پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | معضل خشکسالی در اصفهان نیازمند تدبیر عاجل

معضل خشکسالی در اصفهان نیازمند تدبیر عاجل





۱ مهر ۱۳۹۹، ۹:۵۰

معضل خشکسالی در اصفهان نیازمند تدبیر عاجل

خشکسالی و کاهش شدید منابع آبی سطحی و زیر زمینی در سال های اخیر در اصفهان همچنان به عنوان یک مساله اساسی و مهم مطرح است که به تاکید کارشناسان باید برای رفع این چالش دنباله‌دار استان فکر اساسی اتخاذ کرد.

به گزارش ایرنا، خشکسالی پدیده‌ای بلند مدت محسوب می‌شود و آثار آن را به مرور زمان می‌توان مشاهده کرد که در سال‌های اخیر بخش‌های مختلف صنعت، زندگی و کشاورزی را با مشکلاتی عدیده‌ای مواجه کرده است.

کارشناسان معتقدند که مشکلات خشکسالی و حفره‌های آبی که از سال‌های گذشته با تبخیر و تعرق، گرمایش و مصرف بیش از حد در صنعت، زندگی و کشاورزی ایجاد شده، با بارش‌های جزیی مدیریت نشده که بیشتر به صورت روان آب و مخرب است، برطرف نخواهد شد و در این شرایط نمی‌توان اعلام کرد که از خشکسالی رهایی یافته و وارد ترسالی شدیم.

بی شک یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه پایدار دسترسی به منابع سرشار آب است که بودنش موجب حیات و گردش چرخ‌های زندگی است و نبودش فقر و نیستی، مهاجرت و تنگدستی را در بردارد.به گفته کارشناسان و استادان دانشگاه‌های استان اصفهان افزایش جمعیت باعث کاهش منابع آب در دسترس شده است که بر اساس منابع موجود دو سوم جمعیت جهان از سال ۲۰۲۵ با مشکل کم آبی مواجه خواهند بود.

استفاده بهینه از منابع آب به عنوان یک سرمایه راهبردی ملی و ودیعه‌ای برای نسل‌های آینده، مستلزم بهره برداری حساب شده و هوشمندانه از منابع آب است که بسیاری از مناطق واقع بر کمربند خشک جهان با آن مواجهند. طبق برآورد سازمان ملل تا سال ۲۰۲۵ میلادی ۳۰ کشور با مشکل جدی کم آبی روبرو خواهند بود که ۱۸ مورد آن در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا جای گرفته و ایران نیز یکی از این کشورهاست.براساس آمارهای اعلام شده تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۴۷ درصد از مردم جهان در مناطقی زندگی خواهند کرد که با مشکل جدی کم آبی روبرو هستند.قرارگیری قسمت اعظم استان اصفهان و کشور ایران در منطقه خشک و نیمه خشک جهان، رشد جمعیت و نیاز به تأمین امنیت غذایی، استقرار صنایع آب بر در مناطق کم آب کشور، خشکسالی‌های مکرر، کاهش ذخایر برف مناطق کشور، بهره برداری بیش از حد از منابع آب زیرزمینی و مدیریت غیر سیستمی منابع آب کشور باعث بروز منازعات اجتماعی، تخلیه روستاها و افزایش حاشیه نشینی شهرهای بزرگ شده است.عمده شهرهای بزرگ ایران در مناطقی واقع شده‌اند که دسترسی آنها به منابع آب‌های سطحی کم بوده و بیشتر از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کنند. مدیرکل هواشناسی اصفهان گفت: ۶۹.۱ درصد از مساحت این استان درگیر خشکسالی است و بقیه شرایط عادی یا ترسالی متوسط دارد.حمیدرضا خورشیدی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه درجه‌های خفیف تا بسیار شدید خشکسالی دراز مدت، بسیاری از مناطق استان را فراگرفته است، اظهارداشت: از مجموع مقدار مساحت درگیر خشکسالی، ۱۷ درصد خفیف، ۲۴.۲ درصد متوسط، ۱۴.۳ درصد شدید و ۱۳.۶درصد بسیار شدید مواجه است.وی ادامه داد: تحلیل شاخص SPEI در دوره ۱۰ ساله تا پایان خرداد ماه ۹۹ بیانگر آن است که درجات خفیف تا بسیار شدید خشکسالی بلند مدت بسیاری از مناطق حوضه گاوخونی را فرا گرفته به گونه‌ای که ۶۵.۷ درصد از مساحت آن درگیر خشکسالی بوده و تنها ۳۴.۳ درصد از مساحت این حوضه شرایط نرمال و ۲.۳ درصد شرایط ترسالی ضعیف و متوسط را داشته است. خورشیدی افزود:  از مجموع  مساحت حوضه گاوخونی که درگیر خشکسالی است ۲۳.۵ درصد دارای خشکسالی خفیف، ۲۸.۴ درصد خشکسالی متوسط، ۱۰.۱درصد خشکسالی شدید و ۳.۶ درصد خشکسالی بسیار شدید دارد.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

گشاده‌دستی از جیب «آب» کشور

«پیام ما» وعده‌های «سعید جلیلی» در حوزۀ آب و کشاورزی را بررسی کرد

گشاده‌دستی از جیب «آب» کشور

هفت متهم سیل ویرانگر

چرا در «سوادکوه» سیلاب آمد و برای جلوگیری از تکرار آن چه باید کرد؟

هفت متهم سیل ویرانگر

در جست‌وجوی نسخه شفابخش آلودگی هوا

نگاهی به یک مقاله علمی دربارهٔ آلودگی هوای کلانشهر تهران

در جست‌وجوی نسخه شفابخش آلودگی هوا

تخریب گَهَر، ویرانی اشترانکوه

فعالان محیط‌زیست لرستان از بی‌جواب‌ماندن نامه‌شان دربارۀ توقف جاده‌کشی در اشترانکوه از سوی سازمان محیط‌زیست گلایه‌ دارند

تخریب گَهَر، ویرانی اشترانکوه

رودخانه سن برای شنا آلوده است

ناکامی پاریس در آماده‌سازی‌های المپیک ۲۰۲۴

رودخانه سن برای شنا آلوده است

سالِ حادثه‌خیزِ سیستان‌وبلوچستان

پژوهشگاه سوانح طبیعی گزارشی از حوادث غیرمترقبه منتشر کرد

سالِ حادثه‌خیزِ سیستان‌وبلوچستان

الگوی جلوگیری از انقراض

براساس یک مطالعۀ جدید حفظ ۱.۲ درصد از سطح زمین، می‌تواند به جلوگیری از انقراض گونه‌های در معرض خطر منجر شود

الگوی جلوگیری از انقراض

مهاجران اقلیمی و چالش‌های دولت آینده

مهاجران اقلیمی و چالش‌های دولت آینده

پیش‌بینی رگبار باران در برخی از استان‌ها

پیش‌بینی رگبار باران در برخی از استان‌ها

وضعیت دما و بارش پایتخت تا پایان تابستان

وضعیت دما و بارش پایتخت تا پایان تابستان

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر