پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رسم الخط تقاطع های غیرهم سطح

رسم الخط تقاطع های غیرهم سطح





۲۵ فروردین ۱۳۹۵، ۱۸:۲۶

رسم الخط تقاطع های غیرهم سطح
1- در چند ساله اخیر که رسم الخط های گوناگون از جانب فرهنگستان زبان فارسی به بوته آزمایش گذاشته شده و هر از گاهی نهضت جدانویسی و سر هم نویسی و تبدیل«ء» به «ی» و… توسط برخی از نویسندگان اجرا و از سوی دیگر نویسندگان بلااستفاده مانده بود و عده ای به این رسم الخط ها به به و چه چه می زدند و گروهی دیگر به قول کرمانی ها «اق و نوق» می کردند و از قضای روزگار، نسل ما هم که مورد این امتحانات قرار گرفته بودیم و هر روز معلمان عزیزمان رسم الخط جدیدی را به ما دیکته می کرد و یک روز به خاطر سر هم نویسی نمره مان کم می شد و دو سال بعد به خاطر جدا نویسی همان واژه!
سال ها بعد، در دفتر روزنامه اختلاف شدیدی فی ما بین مدیر مسوول سلک ادب خواندمان با یکی از همکاران جوان در گرفته بود که:« ای جوان! تو چرا «ستارگان» را «ستاره گان» و «نوباوگان» را «نوباوه گان» می نویسی؟ این «ه» غیر ملفوظ است و«گ» میانجی آمده است تا مشکلی از کار نویسندگان و خوانندگان بگشاید.«گ» آمده است تا «ه» را از میدان به در کند و تو هر دو را در میانه میدان نگه داشته ای و به جان هم انداخته ای.»
این جدال همچنان ادامه داشت و ما نیز در گوشه ای نظاره گر این جدال…
2- شهرداری محترم، چهاراه فرهنگیان را با انواع بیل و کلنگ مکانیکی و غیر مکانیکی زیر و رو کرده بود. صحبت از تقاطع غیر هم سطحی بود که باید در این چهار راه ایجاد می شد. ستون های پل بالا آمد. روز افتتاح به عنوان خبرنگار در محل «هتل همیشه پارس!» حضور داشتم. پل، بزرگراه صدوقی را به آن سوی چهار راه فرهنگیان وصل می کرد. چنان که خود دیه اید و این مسیر را بارها پیموده اید. اما یک مشکل وجود دارد. اتومبیل هایی که از میدان آزادی به سمت فرودگاه یا بالعکس آیند و روند می کنند با یک عدد چراغ قرمز بزرگ بر می خورند که به ناچار پدال گاز نوک پنجه پا را می طلبد. این چراغ قرمز با همه زیبایی و خوش رنگی اش فلسفه وجودی پل را زیر سؤال برده است که اگر قرار است این چراغ قرمز سر پا باشد پس آن پل گنده آن بالا چه می کند و اگر آن پل آن بالا سالهاست که پیشانی هتل همیشه پارس را اخم آلود کرده، چرا سرپنجه به این چراغ قرمز بی محل نمی زند.
3- هر وقت به این پل و چراغ قرمز می رسم به ناگاه یاد همکاران پیر و جوانم در تحریریه روزنامه می افتم که پیرامون«ه» و«گ» مجادله می کردند که یا آن یا این!
نمی دانم رسم الخط تقاطع های غیر هم سطح را چگونه نوشته اند که پل و چراغ در میدان باقی مانده اند و نمی دانم بابت این سر رسم الخط از چه کسی باید نمره کم کرد؟

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *