پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | روحانی و اصلاح کابینه

روحانی و اصلاح کابینه





۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۴:۰۰

روحانی و اصلاح کابینه

صادق زیباکلام*
با توجه به این ‌که دولت آقای روحانی وارد نیمه دوم خود شده، به نظرمی‌رسد نیازمند اصلاح و ترمیم کابینه است. در این میان لزوم تغییر وزیر کشور بیش از سایر وزرا شنیده می‌شود؛ باید توجه داشت طی یک قرارداد نانوشته، آقای روحانی وزارت کشور خود را به اصولگرایان داد که شاید در برابر آن، اصولگرایان تعامل بهتری با دولت داشته باشند اما با وجود این که مهم‌ترین پست و وزارتخانه در اختیار اصولگرایان قرار گرفت نمایندگان مجلس خواست رئیس‌‌جمهور را مدنظر خود قرار ندادند. آقای روحانی به این توافق نانوشته پایبند است ولی اصولگرایان به تعهد خود در طول زمان عمل نکردند.
در حقیقت جریان جبهه پایداری مدیریت سیاسی مجلس نهم را در برخی مقاطع حساس در دست گرفت و از جمله درجریان استیضاح آقای فرجی‌دانا اجازه رأی اعتماد به وزیر مدنظر آقای روحانی را نداد. همچنین در دو سال گذشته رفتار خوبی در جهت حمایت از آقای روحانی از طرف مجلس مشاهده نشده است لذا دلیلی ندارد که آقای روحانی مهم‌ترین وزارتخانه خود را در اختیار اصولگرایان قرار دهد. البته اشکالی ندارد که یک اصولگرا وزیر دولت یازدهم باشد؛ بلکه اشکال از زمانی به وجود می‌آید که بخشی از عزل و نصب‌ها تحت‌تاثیر نظر نمایندگان حوزه‌های انتخابی صورت بگیرد و معیارهای خوبی هم برای انتصاب در استان‌ها در نظر گرفته نشده باشد؛ نه معیار تجربه و نه معیارمدیریت و نه هیچ معیار دیگری. تنها معیار در نظر گرفته شده، خواست نمایندگان مجلس باشد! حال اگر عزل و نصب‌ها به‌گونه‌ای بود که افراد منصوب‌شده قدرت مدیریت خوبی داشتند بسیار مطلوب بود اما برخی از عزل و نصب‌های صورت گرفته ازنظر مدیریت و قدرت اجرایی ضعیف هستند یا اینکه در مورد برخی از مسئولان این انتظار وجود دارد که این افراد جای خود را به اشخاص باتجربه‌تر و دارای قدرت مدیریت قوی‌تری دهند؛ نه به ‌واسطه اینکه این مدیران در دوران احمدی‌نژاد مسئولیت گرفته‌اند بلکه به ‌واسطه‌ این که به طور کلی فاقد توان اجرایی هستند.
ایرادی وارد نیست کسی در زمان آقای احمدی‌نژاد سمت گرفته، اکنون نیز در پست خود ابقا شود اما ابقا بر پست باید مشروط بر این‌ باشد که شخص توان اجرایی داشته باشد. زمانی که فلان مدیر با بدنه اجرایی دولت آقای روحانی نزدیکی ندارد، چرا باید باگذشت نزدیک به دو سال همچنان در پست خود ابقا شود؟!
مجموعه‌ این موارد باعث شده که برخی فعالان اصلاح‌طلب و ستادهای آقای روحانی خواهان تغییر رویکرد وزارت کشور باشند.
آقای روحانی باید دقت کند اگر می‌خواهد دو سال آینده بدون مشکل رأی اکثریت مردم را به دست آورد از وزرای کارآمدی استفاده کند که بتوانند رضایت فعالان سیاسی و بدنه‌ اجتماعی حامی دولت را کسب کنند.
* فعال سیاسی

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *