پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کتاب های فرهنگ ضرب‌المثل‌ها و اشعار و ترانه های شفاهی حوزه هلیل رود منتشر شد

کتاب های فرهنگ ضرب‌المثل‌ها و اشعار و ترانه های شفاهی حوزه هلیل رود منتشر شد





۳۱ فروردین ۱۳۹۵، ۳:۱۵

کتاب های فرهنگ ضرب‌المثل‌ها و اشعار و ترانه های شفاهی حوزه هلیل رود منتشر شد
منصور علیمرادی از تالیف دو کتاب تازه در زمینه فرهنگ عامه مردمان جنوب ایران خبر داد.
منصور علیمرادی نویسنده و پژوهشگر ادبیات عامه از انتشار دو کتاب از خود با عنوان «فرهنگ بزرگ ضرب‌المثل‌های حوزه هلیل رود» و «اشعار و ترانه‌های شفاهی مردمان حوزه هلیل رود» خبر داد و گفت: در کتاب اول ضرب‌المثل‌های جاری در میان مردمان جیرفت، عنبرآباد، رودبار جنوب؛ مهنوج، قلعه گنج، منوجان، فاریاب و بخش‌هایی از هرمزگان و سیستان و بلوچستان جمع آوری شده است.
وی گفت: برای جمع‌آوری این ضرب‌المثل‌ها از متد تحقیقی و تطبیقی استفاده شده است تا جایی که اگر یک ضرب‌المثل به شیوه‌های بیانی مختلف در میان مردمان هر شهر روایت شده است، هر یک از آنها در کتاب آمده و در کنار هر کدام نیز شاهد مثال‌هایی متنوع و متعدد برای رک محتوای اثر درج شده است.
علیمرادی افزود: در مجلد اول از این کتاب ۱۵۰۰ ضرب‌المثل، حکایت و شرح آن درج شده است که جمع آوری و تدوین آنها نزدیک به ۱۸ سال مان برده است. این مجموعه در واقع جزوی از مجموعه ۱۵ جلدی فرهنگ مردمان منطقه هلیل رود است که در دست کار دارم.
وی تاکید کرد: ضرب المثل‌ها، ضرب المثل‌هایی هستند که برخاسته از فرهنگ و تجربه و ذوق جمعی مردمان حوزه هلیل رود می باشند.
این نویسنده در ادامه با اشاره به کتاب «اشعار و ترانه‌های شفاهی مردمان حوزه هلیل رود» نیز گفت: این مجموعه نیز که مجلد اول از این اشعار به شمار می‌رود به دوبیتی‌ها، لالایی‌ها، رباعی‌ها و لیکوهای مردمان این منطقه است که البته هر کدام از این اشعار دربرگیرنده زیر مجموعه‌های منحصر به فرد نیز هست.
این دو مجموعه از سوی نشر فرهنگ عامه منتشر شده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *