پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | چگونه دنیایی مملو از خودروهای بدون راننده خواهیم داشت؟

چگونه دنیایی مملو از خودروهای بدون راننده خواهیم داشت؟





۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۵:۱۷

چگونه دنیایی مملو از خودروهای بدون راننده خواهیم داشت؟
در حال حاضر رانندگی یکی از کارهای خسته کننده و البته خطرناک است. به نظر می‌رسد فناوری کم‌کم به مرحله‌ای نزدیک شده که این وظیفه نیز بر دوش روبات‌ها گذاشته شود. شرکت‌های مختلف و در رأس آن‌ها گوگل در حال تکمیل پروژه‌های خودروی بدون راننده خود هستند. در ادامه ابعاد مختلف حضور این خودروها در خیابان‌ها را بررسی می‌کنیم. هر ساله 1.2 میلیون نفر در سراسر دنیا در اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند و حدود 50,000 نفر نیز به انواع معلولیت‌ها دچار می‌شوند. میلیون‌ها نفر، میلیاردها ساعت را در رفت‌و‌آمد هدر می‌دهند. با خودروهای بدون راننده این افراد می‌توانند به مطالعه بپردازند، کارهای عقب افتاده خود را انجام دهند و البته دیگر دغدغه پیدا کردن جای پارک مناسب را نداشته باشند. افراد نابینا و نوجوانان نیز می‌توانند با وسیله نقلیه خود آزادانه رفت‌و‌آمد کنند بدون این‌که فردی را به عنوان راننده داشته باشند. صرفه‌جویی انسانی، پولی و افزایش بهره‌وری به این روش فوق‌العاده بالا است. ماشین‌های بدون راننده نوشیدنی الکلی مصرف نمی‌کنند، خسته نمی‌شوند و در هنگام رانندگی حواسشان پَرت نمی‌شود همچنین قوانین راهنمایی و رانندگی را دقیقا رعایت می‌کنند. تمام این موارد مطلوب و دارای آثار مثبتی هستند ولی سوالی که در حال حاضر مطرح است این است که چقدر مانده تا به آن مرحله برسیم که خودروهای بدون راننده به وفور در خیابان‌ها مشاهده شوند.
جهانی با خودروهای بدون راننده
گوگل این پروژه را به صورت زیر توصیف می‌کند: از زمانی که ما پروژه خودروی بدون راننده گوگل را آغاز کردیم، با هدف رسیدن به خودرویی که تمام بار رانندگی را به دوش بکشد، سخت کار کردیم. فقط تصور کنید سوار بر چنین خودرویی در یکی از زمان‌های شلوغ روز مثلا وقت نهار به مرکز شهر بروید بدون این‌که نگران این باشید که 20 دقیقه از وقت شما صرف پیدا کردن پارکینگ شود. رانندگی با حالت غیر طبیعی و حواس‌پرتی رانندگان به تاریخ خواهد پیوست. این خودروها شما را به هرجا که بخواهید تنها با فشردن یک دکمه می‌رسانند و این یک قدم مهم در راستای امنیت جاده‌ها و حمل‌و‌نقل میلیون‌ها انسان محسوب می‌شود. خودروهای بدون راننده تبدیل به یک موضوع داغ طی سال‌های اخیر شده‌اند و در این میان گوگل پیشتاز است. خودروهای بدون راننده گوگل حدود 1.1 میلیون کیلومتر بدون حادثه جدی را طی کرده‌اند. غیر از گوگل، تویوتا، هوندا و فورد نیز خودروهای بدون سرنشین خود را دارند ولی هیچ‌کدام برنامه‌های به پیشرفتگی گوگل ندارند. در واقع علاوه بر نام‌های ذکر شده چندین شرکت خودروسازی از خیر تولید خودروی بدون راننده گذشته‌اند و به جای آن روی ویژگی‌های کمکی راننده‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند. گوگل به نوبه خود یک چارچوب زمانی برای تجاری‌سازی خودروهای بدون راننده تعیین کرده است. از این رو این شرکت در تلاش است تا با همکاری مشترک با یک شرکت خودروسازی تا قبل از سال 2020 خودروی بدون راننده کاملی را به بازار عرضه کند. اگر دقیق‌تر بخواهیم بگوییم گوگل در تلاش است تا خودروهای بدون راننده خود را تا قبل از سال 2018 به بازار عرضه کند ولی چه موانعی بر سر راه گوگل وجود دارد؟
در شماره بعدی صفحه تکنولوژی روزنامه پیام ما به صورت مفصل به چالش های فنی و قانونی خودروهای بدون سرنشین دنیای عجیب وغریب امروز خواهیم پرداخت.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *