پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | برجام جای مواضع جناحی نیست

برجام جای مواضع جناحی نیست





۲۳ دی ۱۳۹۴، ۱۸:۱۱

برجام جای مواضع جناحی نیست
حمیدرضا آصفی*
برجام حاصل بیش از یک دهه تلاش جمهوری اسلامی ایران است که در دوران دولت کنونی با دیپلماسی فشرده به نتیجه رسیده است. برجام و توافق وین براساس تلاش تمام مجموعه نظام و همچنین گرایش‌ها، گروه‌ها، سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف به دست آمده است و برای رسیدن به نقطه فعلی جمهوری اسلامی ایران بیش از 30سال مقاومت و بر مواضع خود پافشاری کرده است و بدون توجه به تهدید‌ها و شانتاژهای غرب و در راس آنها آمریکا سیاست‌های کلان خود را دنبال کرده است. در کنار این پافشاری بر مواضع، مقاومت و ایثار مردم که در ابعاد مختلف فشارها و تهدید‌ها را مردانه تحمل کرده و در به نتیجه رسیدن پرونده هسته‌ای نقش موثری داشته‌اند مثال‌زدنی است. همچنین شهدای هسته‌ای و خون‌های پاکی که برای به ثمر رسیدن شجره طیبه جمهوری اسلامی ایران تقدیم شد در حل پرونده هسته‌ای موثر است. مجموعه این عوامل در سایه هدایت‌ها و راهنمایی‌های مقام معظم رهبری باعث شد که در نقطه فعلی قرار داشته باشیم. اما باید به این نکته توجه شود زمانی که برجام به مرحله اجرا برسد با شرایط سختی روبه‌رو خواهیم شد. البته قابل ذکر است که تمامی گروه‌ها، دولت‌ها و سازمان‌ها در این پیروزی نقش دارند و هیچ گروه، دسته و جناحی نباید خود را بازنده این توفیق بداند.
آنچه در حال حاضر بیش از هر چیز مورد نیاز است کمک و همدلی برای پیمودن ادامه راه است تا بتوانیم به نتیجه خوبی در این مورد دست یابیم. این که در ابتدای سال مقام معظم رهبری شعار سال را «همدلی و همزبانی دولت و ملت» ذکر کردند شاید با توجه به این موضوع و آینده‌نگری و پیش‌بینی مسائلی بود که قرار است امسال حادث شود. لذا در حالی که طرفین مقابل ایران به نوعی خواهان این هستند که گفت‌وگو‌ها به نتیجه غایی نرسد و مشکلی در ادامه مسیر به وجود بیاید تا جمهوری اسلامی ایران را موجد و باعث آن بدانند، لازم است از هر اقدامی که بهانه به دست دشمنان ایران می‌دهد جلوگیری شود تا در این مرحله نیز به توفیقات خوبی دست یابیم واز امروز تا روزی که قرار است به نتایج نهایی برسیم با همدلی این دستاورد را به نحو احسن صیانت کنیم. خصوصا اینکه دشمنان جمهوری اسلامی ایران و در راس آن رژیم‌صهیونیستی و برخی از تندرو‌های آمریکا درصدد ایجاد اختلال و ناموفق نشان دادن این روند هستند. به هر حال موضوع برجام و بحث و گفت‌وگو در مورد پرونده هسته‌ای به نفع ایران است و بحث‌های اخیر چندان نگران‌کننده نیست.
نگرانی وقتی به وجود می‌آید که برخی با دید جناحی و گروهی بخواهند اصل موضوع و روند طی شده را که موجب به وجود آمدن فضای مثبتی برای ایران در منطقه و جهان شده است زیر سوال ببرند که به ‌هیچ‌وجه امر پسندیده‌ای نیست و همه باید در حفظ دستاورد‌های موجود کوشا باشند.
* سخنگوی اسبق وزارت خارجه

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر