پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بحث داغ رئیس شورای رقابت با رئیس انجمن خودروسازان

بحث داغ رئیس شورای رقابت با رئیس انجمن خودروسازان





۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۷:۲۳

بحث داغ رئیس شورای رقابت با رئیس انجمن خودروسازان
دعوای نرخ گذاری خودرو به گفتگوی ویژه خبری کشید. رئیس انجمن خودروسازان گفت ماشین 10 درصد گران می شود و رئیس شورای رقابت گفت هزینه خودروسازان پایین آمده و معلوم نیست مجوزی برای گران شدن خودرو بدهیم. برنامه گفتگوی ویژه خبری شامگاه 27 اردیبهشت ماه دو مهمان داشت، رضا شیوا، رئیس شورای رقابت و امید نعمت بخش رئیس انجمن خودروسازان در این گفتگو شرکت کردند و بخش هایی از آن بسیار داغ شد و با بگو و مگوی مهمانان روبرو شد.
نعمت بخش درباره افزایش قیمت خودرو گفت: هیچ کالایی به جز خودرو نیست که 3 درصد افزایش یافته باشد. دلایل ما برای افزایش قیمت، نرخ ارز مصرفی است. سال گذشته ارز مبادله ای که ما استفاده می کنیم 2500 تومان بود امسال برای ما شده 2800 تومان. مواد اولیه وارداتی و داخلی هم افزایش نرخ یافته. ضمن اینکه ارز مورد مصرف ما که مبادله ای بود، ارز آزاد شده. ارز 2600 تومان بوده، امسال شده 3400. لذا ما حدود 10 درصد تقاضای افزایش قیمت را به شورای رقابت داده ایم.
خودرو با پنیر و ماکارونی قابل مقایسه نیست
شیوا رئیس شورای رقابت در پاسخ گفت: چند بار از ایشان شنیدم که خودرو را با پنیر و ماکارونی مقایسه می کند. این مقایسه خوب نیست. سبد نهاده های تولید خودرو 100 قلم است که ما هیچ نقشی در تعیین نرخ تورمش نداریم، بانک مرکزی این کار را می کند. درباره ارز هم سبد ارزی خودروها بیشتر یورو است تا دلار و یورو هم از اسفند سال 92 تا اسفند 93 بیش از 10 درصد کاهش قیمت داشته. ورمی که می گویند بالا رفته، در سبد بانک مرکزی برای خودرو، اینطور نیست. ارز یورو 10 درصد کاهش یافته و این ارزان شدن نقش اساسی در کاهش قیمت تک تک نهاده های تولید خودرو دارد. فکر نمی کنم این رقمها صحیح باشد.
سایپا دلالی املاک می کرد
نعمت بخش در پاسخ به سوال مجری درباره حضور خودروسازان در بازار املاک گفت: یکی از خوردوهای ما یعنی به طور مشخص شرکت سایپا این کارها را کرده که مربوط به مدیریت دوره قبل بوده و الان دارند جبران می کنند.
خودروهای ایرانی کیفیت ندارند
شیوا گفت: اگر خودروهای داخلی ما کیفیت خوبی داشته باشند دلیلی ندارد افراد خودروی خارجی مصرف کنند. شما (خطاب به نعمت بخش) بارها گفته اید درباره خودروها، نمی توان کیفیت شما را با خارجی ها مقایسه کرد. واردات زیاد شده، چون خودروسازان مقصر هستند و جوانان خودروهای شما را نمی پسندند چون کیفیت ندارد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *