سایت خبری پیام ما آنلاین | خبر

خبر





۲۲ فروردین ۱۳۹۵، ۰:۱۲

وزیر آموزش و پرورش معرفی کرد:
محروم‌ترین استان‌ها در شاخص‌های نظام آموزشی
سیستان ‌و بلوچستان، هرمزگان و آذربایجان‌غربی محروم‌ترین استان‌ها از نظر شاخص‌های آموزشی کشورند. علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش‌وپرورش با اعلام این موضوع گفت: «توسعه شاخص‌های آموزشی درکشور یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت آموزش‌ و پرورش بود که در این راستا برخی استان‌های کشور بسیار خوب عمل کرده‌اند و برخی نیز بسیار ضعیف بوده‌اند اما درخصوص این شاخص‌ها بین استان‌های کشور ۳ استان سیستان ‌و بلوچستان، هرمزگان و آذربایجان‌غربی محروم‌ترین استان‌ها بوده‌اند.»
او گفت: «امروز در وزارت آموزش‌‌وپرورش سیاست پذیرش نیرو برمبنای بوم برای بوم است بدین شکل که هر معلم در محل زندگی خود به خدمت مشغول شود تا به این شکل از انتقال و کاهش معلم در برخی از استان‌ها همچون سیستان‌وبلوچستان جلوگیری به عمل آید.» او ادامه داد: «در گذشته میانگین ماندگاری معلم در یک منطقه به ۳‌سال می‌رسید، چراکه پس از آن معلمین درخواست انتقال داده و به شهر خود می‌رفتند که این اقدام کاهش نیروی انسانی لازم در یک منطقه را منجر می‌شد اما با اجرای طرح بوم برای بوم با استخدام هر معلم برای منطقه خود این مشکل رفع شد.» فانی گفت: «در بحث ورود به تحصیل یکی از بزرگترین مشکلات دو زبانه بودن برخی از نقاط کشور بود، به‌گونه‌ای که در این مناطق کودک پس از ورود به مقطع دبستان به دلیل آشنایی به زبان مادری و ناآشنا بودن به زبان فارسی نمی‌توانست درس را متوجه شود و در نتیجه عقب می‌ماند، لذا این مقوله تا هنگامی که کودک با زبان فارسی آشنا شود، ادامه خواهد داشت.»
او ادامه داد: «با توجه به این مقوله در‌سال ۹۵ برای نخستین‌بار پیشنهادی به دولت ارایه شد تا بر مبنای این مقوله اعتباری بالغ بر ۵۰۱‌میلیارد تومان اعتبار برای توسعه پیش‌دبستانی‌ها درکشور اختصاص یابد که با توجه به اهمیت موضوع قطعا نمایندگان مجلس نیز به این اعتبار خواهند افزود.» وزیر آموزش‌وپرورش گفت: «هدف این پروژه مناطق دو زبانه کشور مانند سیستان ‌و بلوچستان است و براساس این طرح کودک درسن ۵سالگی به این مهدها آمده و آموزش‌های لازم را فراگرفته سپس با همسنان خود همبازی می‌شوند تا هنگام ورود به دبستان با مشکل عدم درک زبان فارسی روبه‌رو نشوند.» فانی در ادامه به شناسایی بازماندگان از تحصیل درکشور اشاره کرد و افزود: «طرح شناسایی بازماندگان از تحصیل یکی از پروژه‌های بسیار مهم است که امروز اجرایی شده و دراین خصوص استان سیستان‌وبلوچستان نیز توانسته موفقیت‌های چشمگیری را کسب کند.»
او ادامه داد: «در راستای اجرای این طرح بزرگ تنها در استان سیستان‌وبلوچستان بالغ بر ۷۱‌هزار کودک بازمانده از تحصیل شناسایی و به کلاس‌های درس هدایت شده‌اند که این مقوله تحسین جهانیان را برانگیخته و این بسیار خوشایند است. طرح مبارزه با بی‌سوادی یکی از اهداف وزارت آموزش‌وپرورش است که باید برای این امر در درجه اول راه‌های ایجاد بی‌سوادی شناسایی و مسدود شود، دراین ‌خصوص نیز در استان سیستان‌وبلوچستان اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است.»

معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش:
پایه یازدهم در‌سال تحصیلی آینده موقتا حذف می‌شود
مدارس ‌سال تحصیلی آینده، پایه یازدهم نخواهند داشت. علی زرافشان، معاون متوسطه وزیر آموزش‌وپرورش با بیان این موضوع، گفت: «در‌سال تحصیلی جاری پایه دهم وجود نداشت و در‌سال تحصیلی آینده پایه یازدهم نخواهیم داشت.»
او ادامه داد: «با استقرار نظام «۳ـ۳ـ۶» و ایجاد پایه ششم در دوره ابتدایی، آن دسته از دانش‌آموزانی که در‌سال اول اجرای این نظام در پایه پنجم بودند، به پایه ششم رفتند و طبیعتا پایه اول راهنمایی(هفتم) خالی ماند.»
زرافشان گفت: «این روند ادامه داشت یعنی هر‌سال یک پایه خالی می‌ماند و در نتیجه در‌سال تحصیلی جاری، پایه دهم وجود نداشت و در‌سال تحصیلی آینده نیز پایه یازدهم نخواهیم داشت.»
او درباره نحوه ساماندهی دبیران پایه یازدهم گفت: «معلمان این پایه در پایه دهم تدریس خواهند کرد.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *