سایت خبری پیام ما آنلاین | روزنه

روزنه





۱۵ فروردین ۱۳۹۵، ۲۱:۴۶

رقبای هاشمی برای ریاست مجلس خبرگان چه کسانی هستند؟
روزنامه آرمان نوشت: نتیجه انتخابات اسفند ۹۴ گام دوم حماسه‌ای بود که در ۲۴ خرداد ۹۲ آغاز شد و این‌بار رای اکثریت به کاندیداهای مورد تایید هاشمی بود و دیگر شرایط مانند سال ۸۹ نیست که مخالفان هاشمی قدرت مانور زیادی داشتند. اما چرا هاشمی باز هم برای ریاست خبرگان مناسب است؟ یاسر فرزند آیت‌ا… هاشمی به این سوال پاسخ خوبی داده است: « آقای هاشمی همواره به دنبال حضور افراد متعهد و امتحان پس داده در رأس مجلس خبرگان بودند. به همین دلیل هم از ریاست آیت‌ا… مشکینی و آیت‌ا… مهدوی کنی حمایت کردند و به این دو بزرگوار در اداره مجلس خبرگان کمک می‌کردند. در شرایط کنونی نیز اگر ایشان تشخیص بدهند شخص دیگری توانایی اداره مجلس خبرگان را دارد این احتمال که خودشان کاندیدای ریاست نشوند بسیار زیاد است. با این وجود اگر احساس تکلیف کنند و احساس کنند در صورت عدم حضور ایشان ریاست مجلس خبرگان به دست افرادی خواهد افتاد که از صلاحیت کافی در این زمینه برخوردار نیستند قطعا کاندیدای ریاست مجلس خبرگان خواهند شد.»
صادق زیباکلام می‌گوید: « هاشمی قطعا اعلام نامزدی خواهد کرد و من شانس ایشان را برای ریاست زیاد می‌بینم چون نه تنها ۱۵ نفری که از تهران وارد مجلس شدند به ایشان رای می‌دهند بلکه نمایندگان خبرگان در استان‌ها هم ممکن است به ایشان رای دهند؛ ضمن اینکه اصولگرایان نامزد شاخصی ندارند.»
در حالی که اکثریت شانس ریاست هاشمی در مجلس خبرگان را قوی می‌دانند اما از سوی دیگر اقلیتی که نمی‌خواهند شاهد این ریاست باشند با ذکر اسامی دیگر درصدد هستند تا از ابهت برتری هاشمی بکاهند مثلا حجت‌الاسلام ابراهیمی که مواضع او درباره هاشمی روشن است، می‌گوید: «تصورم می‌کنم رقابت بین آیات موحدی کرمانی و هاشمی شاهرودی خواهد بود. هاشمی با توجه به ترکیب مجلس خبرگان پنجم نمی‌تواند امید داشته باشد که باز هم به کرسی ریاست مجلس خبرگان تکیه بزند. با توجه به زاویه‌ای که ایشان با جامعه روحانیت گرفته، بعید است نمایندگان خبرگان رای به ریاست ایشان بدهند.» درباره هاشمی شاهرودی باید به روابط او با هاشمی‌رفسنجانی اشاره داشت که امکان دارد این دوستی سبب انصراف هاشمی شاهرودی از کاندیداتوری برای ریاست شود. دوستی هاشمی شاهرودی با هاشمی‌رفسنجانی مسبوق به سابقه است چنانکه در همین مجلس خبرگان بارها به عنوان نیروی همسو با هاشمی‌رفسنجانی عمل کرد.
از سوی دیگر زیباکلام درباره احتمال نامزدی هاشمی شاهرودی گفت: «بعید است هاشمی شاهرودی به این سادگی نامزدی ریاست خبرگان را قبول کند مگر اینکه به ایشان تکلیف شود. لذا اگر ایشان را استثنا کنیم شانس بعدی اصولگرایان جنتی است که برخی حاضر نیستند به ایشان رای دهند و لذا شانس هاشمی زیاد است چون اصولگرایان کسی را ندارند.» در آن سو، اصولگرایان به آیت‌ا… موحدی کرمانی به عنوان جدی‌ترین گزینه توجه دارند؛ گزینه‌ای که البته با توجه به حضور در لیست هاشمی در انتخابات خبرگان رهبری، می‌تواند گزینه قابل پذیرش برای رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز باشد. با این اوصاف شاید بتوان آیت‌ا… موحدی کرمانی را گزینه بالقوه ریاست دانست اما باز هم با توجه به وزن بالای حامیان هاشمی در مجلس خبرگان کاندیدا شدن موحدی کرمانی ریسک بزرگی برای اوست که مشخص نیست آیا آن را خواهد پذیرفت یا خیر.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *