سایت خبری پیام ما آنلاین | یادداشت

یادداشت





۳ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۸:۳۲

چرا سواد رسانه ای مهم است

هایده فصیحی
امروز در دنیایی زندگی میکنیم که خواه ناخواه در شرایط اشباع رسانه ای قرار دارد. فضای پیرامون ما سرشار از اطلاعات است. به عنوان مثال وقتی تلفن همراه یکنفر به صدا درمیاید، این اطلاعات موجود در فضا است که پل ارتباط او با تماس گیرنده شده؛ یا زمانیکه یک مودم میتواند افراد را به جهان بی انتهای اینترنت بکشاند، نشانه ای دیگر است از همین شرایط حاکمیت اشباع رسانه ای بر جهان؛ و یا حالا که میلیونها روزنامه و مجله و کتاب و خبرگزاری و شبکه ی تلویزیونی بر زمین و زمان می بارد، همه نیاز دارند به اینکه در برابر چنین فضایی، چتری بر سر بگیرند و یک رژیم مصرفی اتخاذ کنند.
همه نیاز دارند به اینکه در انتخاب هایشان بیشتر دقت کنند، درست مانند انچه مردم در مورد تغذیه ی خودشان عمل میکنند. چون مردم اکنون باسوادتر شده اند، مراقب هستند که در غذایی که مصرف میکنند چقدر کلسترول، ویتامین و یا مواد دیگر باید باشد؛ در فضای رسانه ای هم باید دانست چه مقدار باید در معرض رسانه های مختلف اعم از دیداری، شنیداری و نوشتاری بود و چه چیزهایی را از انها برداشت.
زمانی که در بزرگ راههای اطلاعاتی حرکت می کنید، سواد رسانه ای میتواند به شما بگوید چه مقدار از وقتتان را در چه سایت هایی- اعم از شناخته شده و ناشناخته – و چه مقدار از ان را فرضاً در چت روم ها بگذرانید. بنابراین میتوان گفت که هدایت سواد رسانه ای در نخستین گامهای خود، تنظیم یک رابطه ی منطقی و مبتنی بر هزینه – فایده با رسانه ها است.
به این معنا که در برابر رسانه ها چه چیزهایی را از دست میدهیم و چه چیزهایی را به دست میاوریم؟ و باز به عبارت بهتر، در مقابل زمان و هزینهایی که صرف میکنیم، در نهایت چه منافعی به دست میاوریم؟ بنابراین یکی از اهداف اصلی سواد رسانه ای این است که استفاده مبتنی بر اگاهی و با فایده از اطلاعات را تامین کند.
برخی از توانایی هایی که میتوان در سایه سواد رسانه ای کسب کرد از این قرارند:
1- توانایی استفاده از تکنولوژی روز از جمله کامپیوتر، برای پردازش و تولید اطلاعات
2- توانایی نتیجه گیری در مورد روابط علّی و معلولی، میان گزارشهای رسانه ها
3- توانایی تشخیص تاثیر تحریف، کلیشه سازی، تبلیغات و خشنونت در رسانه های دیداری
4- توانایی تشخیص تفسیر و بوجود اوردن تصویرهای بصری
5- توانایی مصرف انتقادی و نه منفعلانه از رسانه ها
6- توانایی اتخاذ رژیم مصرفی رسانه ای؛ کسی که از سواد رسانه ای برخوردار است میتواند به درستی تصمیم بگیرد؛ که چه مقدار و چگونه از غذاهای رسانه ای استفاده کرده و در معرض چه بخشهایی از رسانه قرار بگیرد .
7- توانایی تجزیه و تحلیل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رسانه ها.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *