پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | واکسن کرونا مانند اسلحه است؛ داخلی و خارجی ندارد

واکسن کرونا مانند اسلحه است؛ داخلی و خارجی ندارد





۱۱ دی ۱۳۹۹، ۱۴:۵۱

روحانی در جلسه هیات دولت:

واکسن کرونا مانند اسلحه است؛ داخلی و خارجی ندارد

ما روزی را که بالاترین پول نفت را داشتیم یادمان نرفته که حقوق کارمندان به تاخیر می‌افتاد

شهید سلیمانی به معنای واقعی کلمه معتدل بود

|پیام ما|حسن روحانی، رئیس‌جمهوری با اشاره به نزدیک شدن به سالگرد شهادت سردار سلیمانی خطاب به آمریکایی‌ها گفت: «شما دست سردار ما را قطع کردید و باید پای شما را از این منطقه قطع کنیم، تا پایتان را از منطقه قطع نشود ما انتقام نهایی را نگرفتیم.» روحانی همچنین در این جلسه در مورد موضوعات مختلفی از جمله فروش نفت و واکسن کرونا هم صحبت کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی صبح دیروز در جلسه هیات دولت، با اشاره به پایان دوران «ترامپیسم» گفت که یکی از آثار کار وقیحانه و احمقانه مقامات آمریکایی، این بود که مردم آمریکا به ترامپ رای ندادند، چرا که فهمیدند «این فرد لیاقت قدرت را ندارد». او همچنین با بیان این‌که «چند روز دیگر این قاتل وحشی که این همه جنایت کرد حکومتش تمام می شود و به زباله‌دان تاریخ سپرده می‌شود»، گفت که مطمئن است، بعد از ترامپ شرایط بسیار بهتری برای ثبات و امنیت کل منطقه به وجود می‌آید.

روحانی با اشاره به این‌که در سال ۲۰۲۰ ما علاوه بر کرونا با غم و درد بسیار بزرگی که شهادت سردار سلیمانی بود مواجه شدیم، تصریح کرد: «ترور وحشیانه شهید سلیمانی توسط مقامات آمریکایی مواجه شدیم که در راس آن ترامپ و پمپئو بودند و این دو مسئولان اصلی این جنایت هستند.» رئیس‌جمهوری همچنین گفت که مردم از خون سردار سلیمانی دست نمی‌کشند و «این حق مردم عزیز ماست که برای خون عزیزشان انتقام بگیرند.»

حسن روحانی در ادامه با بیان این‌که «اول صهیونیست‌ها و بعد آمریکایی‌ها» از ناامنی منطقه سود می‌برند گفت: «کسی از این‌که عراق، سوریه، لبنان، یمن و افغانستان ناامن باشند سودی نمی‌برد و همه ضرر می‌کنند.»

او در ادامه سردار سلیمانی را یک «افتخار ملی» نامید و گفت: «شهید سلیمانی به معنای واقعی کلمه معتدل بود… نه راست بود و نه چپ و هیچ جناحی نمی‌توانست او را متعلق به خود بداند.»

رئیس‌جمهوری با بیان این‌که شهادت سردار سلیمانی، منطقه را تکان داد، گفت: «حمله به عین‌الاسد و این چیزها سیلی‌های کوچکی برای آن‌ها بود و در مخیله ترامپ و صهیونیست‌ها نمی‌گنجید که به خاطر سردار ما مردم تمام منطقه به خیابان‌ها بیایند و از او تجلیل کنند.»

فروش نفت حق ماست

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود از دوقطبی‌های ایجاد شده در کشور انتقاد کرد و گفت: «یکی می‌گوید که خوب است نفت را کم بفروشیم و یکی دیگر می‌گوید زیاد بفروشیم. یکی می‌گوید بودجه‌مان نباید به نفت متکی باشد و یکی حرف دیگری می‌زند. انسان واقعا دچار حیرت می@شود که چرا راجع به مسئله به این سادگی بحث می‌شود.»

روحانی با تاکید بر این‌که باید نفت را تولید کرد، گفت باید «در حداکثر ممکن» نفت را صادر کنیم، «چرا که این حق ماست» و «من اگر یک لحظه بتوانیم زودتر حق‌مان را پس بگیریم تردید نمی‌کنم و همین امروز این کار را می‌کنم.»

او با اشاره ه این‌که برخی می‌گویند نباید پول نفت را در بودجه خرج کنیم، گفت: «این حرف درست است اما از لغت آن باید صحیح استفاده کنیم. حتی‌الامکان نباید آن را در بودجه جاری مصرف کنیم. ولی نفت را باید استخراج کنیم و بفروشیم و بیاوریم سرمایه‌گذاری کنیم. حالا مقداری به صندوق می‌رود که برای سرمایه‌گذاری در کشور استفاده می‌شود. مقداری از آن باید در صنعت خود نفت که کمی عقب است صرف شود و صنعت نفت‌مان باید نشاط پیدا کند و فعال شود که سرمایه‌گذاری نیاز دارد.»

روحانی در ادامه گفته با بقیه پولی که به‌دست می‌آید بهترین حالت آن است که به «بودجه عمرانی» برود.

او در ادامه گفته که بودجه عمرانی ۹ ماهه ابتدای امسال نسبت به پارسال ۷۰ درصد رشد داشته و این بهترین شاخص برای نشان دادن مدیریت دولت است: «در این دوران جنگ اقتصادی حتی یک روز حقوق هیچ کارمندی دیر پرداخت نشده، ما روزی را که بالاترین پول نفت را داشتیم یادمان نرفته که حقوق کارمندان ۵ روز و ۱۰ روز به تاخیر می‌افتاد.»

هیچ دولتی مثل دولت ما حامی افراد کم درآمد نبوده

رئیس‌جمهوری همچنین در ادامه گفت که اگر سال آینده دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم، مقدار بیشتر آن صرف «توسعه کشور یا حمایت و توانمندسازی اقشار مستضعف» می‌شود: «بعد از انقلاب اسلامی هیچ دولتی نمی‌تواند ادعا کند که مثل دولت‌های یازدهم و دوازدهم حامی افراد و اقشار کم درآمد بوده است. نمونه‌اش برق امید و آب و گاز است که هم برای کمک و هم برای کاهش مصرف آن را مجانی کرده‌ایم.» رئیس‌جمهوری بار دیگر بر موضوع فروش نفت تاکید کرد و گفت: «اگر این پول قرار است به بودجه عمرانی و توسعه‌ای و توانمندسازی برود، بله و اگر قرار است برای بودجه جاری باشد نخیر.» روحانی در ادامه با بیان این‌که درآمد بخش نانوتکنولوژی از سال آغازین دولت تاکنون هفت برابر شده و اگر تحریم نبود «در سال ۱۴۰۴ حداقل یک میلیارد دلار محصولات نانو صادر می‌کردیم»، گفت: «ما باید درآمد نفت را در بیوتکنولوژی، ICT و هوافضا صرف کنیم و حتی در بخش کشاورزی در مواردی که مورد‌نیاز است و باید متحول شود مصرف کنیم. ما باید بتوانیم نفت بفروشیم و غلط این است که با آن پول حقوق بدهیم.» روحانی با بیان این‌که برخی می‌گویند دولت می‌خواهد سال آخر نفت زیادی بفروشد، گفت: «این‌که کار خوبی است و باید بگوید بیشتر بفروشید… دولت می‌گوید می‌توانم و مجلس باید بگوید باریکلا؛ آقای دولت تو می‌گویی به آمریکا سیلی می‌زنم و ما می‌گوییم دو تا بزن. توقع دولت از مجلس این است که این کار را تشویق کند.»

اگر متخصصان گفتند واکسن خارجی مورد اعتماد است وارد می‌کنیم

حسن روحانی در ادامه سخنانش به موضوع واکسن کرونا و به گفته او «دو قطبی دیگر این روزها» پرداخت و گفت: «بحثی مطرح می کنند که واکسن کرونا را از خارج وارد کنیم یا در داخل تولید کنیم. مثل این است که در جنگ بگویند اسلحه داخلی باشد یا خارجی؛ ما در دوران جنگ هم گلوله توپ و خمپاره می‌ساختیم و هم وارد می‌کردیم.» او همچنین در پاسخ به کسانی که می‌گویند به واکسن داخلی اطمینان ندارند، گفت: «معیار ما وزارت بهداشت است و اگر متخصصان گفتند واکسن خارجی مورد‌اعتماد است وارد می‌کنیم.»

چهل و هشتمین سد ملی فردا افتتاح می‌شود

رئیس‌جمهوری دولت‌های یازدهم و دوازدهم در انتهای سخنان خود به موضوع افتتاح سد کانی سیب اشاره کرد و گفت که این سد فردا افتتاح می‌شود. به گفته او این سد «ارزش ویژه‌ای دارد و سالانه ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب را به دریاچه ارومیه می‌رساند و شعار ما که احیای این دریاچه بود محقق می‌شود.»

روحانی در انتهای سخنان خود گفت که این، چهل‌و‌هشتمین سد ملی است که در این دولت افتتاح می‌شود و تا پایان دولت امیدواریم به ۵۷ سد برسد: «تمام سدهای از ابتدای انقلاب تا سال ۹۲، ۱۲۵ سد بوده و در این دو دولت نزدیک ۵۰ درصد به کل سدها اضافه شده است.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر