پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بارقه‌های امید با تولید واکسن کرونا

بارقه‌های امید با تولید واکسن کرونا





۲۱ آبان ۱۳۹۹، ۹:۰۳

آیا واکسن کرونا می‌تواند جلوی روند صعودی شیوع کرونا را بگیرد؟

بارقه‌های امید با تولید واکسن کرونا

رکت‌ فایزر آمریکا از موفقیت ۹۰ درصدی واکسن کرونای خود خبر داد.

جهان در حال خاموشی است. مکان‌هایی که تا چندی پیش سرشار از هیاهو و جنب و جوش زندگی بودند اکنون به شهر ارواح تبدیل شده‌اند و در آن‌ها محدودیت‌های شدیدی بر زندگی افراد از قرنطینه گرفته تا بسته شدن مدارس و ممنوعیت مسافرت و تجمعات اعمال شده است. همه این موارد، یک پاسخ جهانی بی‌سابقه نسبت به یک بیماری هستند. حال در هیاهوی کرونایی خبرهای خوشی از واکسن کرونا به گوش رسیده است. خبری که هنوز کارکرد 100 درصدی آن تایید نشده اما بارقه‌های امید را در دل  زنده نگه داشته است.

بعد از روسیه و چین که اعلام کرده‌اند موفق به تولید واکسن کرونا شده‌اند یک شرکت داروسازی آمریکایی اعلام کرد واکسنی که توسعه داده، ۹۰ درصد در برابر ویروس کووید 19 موفق بوده است. خبر موفقیت آمیز بودن واکسن شرکت فایزر، در مدت کوتاهی به یکی از مهم‌ترین اخبار رسانه‌های جهان تبدیل شد.

شرکت فایزر اعلام کرد داده‌های اولیه تحقیقاتش نشان می‌دهند که واکسنی که این شرکت برای مقابله با کووید۱۹ ساخته، ۹۰ درصد در پیشگیری از بیماری موثر بوده است. فایزر شرکت داروسازی آمریکایی و چندملیتی است، که هم‌اکنون به‌عنوان بزرگترین شرکت داروسازی جهان شناخته می‌شود.

فایزر افزوده واکسن این شرکت بیش از ۹۰ درصد در مقابله با کووید۱۹ موثر عمل کرده است و توانسته تا حد زیادی از انتقال ویروس کرونا جلوگیری کند. این شرکت همچنین مدعی شده واکسنی که ساخته در مرحله سوم کارآزمایی بالینی جواب داده و در 90 درصد مواقع در پیشگیری از کرونا موفق عمل کرده و همچنین مصونیت نسبت به کرونا، هفت روز بعد از تزریق نوبت دوم و ۲۸ روز بعد از نوبت اول ایجاد شده است. فایزر گفته در مرحله سوم کارآزمایی بالینی- که همچنان ادامه دارد- هیچ عارضه‌ای در داوطلبان مشاهده نشده است.

گفتنی است شرکت فایزر، واکسن کرونای خود را با همکاری شرکت بیوان‌تک توسعه داده است. ده‌ها واکسن مختلف در مراحل پایانی آزمایش قرار دارد، اما این اولین واکسن است که نتایجی را نشان داده است.

این روش از یک رویکرد کاملا آزمایشی استفاده می‌کند که شامل تزریق بخشی از کد ژنتیکی ویروس است تا به سیستم ایمنی بدن آموزش داده شود.

اعلام خبر موفقیت آمیز بودن این واکسن، بر بازارهای جهانی تاثیر داشته و موجب رشد  بازارهای بورس در جهان شده است. 

دو شرکت سازنده قصد دارند درخواست صدور مجوز کنند که تا آخر ماه میلادی جاری از این واکسن استفاده شود. با اینکه نتیجه اولیه بر اساس جمعیت کمی بوده اما این دو شرکت مدعی هستند که تا حدود دو هفته دیگر اطلاعات‌شان به حدی می‌رسد که درخواست مجوز کنند. در جهان بیش از 50 میلیون نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و بیش از یک میلیون و ۲۶۰ هزار نفر هم جان‌باخته‌اند.

پاسخ به ابهامات و سؤالاتی درباره واکسن “فایزر”

اما خبر تولید این واکسن با واکنش‌هایی متفاوتی همراه بود.در این باره پروفسور «کولین پوتون» استاد تمام زیست‌شناسی دارویی دانشگاه موناش استرالیا گفت: این نتایج اولیه همان چیزی است که به عنوان «تجزیه و تحلیل موقتی» شناخته می‌شود و این یک نگاه اولیه به داده‌ها قبل از اتمام مطالعات است و برای درک بیشتر از اینکه آیا نشانه‌ای از عملکرد واکسن وجود دارد یا خیر نیاز به اطلاعات تکمیلی داریم.

آن طور که ایسنا نوشته او  در تشریح جزییات بیشتر از این آزمایشات کلینیکال گفت: برای انجام این آزمایشات، ۴۳ هزار و ۵۳۸ نفر داوطلب ثبت نام کرده بودند که به نیمی از این داوطلبان دو دوز از این واکسن تزریق و در نیمی دیگر دو دوز به صورت شبه دارویی داده شد.

پوتون با بیان اینکه این داوطلبان پس از دریافت این دارو به زندگی نرمال و عادی خود ادامه دادند اما از نظر آزمایش برای تایید علائم بیماری کووید ۱۹ تحت نظر قرار گرفتند افزود: تجزیه و تحلیل ۹۴ داوطلب با ابتلای قطعی به کووید ۱۹ نشان داده است که واکسن این شرکت بالای ۹۰ درصد تاثیرپذیری داشته است که این اتفاق بدان معناست که اگر ۱۰ نفری را که می‌خواستند از کووید ۱۹ بیمار شوند، را واکسینه کنید، از هر ۱۰ نفر فقط یک نفر بیمار می‌شود.

این استاد تمام زیست شناسی دارویی دانشگاه موناش استرالیا با اشاره به اینکه این مطالعه همچنان تا زمانی که ۱۶۴ داوطلب دیگر مبتلا به کووید ۱۹ را تایید نکنند، کامل نخواهد بود و بنابراین برآورد اثربخشی کل آزمایشات ممکن است تغییر کند اظهار کرد: در نهایت نیز داوطلبان شرکت کننده در این آزمایش برای یک دوره زمانی مشخص و به منظور هرگونه تاثیر و عوارض جانبی واکسن و تکمیل شدن فرآیند آزمایشات باید بعد از واکسیناسیون مانیتورینگ و تحت کنترل قرار بگیرند.

واکسن ایرانی کرونا به زودی وارد مرحله مطالعات انسانی می‌شود

درباره واکسن ایرانی کرونا که مدتی است وزیر بهداشت از آن سخن می‌گوید حالا خبر رسیده به مرحله مطالعات انسانی رسیده است. به گفته سعید نمکی واکسن کرونا شرکت‌های ایرانی در حال پشت سرگذاشتن مطالعات حیوانی است و به زودی وارد مرحله مطالعات انسانی می‌شود.

آن طور که ایرنا نوشته او با تاکید بر اینکه اخبار مربوط به ساخت واکسن کرونا را با احتیاط و دقیق اعلام خواهیم کرد، افزود: اکنون ۱۲ شرکت دانش بنیان ایرانی در زمینه ساخت واکسن کرونا فعال شده‌اند و ما جزء کشورهای پیشتاز در این زمینه هستیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توضیح داد: از میان این شرکت‌های دانش بنیان، چهار مجموعه به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کرده‌اند و در حال اتمام مرحله مطالعات حیوانی هستند.

به گفته نمکی، این چهار مجموعه به زودی وارد مرحله سوم ساخت واکسن یعنی مطالعات انسانی خواهند شد.

او با تاکید بر اینکه آماده پیش خرید واکسن کرونا از این شرکت ها هستیم، گفت: در ماه های آینده خبرهای خوش تری در زمینه ساخت واکسن کرونا به مردم خواهیم داد.

روند صعودی همچنان ادامه دارد

اگرچه اکنون به تولید واکسن کرونا امیدوار هستیم اما نکته قابل تامل تعداد فوتی‌های روزانه  این بیماری منحوس در ایران است. روز گذشته  نفر۴۵۳  از هموطن‌هایمان را به دلیل این بیماری از دست دادیم. این تعداد البته آمار رسمی اعلام شده و تعداد فوتی‌های واقعی روزانه تفاوت قابل تاملی با عدد رسمی اعلام شده دارد.

 

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

خطر بیکاری ۷۰۰ پرستار و ۲۰۰ پزشک

تغییرات عجیب در مدیریت بیمارستان محب کوثر با اعتراض کادر درمان روبه‌رو شد

خطر بیکاری ۷۰۰ پرستار و ۲۰۰ پزشک

وزیر ارشاد به آزادی رسانه‌ها متعهد باشد

انجمن‌های صنفی روزنامه‌نگاران تهران و عکاسان مطبوعاتی ایران در نامه‌ای به دفتر ٰرئیس جمهوری منتخب خواستار شدند

وزیر ارشاد به آزادی رسانه‌ها متعهد باشد

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

«شهناز نوحی» روانشناس، در گفت‌وگو با «پیام ما»:

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

تاکید دو فعال اجتماعی بر لزوم به رسمیت شناختن مهاجران و اجرای برنامهٔ غربالگری

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

مرگ‌های تکراری

ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جان‌باخته‌اند

مرگ‌های تکراری

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

گفت‌وگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

صدای جمهور آمد

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی برگزار شد

صدای جمهور آمد

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

در نشست علمی «خودکشی درمانگران: نگاهی بین‌رشته‌ای» صورت گرفت

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

معمای آتشفشان «تفتان»

کارشناسان و مسئولان در مورد احتمال همیشگی فوران تفتان اتفاق‌نظر دارند

معمای آتشفشان «تفتان»

درخواست و مطالبه‌گری برای تعطیل کردن شنبه به جای پنجشنبه

درخواست و مطالبه‌گری برای تعطیل کردن شنبه به جای پنجشنبه

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر