پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | روزشمار انتخابات ۹۲ به روایت اخبار

روزشمار انتخابات ۹۲ به روایت اخبار





۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۵:۰۴

روزشمار انتخابات ۹۲ به روایت اخبار
۲ سال پیش اردیبهشت ماه کشور ایران آماده می شد تا در انتخاباتی دیگر شرکت کند. بعد از حوادث سال ۱۳۸۸ این اولین دوره ریاست جمهوری بود. صفحه های تاریخ را ورق می زنیم
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ انتشار خبر و نظر درباره انتخابات ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ ریاست جمهور ایران و اظهارات نامزدها ادامه داشت. چند مورد از آنها در زیر آمده است:
ــ محمد باقر قالیباف که برای نامزدی انتخابات نام نویسی کرده بود و از گیلان دیدن می کرد در اجتماعی در رشت گفت که اگر انتخاب شود توجه به امر کشاورزی را در سرلوحه برنامه های خود قرار خواهد داد که نابسامانی در آن زیاد است و حدود 40 درصد واردات محصولات کشاورزی داریم. حقوق مردم که در قانون اساسی منعکس است باید رعایت شود ازجمله تحصیل رایگان در دوره تعلیمات عمومی [اصل 30]. آمار بیکاران بالاست و در میان طبقه تحصیلکرده حدود 30 درصد. وی قول داد که اگر انتخاب شود، قانون اساسی را دقیقا رعایت و خون تازه در رگهای دستگاه اجرایی و مدیریت کشور جاری سازد.
وی با بیان اینکه اختلاف‌ها و سیاست‌زدگی و حاشیه‌ها موضوعات اصلی در دولت‌ها بوده است، وی افزود: که با این وضعیت دولت‌ها فرصت خدمت به مردم را نداشتند.
قالیباف ایجاد فرصت‌های برابر را «عدالت اجتماعی» خوانده و گفت: در انتخاب مدیران، شایستگی را مورد توجه قرار خواهد داد نه سیاس تبازی را.
قالیباف وعده کرده بود که ظرف 2 سال، آرامش روانی و ثبات اقتصادی را به کشور بازخواهد گردانید. وی ادامه داد: ساختار اداری و اجرایی کشور نیاز به اصلاح کامل دارد. ایشان همچنین اضافه کرد: ‌«به شما قول می دهم با کمک مردم به ویژه اندیشمندان و نخبگان جامعه، سیاست‌زدگی را از اقتصاد دور کنم. در حوزه اقتصادی کشور لجام گسیختگی وجود دارد و هر روز شاهد تغییر قیمت‌ها هستیم و رفع این مشکل که دغدغه اصلی مردم است، از اولویت های برنامه من است.». قالیباف در پایان خاطر نشان کرد: «دیدیم که فروش نفت بشکه‌ای 12 دلار با بشکه‌ای 120 دلار برای مردم تفاوتی نداشت.».
ــ در مشهد، آیت‌الله علم‌الهدی خواسته بود که شورای نگهبان در بررسی های خود، به شرایط سنی [توان جسمانی] داوطلبان نامزدی نیز توجه کند زیراکه برخی اوقات ایجاب می کند که رئیس جمهور روزانه 18 ساعت کار سنگین انجام دهد و باید جسما توانایی انجام این کاررا داشته باشد.
ــ محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس ضمن اشاره به نامزد شدن آیت الله هاشمی رفسنجانی گفته بود که به نظر او، کهولت سن آیت الله هاشمی یک مسئله است که امکان کشورداری درست و کامل و تکاپوی لازم را به او در این سن نمی دهد. وی اضافه کرده بود: یک انسان 80 ساله نیاز دارد که از او مراقبت شود. به علاوه، گمان نمی کند که ملت ایران بخواهد به 20 سال پیش و شعارها و برنامه های آن زمان بازگردد.
ـــ آیت الله احمد جنتی که شورای زیر نظر او (شورای نگهبان) داشت صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات رئیس جمهور را بررسی می کرد تا در پایان اردیبهشت جاری اسامی واجدین شرایط را به وزارت کشور اعلام دارد ، ضمن تاکید بر اهمیت انتخابات 24 خرداد 1392 گفت: کسی که می‌خواهد امور اجرایی مملکت را اداره کند که با مشکلات اقتصادی، ‌تحریم‌ها، بیکاری و مسائلی از این دست رو به رو است باید مدیر و مُدبّر باشد و تقوا داشته باشد. آیا می شود به کسانی که دنبال اشرافی‌ گری هستند اعتماد کرد؟.
ایشان ادامه داد: همچنین رئیس‌جمهور باید فسادستیز باشد و اگر فساد دید با آن مبارزه کند. عدالت خواهی از صفات دیگر رئیس‌جمهور است و این فرد نباید بین افراد تبعیض قائل شود. رئیس‌جمهور باید ساده‌زیست باشد، این نمی‌شود که با بنز برود و بیاید و خانه آنچنانی داشته باشد، باید دلش به حال محرومان بسوزد. رئیس جمهور باید به قانون عمل کند. رئیس جمهور باید اهل مشورت کردن باشد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *