاطر همین سراغ شیشه رفتم.اوایل تفریحی می‌کشیدم حتی به اعظم قول دادم دیگر نکشم اما بعد چون ساعت خالی در روز زیاد داشتم با دوستانم دور هم جمع می‌شدیم و مواد می‌‌کشیدیم تا ساعتی خوش باشیم. بارها بخاطر خانواده ام خواستم ترک کنم، حتی قسم خوردم اما نشد.امروز آزادم کنید دیگر نمی کشم.
او می گوید: زن و بچه ام را به اندازه دنیا دوست دارم و از گل نازک تر هم به آنها نگفته ام،اصلا به خاطر نمی آورم که آنها را آزار و اذیت کرده باشم، حتما شیشه کشیده بودم و نفهمیدم،من آنها را زندانی نکردم اما دوست نداشتم زیاد بیرون بروند، چون مزاحم در خیابان ها زیاد است. با این حال اگر این کار را کرده‌ام، معذرت می‌خوام. آزادم کنید جبران می کنم. پشیمانم اما کاری نکرده‌ام.
عبدالصمد خرمشاهی وکیل دادگستری در این باره معتقد است: وقتی مردی در دوره کودکی خود شاهد خشونت باشد مثلا پدرش با مادرش بدرفتاری می کرده یا وقتی خواهرش را می زند و کسی او را دعوا نمی کند این رفتار ممکن است در او بماند و بعدها با همسر و فرزندانش هم همین رفتار را داشته باشد.
او ادامه می دهد: از طرف دیگر هم دختران ما در خانه به گونه ای تربیت می شوند که مرد همه کاره و اختیار دار او است و برای همین خشونت ها و کتک ها را تحمل می کنند و شکایتی ندارند.
خرمشاهی با بیان اینکه قوانین فعلی خشونت علیه زنان کارآرایی چندانی ندارد، می گوید: بهتر است بیشتر در این زمینه فرهنگ سازی شود چون حتی خشونت های کلامی هم زنان را آزرده می کند و باید باورهای غلط را از ذهن زنان و مردان پاک کنیم.
او در مورد اعظم زنی که توسط همسرش شکنجه شده می گوید: در خبرها خواندم که این شکنجه ها قبلا هم بوده اما زن اقدامی برای طلاق نکرده شاید چون می ترسیده فرزنداش را از دست بدهد درحالیکه اگر با قانون آشنایی داشت یا کسی او را راهنمایی می کرد با مشکلات همسرش می توانست حضانت را بگیرد. در ماده 115 قانون مدنی آمده اگر زنی در خانه مشترک مورد ضرر جانی، مالی یا شرافتی قرار گیرد می تواند خانه را ترک کند و عدم تمکین محسوب نمی‌شود، نفقه نیز به او تعلق می‌گیرد. همچنین ماده 1103 قانون مدنی از مصادیق عسر و حرج می‌توان به ترک انفاق، ضرب و شتم و خشونت جسمی آمده است.با اینحال زنان زیادی هستند که هر روز مورد خشونت قرار می گیرند و به خاطر ترس از شوهر و طلاق از شکایت صرفه نظر می کنند.
این وکیل دادگستری ادامه می دهد: او می تواند به خاطر آزار و آذیت ها و شکنجه ها ادعای دیه کند و جرم همسر او جنبه خصوصی و عمومی دارد که هر دو زندان است.
خرمشاهی در مورد کودک آزاری هم می گوید: برای کاهش کودک آزاری هم باید این باور غلط که کودک را با کتک تربیت می کنند عوض کرد چون قانون تنها کافی نیست و باید خانه های امنی باشد که از این کودکان حمایت کند.
خرمشاهی که در مورد آزادی این فرد با قرار وثیقه اظهار بی اطلاعی می کند می گوید: بعید می دانم تا تکمیل تحقیقات و بررسی ها چنین کاری انجام شود.
با انتشار این خبر شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در کانال خبری خود در تلگرام نوشت: تنها یک روز بعد از روز پدر با این خبر هولناک و باور نکردنی مواجه می‌شویم. بلافاصله لینک خبر را به اطلاع مدیر کل امور زنان و خانواده استان مربوط می‌رسانم و در جواب در جریان پیگیری‌های انجام شده قرار می‌گیرم.
همچنین علی موحدی راد، قاضی پرونده مرد شکنجه‌گر مشهدی اظهار کرد: پس از اظهار نظر کارشناسان پزشکی قانونی از سوی دستگاه قضایی تصمیم‌گیری می‌شود.
وی گفت: این پرونده با گزارش یکی از همسایگان اعظم شاکی پرونده وارد مرحله پیگیری قرار گرفت چرا که او مدعی شده بود چند روزی است از اعظم و دخترانش اطلاعی ندارد و با توجه به اینکه کتک‌کاری‌هایی قبلاً نیز توسط همسر اعظم صورت گرفته بود و همسایه‌ها نیز شاهد این بحث و جدل‌ها بوده‌اند و بارها شنیده بودند که همسر اعظم وی را به قتل تهدید کرده بنابراین این غیبت چند روز این شهروند را به این موضوع نزدیک کرده بود که شاید اعظم و دخترانش به قتل رسیده باشند.
این مقام قضایی تصریح کرد: دادستان خراسان رضوی دستور پیگیری ویژه برای پرونده این مرد شکنجه‌گر صادر کرده است و این پرونده روال قانونی خود را طی می‌کند و قرار این متهم به‌دستور دادستانی تبدیل به بازداشت موقت شده و تا روز دادگاه در بازداشت به سر می‌برد. با اینحال همان گونه که اعلام شد زنان و کودکان بیشماری در ایران هستند که هر روز و هرساعت در معرض این گونه خطرها هستند و شاید نیاز به فرهنگ سازی داریم تا از بروز چنین فجایعی جلوگیری شود.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *