سایت خبری پیام ما آنلاین | مخالفت مدیرعامل سابق اچ پی با برداشته شدن تحریم‌های ایران

مخالفت مدیرعامل سابق اچ پی با برداشته شدن تحریم‌های ایران





۱۴ فروردین ۱۳۹۵، ۱۵:۵۶

مخالفت مدیرعامل سابق اچ پی با برداشته شدن تحریم‌های ایران

کارلی فیورینا، مدیرعامل سابق هیولت پاکارد (HP) و نامزد جمهوری‌خواه ریاست جمهوری آمریکا یکی از طرفداران سرسخت حفظ تحریم‌ها علیه ایران است. این در حالی است که اچ‌پی در زمان مدیریت وی با وجود تحریم‌های صادراتی سخت گیرانه، محصولاتی به ارزش میلیون‌ها دلار به ایران فروخت.
جاش راگین – ستون نویس بلومبرگ ویو – در گزارش مفصلی نوشته است:
فیورینا که از سال ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۰۵ به عنوان مدیرعامل هیولت پاکارد خدمت کرد، اغلب از توافق دولت اوباما با ایران به این بهانه که رییس جمهور آمریکا با تسهیل سریع رفع تحریم‌ها علیه ایران موافقت کرده و در مقابل امتیازات زیادی به تهران داده است، انتقاد می‌کند. وی در ماه آوریل با بیان اینکه تحریم‌های ایران به سرعت برچیده می‌شوند، این مسئله را تحول خطرناکی توصیف کرده بود.
فیورینا اغلب به این اشاره می‌کند که به عنوان یک مدیر باسابقه، صلاحیت حضور در انتخابات ریاست جمهوری را داردو در ماه ژوییه گفته بود اگر در انتخابات پیروز شود و مجددا مذاکره کند، از توافق با ایران کنار خواهد کشید. وی همچنین هشدار داده بود که کشورهای اروپایی و همچنین روسیه و چین برای گشایش اقتصاد ایران تلاش می‌کنند و ایران را به دور زدن تحریم‌ها متهم کرده است.
آنچه که فیورینا هرگز به آن اشاره نکرد این است که در زمان مدیریت وی در هیولت پاکارد، این شرکت از یک زیرمجموعه اروپایی و یک شرکت توزیع کننده در خاورمیانه برای فروش چاپگر و سایر تجهیزات رایانه به ارزش میلیون‌ها دلار به ایران استفاده کرد.
حضور اچ پی در ایران نخستین بار در سال ۲۰۰۸ توسط بوستون گلوب گزارش شد. بررسی‌های این نشریه آمریکایی نشان داد که این کمپانی در سال ۱۹۹۷ با یک شرکت هندی جدید در دوبی به نام ردینگتون گلف پیمان همکاری بسته است. این شراکت در فروش محصولات هیولت پاکارد به ایران به اندازه ای موفق بود که با کسب سهم ۴۱ درصدی تا سال ۲۰۰۷، این شرکت را به برند شماره یک در بازار چاپگر و اسکنر در ایران تبدیل کرد.
همه شرکت‌هایی آمریکایی در سال ۱۹۹۵ که بیل کلینتون، رییس جمهور وقت آمریکا با صدور دو فرمان تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کرد، از صادرات به ایران منع شدند. اگر مدیران اچ پی از عملکرد شرکت ردینگتون در دوبی مطلع بودند، در این صورت قانون آمریکا را زیر پا گذاشته‌اند.
پس از انتشار مقاله بوستون گلوب، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا که نقض تحریم‌ها را مورد تحقیق قرار می‌دهد، در نامه ای به هیولت پاکارد خواستار توضیح درباره فعالیتش در ایران شد. این شرکت در پاسخ اعلام کرد محصولاتی به ارزش بیش از ۱۲۰ میلیون دلار به ردینگتون گلف برای توزیع در ایران توسط یک زیرمجموعه مستقر در هلند فروخته است و به دلیل اینکه این فروش از طریق یک زیرمجموعه خارجی انجام گرفته بود، اچ پی منکر نقض قانون تحریم شد.
زمانیکه فیورینا در سال ۲۰۱۰ برای حضور در سنای کالیفرنیا در برابر باربارا باکسر تبلیغ می‌کرد، ستاد انتخاباتی وی اطلاع داشتن فیورینا از فعالیت اچ پی در ایران را تکذیب کرد و ستاد انتخاباتی وی درباره این گزارش هم حاضر به اظهارنظر نشد اما در سال ۱۹۹۹ مدیرکل هیولت پاکارد برای امور منطقه خاورمیانه اظهار کرده بود ایران بازار بزرگی برای چاپگرهای این کمپانی است.
طبق گزارش سن خوزه مرکوری نیوز، خود فیورینا هم افزایش فروش اچ‌پی در خاورمیانه را در سال ۲۰۰۳ مورد تمجید قرار داد، ولی نامی از ایران نبرد. همچنین هیولت پاکارد در سال ۲۰۰۳ شرکت ردینگتون گلف را به عنوان فروشنده سال خود انتخاب کرد و شرکت مذکور با انتشار بیانیه ای، اظهار کرد بذر شراکت ردینگتون-هیولت پاکارد شش سال قبل برای بازار ایران کاشته شد.
بعدها فیورینا در مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۰ تا حدودی به فعالیت اچ پی در ایران اذعان کرد و در مصاحبه با مجله لیدی گلوب با این عنوان که فناوری می‌تواند ایران را به روی دنیا باز کند، از آن دفاع کرد. وی اظهار کرده بود که فعالیت هیولت پاکارد در ایران فروش جوهر چاپگر بود که تحت قانون صادرات، مجاز بوده است.
مقامات سابق در امور تحریم‌های ایران اظهار کرده‌اند که اچ‌پی از حفره‌هایی که در سیستم تحریم‌ها وجود داشته بهره برده و فروش به ایران را از طریق یک زیرمجموعه خارجی انجام داده است.
طبق اطلاعات لابی سنای آمریکا، لابیست‌های اچ پی از سال ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۰۴ کنگره را برای پیگیری اصلاحات قانون تحریم‌ها تحت فشار قرار دادند. در سال ۲۰۱۳ اصلاحاتی در زمینه مقررات تحریم‌ها انجام گرفت که فروش تجهیزات ارتباطات شخصی مانند آیفون و رایانه‌های شخصی به ایران را مجاز کرد.
فیورینا در مصاحبه با شبکه سی بی اس در ماه جولای اظهار کرده بود:
من هرگز درباره توافق هسته ای با ایران مذاکره نکردم اما توافق‌های مهمی را انجام داده ام.
بر اساس این گزارش، فعالیت اچ‌پی در ایران هم توافق مهمی بود که وی انجام آن را برگردن نگرفت، اما این موضوع خواه درباره آن اطلاع داشته یا خیر به استدلال فیورینا مبنی بر اینکه تجربه مدیرعاملی وی را شایسته ریاست جمهوری می‌کند، کمک نمی‌کند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *