سایت خبری پیام ما آنلاین | ارزان و راحت سفر کنیم

ارزان و راحت سفر کنیم





۱۶ فروردین ۱۳۹۵، ۲۳:۱۳

ارزان و راحت سفر کنیم
کلمه‌ی هیچهایک هم مثل پیتزا و کامپیوتر وارد ادبیات روزمره‌ی اهل سفر و هیجان دوستان ایران شده، اگر به ویکی‌پدیای فارسی مراجعه کنید با این متن مواجه می‌شوید:(هرچند احتمالا دوستانی که اهل هیچهایک و مسافرت با مردم هستند از این ترجمه استقبال نخواهند کرد)
رایگان‌سواری یا به انگلیسی هیچ هایکینگ (به انگلیسی: hitchhiking) سوار شدن بر خودرو یا کامیون عبوری به قصد سفر و بدون پرداخت کرایه است.
رایگان‌سواری نوعی مسافرت رایگان است که فرد مسافر معمولاً با ایستادن کنار جاده و نشان دادن انگشت شست یا اشارات مختلف خواهان آن می‌شود تا رانندگانی که مایل به سوار کردن او باشند متوقف شوند. این مسافرت ممکن است کوتاه‌مدت یا طولانی باشد.
بسیاری از افراد مختلف این کار را انجام می‌دهند ولی همه موفق نیستند شما باید نشان بدهید که می‌خواهید سوار ماشین بشوید و باید ژست بگیرید. این ژست گرفتن چند روش دارد: در آمریکای شمالی یک ژست معمولی هست که به ماشین عبوری انگشت شست را نشان می‌دهند و ماشین هم می‌ایستد و مسافر را سوار می‌کند. در بخش‌های دیگر جهان نیز این روش شایع است که بصورت معمولی می‌ایستند و انگشت شست را به سمت مقصد اشاره می‌کنند و همزمان دست دیگر را به سمت پایین تکان می‌دهند. البته این نوع فرهنگ تا حدودی نشان می‌دهد که رایگان‌سواری در کشورها و نقاط مختلف با هم کمی فرق دارد. بهتر است اسم شهری که می‌خواهید به آن بروید را هم روی یک کاغذ درشت بنویسید که اگر مسیر راننده به آن شهر می‌خورد برای شما توقف کند.
به دلیل مخاطرات احتمالی در برخی کشورها رایگان‌سواری ممنوع می‌باشد و حتی در برخی از جاده‌ها تابلوهایی مبنی بر ممنوعیت این عمل نصب است که در صورت درخواست سفر مفتی در این مسیرها، ممکن است فرد جریمه شود.
پس از مطالعه‌ی این متن با چهار‌چوب سفرهای هیچهایکی و یا بهتر بگویم مسافران صلواتی آشنا شده‌اید و هرچند عده‌ای ممکن‌است بگویند این کار امنیت چندانی ندارد و به ریسک‌اش نمی‌ارزد، اما در این تعطیلاتی که گذشت با تعداد زیادی از هیچهایکرهای ایرانی و خارجی آشنا شدم و با تجربیات‌شان و لذت سفرهای اینچنینی آشنا شدم و جالب اینجاست که روز به روز هموطنان بیشتری به این شکل مسافرت گرویده می‌شوند و هرچند این کار سالها در اروپا و کشورهای دیگر عمر دارد اما به تازگی در وطن ماهم طرفدارانش را پیدا کرده و به قول ایشان نه تنها مسافرت لذت بخش‌تر می‌شود و با انسان‌های دیگری آشنا می‌شوند و اگر مثلا بلیط اتوبوس بگیرند تا بندرعباس باید ساکت و آرام بنشینند و آنجا هم پیاده بشوند اما در این حالت نه تنها در مصرف انرژی و سوخت صرفه‌جویی می‌شود و شخصی که مشغول سفر به تنهایی‌است چند نفر را هم سوار می‌کند و هم‌صحبت و دوست‌های جدیدی پیدا می‌کند و از طرفی مردم را به فرهنگ خوب دوست‌داشتن یکدیگر و کمک‌کردن به همدیگر تشویق می‌کند و برای شخصی مثل من یاد‌آوری خوبی خواهد بود که دوباره با مردم هم صحبت بشوم و این شانس را داشته باشم که از تجربیات و آموزه‌های دیگران پند بگیرم و در هر شهر هم دوستانی داشته باشم که پس از این اگر به شهر ما آمدند چند وعده‌ای هم به منزل من بیایند و من هم اگر دوباره گذرم به آنجا افتاد بدانم که میزبانی مثل خودم همیشه منتظرم هست و در حال حاضر که خانواده‌های زیادی به تک فرزندی روی آورده‌اند و بچه‌های آنها دیگر طعم خاله و عمو داشتن را نخواهند چشید این کار می‌تواند راه خوبی برای گسترش روابط دوستی در سراسر کشور باشد و از همه‌ی این مسائل گذشته وظیفه‌ی هر مسلمانی‌است که به در راه مانده کمک کند و این عمل اشتراکات مذهبی زیادی هم با ما مسلمانان دارد که معتقدیم مهمان حبیب خداست و هر کسی روزی‌اش را با خودش می‌آورد و مهمان داشتن باعث خیر برکت می‌شود. به قول معروف تو نیکی می‌کن و در دجله انداز که ایزد در بیابانت دهد باز. به گفته‌ی این “مسافران بین‌راهی” بسیار برای‌شان پیش‌آمده که راننده‌ای ایشان را سوار کرده و گفته که اگر شما نبودید و با من حرف نمی‌زدید مسلما پشت فرمان به خواب می‌رفتم یا از آنها خواسته که پشت فرمان بنشینند و بجای او رانندگی کنند و تا مقصد خود راننده فرصت داشته که استراحت کند و یا موارد دیگری که به هرحال یک دوست خوب و با اخلاق در سفر بودن و نبودنش خیلی تفاوت بزرگی را ایجاد می‌کند و مسلما بودن با وی تاثیر بسیار خوبی دارد و حلال مشکلات زیادی خواهد بود هرچند هر گلی خاری هم دارد و باید قبل از اعتماد کامل کردن به هر کسی تمام جوانب امر را بسنجیم و با هرکسی ندیده و نشناخته عقد اخوت نبندیم اما تا کارهای جدیدی انجام ندهیم تجربیات جدیدی نخواهیم داشت و به قول معروف حتی اشتباهاتی که دیگران مرتکب شده‌اند دیگر ارزش تکرار کردن ندارد و دیگر وقت اشتباهات جدید است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *