پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | واکنش سخنگوی دولت به اتهامی که «اوراق پاناما» به احمدی نژاد وارد کرد: این خبر کم ارزش نیاز به موضع گیری ندارد

واکنش سخنگوی دولت به اتهامی که «اوراق پاناما» به احمدی نژاد وارد کرد: این خبر کم ارزش نیاز به موضع گیری ندارد





۱۷ فروردین ۱۳۹۵، ۲۲:۳۵

واکنش سخنگوی دولت به اتهامی که «اوراق پاناما» به احمدی نژاد وارد کرد:
این خبر کم ارزش نیاز به موضع گیری ندارد
روز گذشته روزنامه شرق از کشیده شدن پای ایران به جنجال اوراق پاناما خبر داد. این روزنامه نوشت: «همکاری بیش از ۴۰۰ خبرنگار از ۸۰ کشور مختلف دنیا به افشای‌ میلیون‌ها سند محرمانه انجامیده است؛ اسنادی درباره ‌فعالیت‌های یک شرکت حقوقی مستقر در پاناما، که به مشتریان خود کمک می‌کرده دارایی‌شان را پنهان ‌یا درواقع پول‌شویی کنند. سیاست‌مداران، ستارگان دنیای ورزش و حتی تبهکاران بین‌المللی از مشتریان این شرکت حقوقی بودند. اما وجود نام محمود احمدی‌نژاد، در میان این اسناد باعث شده این جنجال بین‌المللی به ایران هم کشیده شود. براساس گزارش رسانه‌های آلمانی، نام چند شرکت ایرانی نیز در اسناد پول‌شویی پاناما دیده می‌شود. نویسندگان این گزارش مدعی شده‌اند که از محمود احمدی‌نژاد نیز به‌عنوان صاحب تعدادی از این شرکت‌ها نام برده شده است. روزنامه آلمانی‌زبان زوددویچه مدعی شده نام ایران و محمود احمدی‌نژاد، رئیس پیشین دولت ایران نیز در این اسامی دیده می‌شود. دست‌کم سیاست‌مداران و مدیرانی از ۱۱ کشور جهان همچون ایران، آرژانتین، ایسلند، سوئیس، اوکراین، عربستان سعودی، روسیه، گینه، آلمان، سوریه و چین در این شبکه پول‌شویی نقش داشته‌اند. به ادعای روزنامه آلمانی «زود دویچه»، در این مدارک نام افراد و شرکت‌هایی هست که باوجود تحریم‌های گسترده آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران، با جمهوری اسلامی معاملات تجاری داشته‌اند. برخی از این افراد در فهرست تحریم‌های بین‌المللی قرار داشته‌اند، اما از طریق شرکت‌های فرضی و جعلی دست به معامله می‌زده‌اند. بنا بر این گزارش، بیشتر این معاملات مربوط به قراردادهای نفتی بوده است. اغلب شرکت‌های ایرانی ذکرشده در این اسناد متعلق به دولت ایران بوده‌اند. زوددویچه می‌نویسد یکی از مسئولان شرکت «موساک فونسکا» برای اطلاع از صاحبان اصلی شرکت‌های ایرانی پرس‌وجویی داشته که سرانجام یکی از همکارانش در لندن می‌گوید که صاحب این شرکت‌ها محمود احمدی‌نژاد است.»
این ماجرا به نشست خبری روز گذشته سخنگوی دولت هم رسید. به گزارش خبرآنلاین نوبخت در پاسخ به سوالی در این ارتباط گفت: جمهوری اسلامی موضعی در این خصوص ندارد. ممکن است از سوی رسانه ای اتهامی به مسئولی وارد کنند. اما درباره اینکه چقدر جدی است، باید بگویم که به عقیده ما خبر کم ارزشی است که نیاز به موضع گیری ندارد. شاید لازم نباشد فردی که مورد اتهام است هم حتی پاسخ دهد.
در این نشست خبری همچنین نوبخت پاسخ منتقدان دولت را داد. وی در واکنش به رویکرد برخی رسانه‌ها که به تخریب دستاوردهای دولت می‌پردازند، گفت: ما باید از برخی رسانه‌ها مکدر باشیم که چرا آنها به جای توجه به مواضع دولت به مواضع یک سناتور در خارج از کشور توجه می‌کنند و آن را منبع موثق خود می‌دانند. جالب است دیروز باز شدن سوئیفت به خبرنگاران و رسانه‌ها علنا نشان داده شد ولی باز هم امروز دیدم برخی رسانه ها به اظهارات فلان سناتور استناد کرده و گفتند باز نشده! فقط مانده مسئولان قسم حضرت عباس بخورند! الان زمان بهره برداری از فرصت های برجام است. ممکن است هویت برخی در سیاه نمایی و تخریب باشد، ما کاری به آنها نداریم و وظیفه خود را دنبال می کنیم.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *