پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | محدودیت در کمین 43 شهر بحرانی کرونا

محدودیت در کمین 43 شهر بحرانی کرونا





۴ آبان ۱۳۹۹، ۱۵:۲۳

ضرورت بازگشت به محدودیت‌های کرونایی

محدودیت در کمین 43 شهر بحرانی کرونا

در 43 شهرستان بحرانی کشور که بیشترین میزان ابتلا را دارند، از روز دوشنبه به مدت یک هفته محدودیت های شدید اعمال می‌شود

آخرین روزهای بهمن سال ۹۸ بود که موضوع کرونا برای مردم ایران، خیلی جدی و خطرناک شد. همین ترس و وحشت ناشی از یک ویروس ناشناخته که با مرگ همراه است، باعث شد مردم برای در امان ماندن از ترکش‌های این بیماری منحوس، تمامی شیوه‌نامه‌های بهداشتی را سفت و سخت رعایت کنند. به طوری که از فروردین و اردیبهشت، بیماری تا حدودی کنترل شد.

حالا با گذشت نزدیک به پنج ماه از حضور ویروس کرونا در کشور، بار دیگر این بیماری اوج گرفته و باعث شده روند بستری‌ها و مرگ و میرها صعودی شود. به طوری که عنوان می‌شود، ظرفیت تخت‌های کرونا در اغلب بیمارستان‌های دانشگاهی، پر شود و لاجرم از تخت‌های سایر بخش‌ها استفاده کنند. در چنین شرایطی، مسئولان وزارت بهداشت و دست‌اندرکاران حوزه سلامت و جامعه پزشکی، مدام بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم اصرار دارند. این در حالی است که به نظر می‌رسد این اصرار به تنهایی جوابگو نیست و باید دوباره به سمت اعمال محدودیت‌ها برویم.

در این باره حسن روحانی روز پنجشنبه در جلسه روسای کمیته های ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: کمیته اطلاع‌رسانی نیز موظف است در خصوص آموزش، اطلاع رسانی و فرهنگسازی در مراحل پیشگیری از ابتلا، مراقبت‌ها و محدودیت‌های قرنطینه ای برای مبتلایان فاقد علامت و علائم خفیف بیماری و آموزش مبتلایانی که علائم شدیدتر دارند، اقدام کند. رئیس جمهور همچنین با تاکید بر تشدید نظارت‌ها برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات و اتخاذ مجازات‌هایی  برای خاطیان گفت: کمیته امنیتی و اجتماعی باید برای تقویت نظارت‌ها و اعمال قانون در بخش های حمل و نقل، کسب و کارها و فضاهای عمومی، برنامه ریزی کند.

روحانی همچنین با اشاره به مباحث مطروح شده در جلسات مختلف کارشناسی کمیته های ستاد ملی، کمیته درمان و امنیتی و اجتماعی را به موظف کرد پروتکل سفر، پروتکل‌های جدید مراجعه به مراکز بزرگ تجمع یا مراکز شیوع بیماری و نحوه اجرا و جرائم مرتبط با این موارد را تدوین و به ستاد ملی ارایه کنند. 

روحانی در این نشست همچنین بار دیگر تکرار کرد که اطلاع‌رسانی منسجم، یکدست، شفاف و آگاهی بخش، بدور از هراس بی مورد، باید در دستور کار تمام مسوولان کمیته ها باشد و کمیته اطلاع رسانی ضروری است این موضوع را برای رسانه ها و بویژه رسانه ملی و فعالان عرصه فضای مجازی تبیین کند و از آنها در این عرصه یاری و همراهی بخواهد. در این مسیر کمیته‌های امنیتی – اجتماعی  و درمان می‌بایست از ظرفیت های سازمان های مردم نهاد، مساجد، سازمان بسیج و خیرین را فعال تر کنند و با تعریف ماموریت‌های مشخص برای هر کدام از آنها، اقدامات موثر را انجام دهند. در این جلسه پیشنهاد وزارت بهداشت و درمان و کمیته امنیتی – اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا مطرح و مورد تایید قرار گرفت که براساس این پیشنهاد مقرر شد از روز دوشنبه پنجم آبان‌ماه  تا پایان ماه جاری نسبت به کاهش حضور کارکنان دولت و دستگاه‌های اجرایی در تهران به میزان 50 درصد اقدام شود.

قرار است در این مدت ادارات ترتیبی اتخاذ کنند که ارائه خدمات ضروری با استفاده از روش های مختلف از جمله ارائه خدمات به طور الکترونیکی و دورکاری با وقفه مواجه نشود. رئیس جمهور با تاکید بر اینکه با هماهنگی و اقدامات موثر، قادریم در مسیر مدیریت بیماری کرونا موفق شویم، گفت: شایسته است همه مسوولان و دستگاه های دخیل در مهار کرونا با حفظ انسجام و وحدت و هم افزایی در کنار یکدیگر تلاش های خود را قوت ببخشند چرا که سلامت و جان مردم مهمترین اولویت همه ارکان نظام است .

روحانی با اشاره به اهمیت بهره گیری دست اندرکاران مقابله با بیماری کرونا از یافته‌ها و تجارب ارزشمند داخلی و خارجی در این مقابله، گفت: کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا ضروری است که در ماه های پیش رو ، ضمن بازخوانی راهبردها و روش های موفق این هشت ماهه، راهبردهایی نظیر تشدید نظارت بر روند اجرای پروتکل‌های بهداشتی و اعمال موثر قانون در این حوزه را با اطلاع رسانی فراگیر و دقیق و با کمک فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی برنامه ریزی  و پیگیری کنند. رئیس جمهور تاکید کرد: ضروری است که کمیته درمان با توجه به یافته های این مبارزه هشت ماهه، در این مقطع با تمهیدات ویژه برای کاهش ابتلا، بستری و مرگ و میر اقدام کنند و قطع زنجیره ابتلا باید در اولویت باشد و لذا انجام تست های گسترده، هدفمند و هوشمند را در سراسر کشور و بویژه برای گروه های در معرض خطر در اولویت برنامه های خود قرار دهد و تمامی مراکز آزمایشگاهی، خصوصی و دولتی موظف به ثبت مشخصات بیمار در سامانه واحد خواهند بود.

  شمار روزانه مبتلایان کرونا ۶۰۰۰تایی شد

 سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۵۵۶ هزار و ۸۹۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۳۳۵ نفر از بیماران کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۳۱ هزار و ۹۸۵ نفر رسیده است. سیما سادات لاری روز جمعه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور افزود: از دیروز تا روز ۲ آبان ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۱۳۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۲۱۴ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب،  مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۵۶ هزار و ۸۹۱ نفر رسید. 

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

خطر بیکاری ۷۰۰ پرستار و ۲۰۰ پزشک

تغییرات عجیب در مدیریت بیمارستان محب کوثر با اعتراض کادر درمان روبه‌رو شد

خطر بیکاری ۷۰۰ پرستار و ۲۰۰ پزشک

وزیر ارشاد به آزادی رسانه‌ها متعهد باشد

انجمن‌های صنفی روزنامه‌نگاران تهران و عکاسان مطبوعاتی ایران در نامه‌ای به دفتر ٰرئیس جمهوری منتخب خواستار شدند

وزیر ارشاد به آزادی رسانه‌ها متعهد باشد

تاکنون گزارشی از اختلال سایبری در کشور نداشتیم/در حال بررسی هستیم

معاون وزیر ارتباطات:

تاکنون گزارشی از اختلال سایبری در کشور نداشتیم/در حال بررسی هستیم

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

«شهناز نوحی» روانشناس، در گفت‌وگو با «پیام ما»:

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

تاکید دو فعال اجتماعی بر لزوم به رسمیت شناختن مهاجران و اجرای برنامهٔ غربالگری

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

مرگ‌های تکراری

ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جان‌باخته‌اند

مرگ‌های تکراری

روایت چالش‌های مهاجرت از روستا به شهر

فیلم «بچه‌های دشت» در «هنر و تجربه» اکران می‌شود

روایت چالش‌های مهاجرت از روستا به شهر

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

گفت‌وگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

صدای جمهور آمد

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی برگزار شد

صدای جمهور آمد

رگبار و رعد و برق در برخی استان‌ها/شدت بارش‌ها در استان‌های ساحلی

رگبار و رعد و برق در برخی استان‌ها/شدت بارش‌ها در استان‌های ساحلی

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر