پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ایجاد ارتباط بین شهری در ایران و جزیره ای در ژاپن ​یک بطری و هزار ماجرا

ایجاد ارتباط بین شهری در ایران و جزیره ای در ژاپن ​یک بطری و هزار ماجرا





۳۱ فروردین ۱۳۹۵، ۳:۰۲

ایجاد ارتباط بین شهری در ایران و جزیره ای در ژاپن
​یک بطری و هزار ماجرا

سرویس سفر پیام‌ما: چندین سال پیش یک بطری حاوی یک پیغام در یکی از جزایر جنوبی مشرف به اقیانوس در ژاپن توسط ماهیگیران پیدا شد.
در یادداشت درون بطری عبارات ایران – اهواز و یک نام و شماره تلفن ثابت ذکر شده بود.

ماهیگیران بطری را به فرمانداری منطقه تحویل دادند. واحد ارتباطات فرمانداری نامه را همراه یک پیوست به توکیو ارسال کرد. دپارتمان فرهنگی در وزارت امور خارجه ژاپن نامه را دریافت کرد . آنها نامه را به دست دوچرخه سوار ژاپنی – کیچیرو کاواهارا – که قصد سفر به دور دنیا را داشت دادند در یادداشت ذکر شده بود : از حامل نامه تقاضا می‌کنیم فرستنده نامه را در صورت امکان در ایران بیابد تلاش‌های ما برای پیدا کردن او از طریق شماره تلفن و وزارت امور خارجه ایران بی نتیجه ماند . در صورتی که صاحب نامه را یافتید لطفا اعلام کنید فرماندار جزیره بسیار علاقمند به ملاقات شماست. در صورتی که فرستنده نونهال است هدایای زیادی به مدرسه او برای تکریم عمل صلح جویانه‌اش خواهیم فرستاد و در صورتی که صاحب نامه فرد بالغی است فرماندار ژاپن شخصا از او دعوت می‌کند در جشن سالیانه جزیره کیکای شرکت کند.


«یوگو لوپرت» (جهانگرد فرانسوی که در همین سرویس معرفی شد) بعد از آشنایی با دوچرخه سوار ژاپنی آنها را به شبکه دوستان خود در ایران متصل کرد و چندین نفر به کمک هم در جستجوی صاحب نامه در اهواز پرداختند. به دلیل قدیمی بودن شماره تلفن کابلی و همکاری نکردن ثبت احوال استان مدت سه هفته طول کشید تا صاحب نامه پیدا شود. در این میان با پیگیری های یوگو یک گروه فیلم سازی آمادگی خود را برای ساخت فیلم اعلام کرد. تاکید یوگو انتخاب بهترین کارگردان مستند ساز بود که در نهایت رضا فرهمند کارگردان پر تجربه و جسور ایرانی که پیشتر تجربه ساخت فیلم مستندی در کشور هند در مورد پناهندگان میانماری به نام (لطفا بوق بزنید) ساخته بود؛ دعوت شد. ایشان از معدود کارگردانان ایرانی است که ده ها مورد سابقه کار با گروه های خارجی از کشورهای مختلف در داخل ایران داشته است . به همین منظور یک گروه فیلمسازی از تهران ملحق شده و مستند جدید در اهواز کلید خورد.
در ژاپن
فرمانداری جزیره در ژاپن از این اتفاق بسیار خوشحال شده و خبر آنها بصورت تلوزیونی در شهر پخش شد . سپس از همه اعضای گروه فیلمبرداری دعوت کرد برای ادامه فیلم به ژاپن بروند. در شهریور ماه ۹۴ بعد از تکمیل مراحل اداری و اخذ روادید گروه فیلمسازی با حضور رضا فرهمند کارگردان راهی ژاپن شد.

گروه فیلمسازی به عنوان هدیه یک ویدیو حاوی پیام صلح و دوستی ایرانیان آماده کرده و به فرمانداری جزیره اهدا کردند . در این پیام ویدیو موزیکال از شهروندان تهرانی در اقشار و مشاغل مختلف درخواست شده به زبان ژاپنی جملاتی از دوستی بگویند همچنین همنوازی یک گروه موسیقی سنتی ویدیو را همراهی می کند.

پیشواز از ورود گروه فیلمسازی به جزیره

​​ خوش آمد گویی

هتل مخصوص گروه

​شروع کارگاه طرح و برنامه ریزی برای
ساخت اپیزود دوم ​

آغاز فیلمبرداری

هدایا و طبخ غذای ایرانی برای ژاپنی ها

هم زمان در ژاپن

واحد مطالعات برون مرزی دانشگاه توکیو بعد از تحقیق در مورد دو شهر اعلام کرد هر دو پیشینه مشابهی مانند خط مقدم بودن در زمان جنگ و نزدیکی به دریا و همین طور ترکیب قومیتی دارند و امکان ارتباطات بیشتر به منظور اعلام دو شهر به عنوان خواهر خوانده میسر می باشد . این واحد ابراز امیدواری کرد دو شهردار بعد از دیدار باهم برنامه ریزی های لازم برای این اتفاق را انجام دهند . این اتفاقات در سه روزنامه و یک شبکه تلوزیونی در ژاپن اعلام شد.
دکتر ماتسومورا رییس واحد فرهنگی جزیره آمادگی جزیره را برای این شروع اعلام کرد

نتیجه : در صورتی که دو شهر اهواز و کیکای خواهر خوانده اعلام شوند بر طبق قوانین خواهر خواندگی دو شهر برای ارتباط با هم دیگر نیازی به ارجاع به پایتخت سیاسی دو کشور و اخذ مجور برای امور همکاری های بیشتر نخواهند داشت. بیمارستان‌ها و مدارس و کتابخانه ها و دانشگاه‌ها و گروه های هنری و فیلمسازی و نمایشگاه‌های سالیانه و نویسندگان و سازمان‌های گردشگری همگی می‌توانند باهم ارتباط مستقیم و البته غنی‌تری داشته باشند و محققین هر دو شهر می‌توانند باهم رفت و آمد داشته از تجربیات هم در موارد مختلفی مانند کشاورزی و آبخیزداری و استفاده بهینه از منابع دریایی بهرمند شوند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *