پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نگاه

نگاه





۱۷ فروردین ۱۳۹۵، ۲۲:۴۵

نقش های آرامش
کودک اتیسمی ۵ ساله خالق شاهکارهای هنری است
شاید باورش سخت باشد اما کودک 5ساله اتیسمی نقاش شده است. اگر یک هنرمند معروف تابلوهای آبرنگ را کشیده بود منتقدان و هنرمندان چه تحسین ها و تفسیرها از این هنر مدرن نمی کردند!
آیریس هنرمند کوچک نقاشی های آرامش بخش و زیبایی دارد، در دسامبر ۲۰۱۱ تشخیص داده شد که مبتلا به اوتیسم است.او صحبت نمی کندو با هیچ کس جز گربه اش ارتباطی برقرار نمی کند و از تماسهای چشمی و نگاه کردن به دیگران به شدت دوری می کند. آیریس خودش را در این نقاشی ها تخلیه می کند. به گفته پدر و مادر آیریس، نقاشی تنها کاری است که او را آرام می کند. او ساعتهای طولانی را روی تابلوهای آبرنگ زیبایش وقت می گذراند و گربه اش هم به طرز باورنکردنی به او در خلق آثار هنری متفاوت وزیبایش کمک می کند.
مادر آیریس در مصاحبه با مجله لایو اکشن نیوز می گوید: تمام چیزی که او احتیاج دارد میز مخصوصش است و قلم موی نقاشی و گربه اش تا شروع به نقاشی کند. وسایل او در یک جای مشخص خانه آماده است که هر وقت خواست خودش دست به کار می شود. اگر رنگی احتیاج داشت که دم دست نبود او با اشاره به اشیایی که آن رنگی باشند، منظورش را به مادرش می رساند.
مادر آیریس می گوید او در ترکیب رنگها استعداد خاصی دارد و به زیبایی رنگها را با هم ترکیب می کند . وقتی نقاشی اش تمام می شود قلم هایش را داخل لیوان می گذارد و با گربه اش میز را ترک می کند. او منتظر می ماند تا نقاشی اش خشک شود وبعد ازظهر دوباره برمی گردد تا یک نقاشی جدید بکشد.
پدر و مادرش از نقاشی کردن های او فیلم گرفته اند و به همراه کارهایش در سایتش می گذارند. تابلوهای آبرنگ آیریس برای کارت تبریک و هدیه فوق العاده زیبا هستند. همه کسانی که کارهای او را دیده اند معتقدند که در تابلوهای او آرامش عجیبی وجود دارد،که حال آدم را خوب می کند.
وقتی فکر می کنیم یک کودک ۵ ساله این رنگها را ساخته واقعا شگفت زده می شویم.و این فرشته ی کوچک نماینده ای از کودکان معصوم اتیسم است.

سه میلیون و 600 هزار ریال یارانه کودک مبتلا به اوتیسم
به گزارش ایرنا سازمان بهزیستی کشور برای هر کودک مبتلا به اوتیسم مبلغ سه میلیون و 600 هزار ریال به عنوان یارانه در نظر گرفته است. این یارانه با نام کودک به حساب مرکز خدمات اوتیسم واریز می شود تا مرکز، خدمات خود را به کودک ارائه دهد؛ خانواده بیمار هم، حداکثر یک میلیون و 500 تا یک میلیون و 550 هزار ریال را باید خودش به مرکز پرداخت کند سازمان بهزیستی، فهرست 54 مرکز اوتیسم در 30 استان کشور را که حدود 2 هزار کودک را تحت پوشش قرار داده، منتشر کرده است و علاقمندان برای مشاهده این فهرست می توانند به نشانی اینترنتی سازمان بهزیستی مراجعه کنند بنا به این گزارش، سازمان بهزیستی از سال 1381 نخستین مرکز آموزش و توانبخشی اختلالات طیف اوتیسم را به عنوان اولین متولی این امر در سراسر کشور افتتاح کرد و تاکنون هم کمیت و هم کیفیت خدمات ارائه شده از سوی این مراکز رشدیافته است و همه کودکان مبتلا به اوتیسم تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور همه روزه شنبه تا چهارشنبه از صبح تا14 بعد از ظهر و پنجشنبه ها تا 12 ظهر خدمات تخصصی را در این مراکز به عنوان پایگاه های دائمی سازمان بهزیستی،دریافت می کننداختلالات اتیسم از جمله اختلالات پرخرجی است که نیاز به خدمات تخصصی زیاد اعم از روانشناسی، کاردرمانی و گفتار درمانی دارد و به همین علت مخارج خانواده های دارای فرزند مبتلا به اوتیسم بسیار بالاتر از خانواده هایی است که دارای کودکانی با سایر معلولیت ها هستند؛ به همین دلیل نیز بهزیستی یارانه مراکز اوتیسم را بیش از یارانه سایر مراکز مقرر کرده است خدمات روانشناسی، کاردرمانی، گفتار درمانی، بازی درمانی، آموزش خانواده و همچنین یک وعده غذای گرم و هزینه ایاب و ذهاب کودکان اوتیسم همگی از خدماتی به شمار می آیند که مراکز بهزیستی به آنان ارائه می دهد و هزینه ماهیانه دریافت هر یک از این خدمات از مراکز حدود پنج میلیون و 150 هزار است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *