بایگانی مطالب: جامعه

سرنوشت مبهم یک کار خیر

ورثه مرحوم «صفر منصوری» درست چند روز پس از داغ از دست‌دادنش تصمیمی بزرگ گرفتند. آنها زمین پدری را فروختند تا با ۴۶۰ میلیون تومان پول حاصل از فروشش در سال (۱۴۰۳)، مرحمی بر زخم بیماران بخش کلیه و مجاری، بیمارستانی در جنوب کشور بگذارند. اقدامی که تنها با گذشت دو ماه، پرونده پرابهامی را برای این خانواده و مجموعه درمانی لامرد گشود.

«آخشیگان» در بوم‌گردی

برای درک مسیری که بوم‌گردی‌ها در سه دهه اخیر طی کرده‌اند نیاز به مطالعه عمیق مفهوم «آخشیگان» است. تئوری مطرح شده توسط «کیارش اقتصادی» اگرچه هیچ‌وقت جایگاهی در نظام ارزش‌گذاری وزارت میراث‌فرهنگی پیدا نکرد؛ اما یک راه‌حل درخور است که می‌توانست منجر به رشد این حوزه شود. این نوشته نتیجه گفتگوهای نگارنده با کیارش اقتصادی و مطالعه پایان‌نامه «سنجش اقامتگاه‌های بوم‌گردی در کویر مرکزی ایران مبتنی بر علوم رفتاری» نوشته «مرتضی سیف اصفهانی» است و با دغدغه مطالعه بوم‌گردی‌ها و آسیب‌شناسی سه دهه فعالیت آنها به معرفی سیستم مدیریت یا نظام دسته‌بندی آخشیگان و تبیین این نظریه می‌پردازد.

جشن آب در سرزمین تشنـــــــه

فلاکـت عـــــــــام

تانک دشمن در شهر تهـــــــران

اینترنت نیاز اساسی و شریان حیاتی یک جامعه

ناشران، بازنده نمایشگاه کتاب

| پیام ما | جنگ، صنعت نشر را هم بی‌نصیب نگذاشت. بازاری که پیش‌ازاین نیز زیر فشار تورم، گرانی کاغذ و فرسایش قدرت خرید، رمقش را از دست داده بود، حالا با جهش هزینه‌های تولید و افت محسوس فروش، روزهای دشوارتری را پشت سر می‌گذارد؛ بحرانی که بخش مهمی از آن به آشفتگی بازار کاغذ و دشواری تأمین بازمی‌گردد. در چنین وضعیتی، نمایشگاه مجازی کتاب می‌توانست فرصتی باشد برای جان گرفتن دوباره بازار کم‌رمق نشر؛ فرصتی برای ناشرانی که بخش قابل‌توجهی از درآمد سالانه‌شان را از فروش نمایشگاه به دست می‌آورند و برای مخاطبانی که شاید هنوز بخواهند در میان موج گرانی‌ها، سهم کوچکی هم برای کتاب کنار بگذارند. اما نمایشگاه کتاب تهران که امسال فقط به شکل مجازی برگزار شد، از همان روزهای نخست، بیش از آنکه نشانی از رونق و تحرک داشته باشد، تصویری از آشفتگی و سردرگمی آن را پیش چشم گذاشت؛ بازاری که کتاب در آن، هر روز بیشتر از قبل از سبد خرید خانواده‌ها کنار می‌رود.

کمبود ۳۰ هزار واحدی «مسکن» در کهگیلویه و بویراحمـــــــد

| پیام ما | استاندار کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید در این استان ۴۶ هزار نفر متقاضی مسکن وجود دارد، اما فقط ۱۷ هزار واحد در دست احداث است. معضلی که حتی در یاسوج، مرکز این استان هم به یکی از مشکلات مهم شهروندان تبدیل شده است. حالا «بازآفرینی و بهسازی شهری» به‌عنوان راه‌حل تأمین مسکن از سوی استاندار بیان شده و موردتأیید معاون وزیر راه و شهرسازی نیز قرار گرفته است. کارشناسان اما می‌گویند در استانی با ۶۷۶ هکتار بافت فرسوده، ضرورت ایمن‌سازی و بازآفرینی غیرقابل‌انکار است؛ اما خرج اعتبارات محدود این بخش تنها به‌منظور افزایش واحدهای مسکونی، به معنای افزایش قابل‌توجه تراکم است و افزایش تراکم، بدون توسعه سایر زیرساخت‌ها فقط منجر به کاهش کیفیت زندگی شهروندان می‌شود. توسعه زیرساخت هم پول و بودجه می‌خواهد که تأمین آن در شرایط اقتصادی کشور دشوار است. کارشناسان هشدار می‌دهند که انجام یک راه‌حل یک‌طرفه هم شهروندان ساکن در این مناطق را دچار چالش می‌کند، هم می‌تواند منجر به گسترش مناطق مسکونی غیررسمی و حاشیه‌ای شود.

بحران خامـــــــوش موزه‌ها

ایران تنها ۷ مخزن امن برای موزههایش دارد. درحالی که به گفته مدیرکل امور موزه ها، نیاز کشور بالغ بر ۸۲ مخزن برای ۸۸۷ موزه فعال است. جنگ اخیر به بیش از ۵۴ موزه در شهرهای مختلف آسیب زد و بار دیگر بحران ضعف در زیـرساخت های حفاظت از آثار تاریخی را آشکار کرد. سال هاست که کارشناسان درباره ضرورت ایجاد مخازن امن هشدار میدهند، اما هرگز اقدام عملی جدی در بدنه اجرایی کشور در این زمینه انجام نشد.

دشواری پیگیـــــری خسارت جنگ

«از زیر آوار به دوستم زنگ زدم و گفتم خانه ما را زدند.» این جمله را یکی از حاضران گفت؛ زنی که سه روز بعد از شروع جنگ ۱۲ روزه، خانه ۶۰ساله خانواده‌اش در خیابان «صابونچی» تهران تخریب شد و هنوز با شنیدن صدای رعدوبرق، به لحظه انفجار برمی‌گردد. چند صندلی آن‌طرف‌تر، زن دیگری از کودکی گفت که در روزهای جنگ «صبح بدون مادر از خواب بیدار شد» و از پدر کودکی شش‌ساله که در سوگ همسرش، کمک هیچ روان‌شناسی را نمی‌پذیرد. نشست «دوران پساجنگ و خانواده ایرانی» در حالی برگزار شد که فعالان حقوق کودک و بازمانده‌های جنگ از اضطراب منتقل‌شده به کودکان، تجربه سوگ و خانه‌های تخریب‌شده سخن گفتند. همچنین از محله‌هایی یاد شد که بعد از وقوع جنگ، همسایه‌ها بعد از سال‌ها یکدیگر را پیدا کردند و شبکه‌های محلی جان دوباره‌ای گرفتند.