پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | زمین‌خواری شهر تاریخی جرجان را کوچک کرد

زمین‌خواری شهر تاریخی جرجان را کوچک کرد





۲۹ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۴۲

زمین‌خواری شهر تاریخی جرجان را کوچک کرد

شهر تاریخی «جرجان» با طمع زمین‌خواران و همچنین قرار گرفتن در طرح توسعه امامزاده یحیی کوچک‌تر می‌شود. این شهر که در کاوش‌های سال‌های گذشته، بخش‌هایی از آن از زیر خاک بیرون آمده، در زمان آبادانی هزار و ۲۰۰ هکتار مساحت داشت اما به دلایل مختلفی چون توسعه بخش کشاورزی، ساخت خانه‌ و کاوش‌های غیرمجاز از بین رفته و اکنون گستره آن به حدود ۲۵۰ هکتار کاهش یافته است.

ایرنا گزارش داده که یکی از تهدیدات جدی پیرامون شهر تاریخی جرجان، ساخت و ساز اطراف آن است که کم توجهی به آن موجب کاسته شدن از حریم این محوطه باستانی شده و بر نگرانی علاقه مندان به تاریخ افزوده است. یکی از نمونه های ساخت و ساز در حریم شهر تاریخی جرجان مربوط به اجرای طرح توسعه امامزاده یحیی بن زید است که به گفته عبدالمجید نورتقانی مدیر پایگاه شهر جرجان، عرصه و عیان این مکان مذهبی وارد محوطه این شهر تاریخی شده است.

همچنین توسعه صحن و سرای امامزاده یحیی بن زید با تخریب تعدادی از زائرسراهای این امامزاده و حذف معبر ۶ متری ضلع جنوبی آن به مساحت بیش از ۲ هزار مترمربع در سه سال قبل شروع شد که این طرح اکنون با پیشروی حداقل ۲ متری در ضلع غربی به مساحت ۷۰۰ مترمربع در حال پایان است که به گفته کارشناسان میراث فرهنگی همه این ساخت و سازها در حریم شهر تاریخی جرجان قرار دارد.

در حالی که به گفته رییس اداره اوقاف و امور خیریه گنبدکاووس هنوز برای عرصه و عیان محوطه امامزاده یحیی بن زید (ع) سند مالکیت صادر نشده، نورتقانی، مدیر پایگاه شهر تاریخی جرجان گفته است: «در قبال این پیشروی و طبق توافقی که اخیرا بین دو اداره کل میراث فرهنگی و اوقاف گلستان انجام شده، قرار است زمین و بنای قدیم غسالخانه امامزاده به مساحت ۲ هزار و ۶۰۰ مترمربع برای استقرار پایگاه و سایت موزه شهر جرجان در اختیار پایگاه این شهر تاریخی قرار گیرد.»

اجازه ساخت و ساز به هیات امنای امامزاده یحیی بن زید (ع) گنبدکاووس از سوی میراث فرهنگی گلستان در حالی صورت می‌گیرد که چند ماه پیش این نهاد با عبور خط لوله گاز از شهر تاریخی مخالفت کرد. 

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر