پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مسابقه دولت و مجلس برای پرداخت یارانه

مسابقه دولت و مجلس برای پرداخت یارانه





۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۲۳

دولت  به ۳۰ میلیون نفر کمک بلاعوض پرداخت می‌کند

مسابقه دولت و مجلس برای پرداخت یارانه 

روحانی: در این طرح قرار است هر نفر ماهانه ۱۰۰ هزارتومان دریافت کند.

تنها سه روز پس از این‌که شورای نگهبان طرح مجلس برای الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی را تایید کرد؛ دولت در اقدامی جداگانه اعلام کرد که تصمیم گرفته به 30 میلیون نفر ماهانه مبلغ 100 هزار تومان کمک بلاعوض پرداخت کند. اقدامی که در ادامه اختلاف نظر دولت و مجلس ارزیابی می‌شود. حسن روحانی، رییس جمهوری، دیروز شنبه، خبر پرداخت کمک بلاعوض ماهانه به ۳۰ میلیون نفر تا پایان سال را اعلام کرد و افزود برای ۱۰ میلیون خانوار هم وام یک میلیون تومانی در نظر گرفته شده که بازپرداخت ۳۰ ماهه دارد.

روحانی گفت: با توجه به اینکه دو هفته کسب و کار و فعالیت‌های اقتصادی مردم تعطیل می‌شود، باید در حدی که توان و امکانات داریم، مردم را یاری و کمک کنیم به همین دلیل امروز مصوب شد برای حدود نزدیک ۳۰ میلیون نفر ماهانه تا پایان امسال هر ماه ۱۰۰ هزار تومان بلاعوض پرداخت کنیم. همچنین برای ۱۰ میلیون خانوار هم مقرر شد وام یک میلیون تومانی در اختیار آنها قرار بگیرد. شبیه همان وامی که اوایل سال در اختیار مردم قرار گرفت و آن وام هم ۳۰ ماهه است و مردم بازپرداخت می‌کنند. روحانی افزود: مسئله پرداخت پول گاز و مشکلاتی که برای چک به وجود می‌آید و موارد دیگر که مشابه چیزهایی است که ما در اوایل سال برای موارد متعدد تصویب کرده بودیم و یک امهالی یک ماهه و دوماهه و یا ۴ ماه دادیم برای اینکه مشکلاتی که احتمالاً پیش روی مردم است، کاسته شود. او با تاکید بر لزوم همراهی و همکاری برای موفقیت طرح جامع مقابله با کرونا و محدودیت‌های پویا اظهارداشت: اگر تمام مردم دستورالعمل‌ها را مراعات کنند و دورهمی‌ها را کنار بگذارند و تجمعات غیرضرور شرکت نکنند و ترددها را کاهش دهند نیاز به تعطیلی نداریم. در واقع این تعطیلات برای این بود که به مردم بگوییم شرایط، شرایط سخت و هشدار است. امیدوارم مردم با مراعات خود هم تعطیلات را کوتاه کنند و هم نقل و انتقال بیماری و هم فوتی‌ها را کاهش دهند.

مخالفت دولت با طرح مجلس

اگرچه اکنون دولت با تصویب طرح پرداخت کمک‌ مالی به مردم موافقت کرده اما  روزهای گذشته با طرح مجلس مبنی الزام دولت برای تامین کالاهای اساسی مخالفت کرده و علت رد آن را نبود پشتوانه مالی برای این طرح بیان کرد. 

طرح الزام دولت برای تامین کالای اساسی اواسط تیرماه با هدف ارائه کمک هزینه معیشتی در شرایط کنونی در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بررسی شد و در نهایت مجلس ۱۱ شهریور ماه به دو فوریت آن رای مثبت داد. بر اساس مصوبه نهایی مجلس براین اساس ۶۰ میلیون ایرانی مشمول این طرح شده و به آنها کارت الکترونیکی داده می‌شود و هر ماه کمک‌های معیشتی را به حساب آنها واریز می‌کنند، اما از میان این ۶۰ میلیون نفر، ۲۰ میلیون نفر سبد کالای رایگان و برای ۴۰ میلیون نفر با ۵۰ درصد تخفیف این سبد اختصاص می‌یابد.

بر اساس این طرح دولت مکلف شده به منظور تامین بخشی از نیازهای معیشتی خانوارهای کشور به ویژه خانوارهای کم برخوردار، در شش ماهه دوم سال ۱۳۹۹ و به صورت ماهانه، نسبت به تامین و پرداخت یارانه اعتبار خرید به هر فرد ایرانی شناسایی شده در طرح معیشت خانوار ازطریق واریز اعتبار به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار اقدام کند. 

همچنین در این طرح پیش بینی شده خانوارهایی که سطح در آمد آنها کمتر از مبلغ حداقل دستمزد است، از دو برابر یارانه سایر خانوارهای مشمول بهره‌مند شوند. شورای نگهبان طرح تامین کالاهای اساسی را با استناد به اصل ۷۵ قانون اساسی  و به دلیل عدم پیش‌بینی منابع مالی رد کرد. بررسی اولیه از طرحی که دولت قصد اجرای آن را دارد نشان می‌دهد برای ارائه این یارانه جدید در ماههای باقی‌مانده سال جاری حداقل به 12هزار میلیارد تومان منابع جدید نیاز است، چراکه اگر قرار باشد به حدود 30 میلیون نفر و هر نفر 100هزار تومان برای 4 ماه پرداخت شود نیاز به حداقل 12هزار میلیارد تومان اعتبار است، از طرف دیگر رئیس جمهور به موضوع پرداخت وام نیز اشاره کرده است که به‌نظر می‌رسد پرداخت این وام نیز 10هزار میلیارد تومان منابع بانکی جداگانه نیاز داشته باشد، که در مجموع، کمک معیشتی که امروز آقای رئیس جمهور از آن رونمایی کرده است، حداقل 22هزار میلیارد تومان پول می‌خواهد.

تصمیم‌های اقتصادی دولت برای کسب و کارها

معاون اقتصادی رییس‌جمهوری حاشیه جلسه ستاد اقتصادی دولت در ارتباط با کسب‌و کارها گفت : برای همه کسب‌وکارها مقرر شد عملیات اجرایی وصول مالیات مستقیم تا بهمن‌ماه متوقف شود و برای صدور یا تجدید پروانه‌های کسب‌و کار واحدهای اقتصادی اشخاص حقیقی، نیازی به اخذ گواهی پرداخت مالیاتی نخواهند داشت. محمد نهاوندیان گفت: اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده که هر سه ماه یک بار باید تسلیم شود، مقرر شد به مدت یک ماه برای سه ماهه سوم و چهارم امسال تمدید شود. او  افزود: درخصوص جرایم پرداخت نشده بدهی مالیاتی و عوارض که مهلتی برای آن در نظر گرفته شده بود، مقرر شد بخشودگی آن به شرط پرداخت همه آن تداوم یابد. 

معاون اقتصادی رییس‌جمهوری اظهار داشت: درخصوص مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی، اگر این مهلت برای آذر و دی‌ماه باشد، تا پایان بهمن‌ماه تمدید می‌شود، همچنین صورت‌های مالی حسابرسی شده‌شان تا پایان بهمن‌ماه تمدید می‌شود.

او گفت: همه مجوزهایی که لازم بوده دستگاه‌ها صادر کنند، اگر مهلت این مجوزها تا اول بهمن‌ماه به پایان می‌رسد، اتوماتیک‌وار تا پایان بهمن تمدید می‌شود.نهاوندیان خاطرنشان‌کرد: پرداخت عوارض کسب و پیشه شهرداری‌ها نیز تا ابتدای بهمن‌ماه تمدید می‌شود.او همچنین درخصوص سه موردی که برای کسب‌و کارهای به شدت آسیب دیده طراحی شده، گفت: در این راستا ۱۴ رسته شغلی شناسایی شده‌اند. این مقام مسوول ادامه‌داد: برای این دسته از واحدها، از آنجایی که ممکن است مشکلاتی در اقساط وام‌هایشان به وجود آید، اقساط تسهیلات با موعد آذرماه یک ماه تنفس خواهد داشت، همچنین قسط آذرماه به پایان دوره منتقل شده و مشمول جریمه تاخیر نخواهد شد. او اظهار داشت: چنانچه در فاصله آذرماه و تعطیلی کسب‌و کارها، مشکلات مالی به نحوی شد که فرد یا افرادی با چک برگشتی روبرو شدند و نتوانستند به موقع پرداختی داشته باشند، با مراجعه به بانک می‌توانند آثار مترتب بر چک‌برگشتی و تبعات آن را پاک کنند. نهاوندیان خاطرنشان‌کرد: در این واحدها، قبوض گاز که پرداخت گاز آنها از ابتدای آذرماه تا پایان دی‌ماه است به مدت دو ماه تمدید می‌شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر