سایت خبری پیام ما آنلاین | تب لاغر شدن

تب لاغر شدن





۲۹ فروردین ۱۳۹۵، ۲۱:۳۵

تب لاغر شدن
این روزها تب لاغر شدن و رسیدن به سایزی ایده آل در میان مردم جوامع مختلف چنان داغ شده که برخی را دچار رفتارهای بیمار گونه کرده است دیگر لاغر شدن برای دستیابی به سلامتی هدف این گروه نیست و تنها لاغر شدن برای دستیابی به زیبایی است که ارزشمند محسوب می شود. در واقع ترس از چاقی و از دست دادن زیبایی چنان در وجود آنها ریشه دوانده که نه تنها حاضر نیستند برای رفع گرسنگی به مقدارکافی از مواد غذایی استفاده کنند، بلکه دچار اختلالات عصبی هم می شوند.گزارش روزنامه ایران، می گوید:نتایج تحقیقات نشان داده بسیاری از بیماری های کشنده عصر حاضر ناشی از تغذیه نامناسب وافزایش وزن کنترل نشده است. از این رو می توان گفت کاهش وزن و دستیابی به وزنی ایده آل کلید رهایی از ابتلا به بسیاری از بیماریهاست. اما گاهی مشاهده می شود که افراد تحت تأثیر سخنان دیگران یا حتی فیلم ها آنقدر در رعایت رژیم های سخت کاهش وزن زیاده روی می کنند که ناخود آگاه دچار وسواس فکری می شوند.بی اشتهایی عصبی، یک نوع وسواس فکری است که باعث می شود فرد سعی کند وزن خود را بسیار پایین تر از حد طبیعی نگه دارد و با تصور داشتن اندامی چاق، گرسنگی زیادی را تحمل کرده یا بیش از حد ورزش کند.این گزارش با تأکید براینکه بی اشتهایی عصبی یا همان وسواس فکری برای کاهش وزن بیشتر در زنان و نوجوانان دیده می شود،عنوان می کند: در جامعه ای که لاغری یک امتیاز محسوب می شود، گروهی از دختران جوان سعی می کنند به هر قیمتی به اندامی لاغردست یابند و البته از آنجایی که انسان تنها موجود زنده ای است که می تواند قوانین طبیعت و نیازهای جسمی خود را مطابق با خواسته هایش تغییر دهد، هنگامی که دچار وسواس فکری بیمارگونه شود، تحت هر شرایطی سعی می کند با وجود گرسنگی از مواد غذایی استفاده نکند.روزنامه ایران با اشاره به اختلال بی اشتهایی عصبی، خاطر نشان می کند: مبتلایان به این اختلال با وجود گرسنگی، تمایلی به خوردن غذاندارند و حتی دیده شده برخی از این بیماران پس از خوردن مقدار اندکی از غذا سعی می کنند استفراغ کنند تا همان مقدار ناچیز غذا را هم برگردانند یا از داروهای مسهل قوی استفاده می کنند تا مانع جذب کالری غذای مصرف شده شوند. در حقیقت این اختلال روانی باعث می شود فرد بی توجه به نیازهای بدن برای حفظ سلامتی و عملکرد صحیح، از صرف غذا دوری کند.
ترس از چاقی به حدی در این دسته از بیماران زیاد است که آنها با وجود داشتن وزن مناسب و اندامی لاغر بازهم خود را چاق تصور می کنند و با اضطراب و استرس سعی می کنند رژیم کاهش وزن خود را ادامه دهند.به گفته روانشناسان، مبتلایان به اختلال بی اشتهایی عصبی با پیشرفت این بیماری اعتماد به نفس خود را از دست می دهند و بیشتر در انزوا فرو می روند.
آنها کمتر طعم آرامش را خواهند چشید و علاوه بر مشکلات روانی با مشکلات جسمی متعددی مواجه می شوند که ازمیان این مشکلات می توان به سوء تغذیه، ریزش مو، پوکی استخوان، کاهش ضربان قلب، آریتمی قلبی، کاهش فشار خون، ابتلا به سنگ کلیه و حتی مرگ اشاره کرد. این بیماری ممکن است با نشانه هایی مانند لاغری و کاهش بیش از حد وزن، خستگی های مفرط، ضعف و سرگیجه، بی خوابی، ریزش مو، یبوست و تورم دست ها و پاها نمایان شود.
این بیماری هم مانند بسیاری از بیماری های دیگر قابل درمان است اما برای درمان آن نیازمند همکاری گروهی از پزشکان، روانشناسان و متخصصان تغذیه است. این گروه با انجام تست ها و آزمایش های تخصصی میزان عوارض ناشی از این اختلال را روی بدن بررسی کرده و سعی می کنند طرح درمان مناسب ارائه دهند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *