پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت: عربستان نمی‌خواهد حج انجام شود/ احتمال برگزاری حج تمتع بدون زائران ایرانی

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت: عربستان نمی‌خواهد حج انجام شود/ احتمال برگزاری حج تمتع بدون زائران ایرانی





۱۵ فروردین ۱۳۹۵، ۲۱:۰۲

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت: عربستان نمی‌خواهد حج انجام شود
احتمال برگزاری حج تمتع بدون زائران ایرانی

به رغم دعوت رسمی وزیرحج عربستان ازهیات ایرانی برای امضاء تفاهم نامه اعزام زائران حج 95، مسئولان عربستان تاکنون برای صدور روادید این هیات اقدامی نکرده اند. به گزارش خبرآنلاین در آخرین روزهای سال ۱۳۹۴، رییس سازمان حج و زیارت در اظهار نظری صریح، اعلام کرد:«متاسفانه تا امروز هیچ افق روشنی برای حج تمتع امسال وجود ندارد». اظهار نظری که تا حد زیادی نشان دهنده این نکته بود که حضور حاجیان ایرانی در حج تمتع سال ۱۳۹۵ در هاله ای از ابهام است. پس از آن نیز در تازه ترین اظهار نظرها ، صبح امروز نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت اعلام کرد: تاخیر ایجاد شده توسط عربستان برای انجام مذاکرات مقدماتی حج، به معنای آن است که نمی‌خواهند حج انجام شود.
هیات ایرانی متشکل از رئیس سازمان حج و زیارت، مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر، برخی معاونین بعثه مقام معظم رهبری درحج و مسئولان هلال احمر کشورمان طبق برنامه زمانبندی شده قبلی قرار بود برای امضاء تفاهم نامه حج 95 به عربستان سعودی سفر کنند. برهمین اساس این نشست که همه ساله پیش از اعزام زائران ایرانی برای امضاء تفاهم نامه و برنامه ریزی های مربوطه به عربستان انجام می گرفت، امسال نیز قرار بود روز چهارشنبه نوزدهم اسفندماه جاری درعربستان برگزار شود . دراین نشست دو جانبه مقررشده بود مسئولان سعودی و پزشک حج عربستان ودیگر دست اندرکاران حضور داشته باشند که به دلیل عدم صدور ویزا برای مسئولان ایرانی لغو شد. احتمال بالای عدم حضور زائران ایرانی درحج سال ۱۳۹۵ درشرایطی است که پس از حادثه منا در شهریور ماه سال گذشته که منجر به کشته شدن ۴۶۱ زائر ایرانی شد، برخی از نمایندگان مجلس خواستار لغو یک طرفه سفر حج تمتع سال ۹۵ از سوی ایران شدند. طوریکه سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در دی ماه سال گذشته از لغو اعزام به حج تمتع به دلیل لغو روابط دپیلماتیک عربستان با ایران خبر داد. اما پس از این اظهار نظر از سوی سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی سازمان حج و زیارت طی بیانیه ای اعلام کرد:«اتخاذ هرگونه تصمیم در خصوص برنامه های حج تمتع صرفاً از طریق بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با در نظر گرفتن مسائل شرعی و نظر مسئولان محترم بلند پایه نظام و دولت محترم صورت خواهد گرفت.» تا این که سرپرست حجاج ایرانی در بهمن ماه سال گذشته اعلام کرد عملیات حج تمتع سال ۹۵ طبق برنامه زمان بندی شده دنبال و ان شاالله انجام خواهد شد. اما روز گذشته حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: تاخیر ایجاد شده توسط عربستان برای انجام مذاکرات مقدماتی حج، به معنای آن است که نمی‌خواهند حج انجام شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *