پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | معدن طلای اندریان؛ طلا یا بلا؟!

معدن طلای اندریان؛ طلا یا بلا؟!





۱۸ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۰۴

معدن طلای اندریان؛ طلا یا بلا؟!

معدن طلای «اندریان» شهرستان ورزقان در ۹۰ کیلومتری شمال‌شرق تبریز از جمله معادن ارزشمند آذربایجان‌شرقی است که فعالیت آن در سال‌های اخیر این سوال را نزد افکار عمومی دامن زده که آیا بهره‌برداری از آن معضلی زیست محیطی یا فرصتی برای توسعه استان است.

به گزارش ایرنا، آذربایجان‌ شرقی از مناطق غنی معدنی ایران بوده، از ۶۸ نوع مواد معدنی موجود در کشور ۵۲ نوع ماده معدنی در این استان شناسایی شده و حداقل ۱۰ نوع ماده معدنی آن در سطح ملی مطرح است که از کانی‌ های فلزی بسیار گران‌ بهایی مانند مولیبدن، طلا، مس و نفلین سینیت برخوردارند.

معدن طلای اندریان در ۹۰ کیلومتری شمال شرق تبریز و در محدوده جنگل های ارسباران از جمله معادن مورد مناقشه بین طرفداران محیط زیست و ساکنان محلی با مسوولان بوده است؛ با وجود اینکه مسوولان محیط زیست استان با انجام پایش های زیست محیطی از عدم آلایندگی آن سخن می گویند، اما دوستداران محیط زیست با اشاره به شواهدی از قبیل تلف شدن دام ها در این منطقه به دلیل آنچه آنان آلوده شدن آب ها به ماده سمی سیانور نام می برند، فعالیت این معدن را مضر به حال طبیعت و محیط زیست می دانند. نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تخلفات گسترده ای در معدن طلای اندریان روی داده است، می گوید: با توجه به اینکه زمین و زمان از آلایندگی این معدن داد می زنند و شواهد متعددی از آلایندگی آن وجود دارد که از جمله تلف شدن احشام و خشکی درختان منطقه است و باید سازمان حفاظت محیط زیست در نظر قبلی خود در خصوص عدم آلایندگی این معدن تجدید نظر کند.

محمدحسین فرهنگی، می افزاید: با توجه به اینکه محدوده فعالیت این شرکت محدود است باید این محدوده مشخص شود و این شرکت در حراست از منطقه نیز قصور کرده است.

وی با اشاره به اینکه مستشاران دیوان محاسبات شرکت بهره بردار این معدن را محکوم و درخواست لغو مجوز این شرکت را کرده است، اظهار می کند: بحث طلا موضوع حساسی است و در کشورهای پیشرفته معدنی دنیا موضوع بستن واحد معدنی مطرود است ولی بر رعایت شرایط زیست محیطی شدیدا نظارت می شود.

فرهنگی، ادامه می دهد: استرالیا اولین کشور معدنی دنیا از نظر ذخایر بوده و محیط زیست آن زیرمجموعه سازمان صنایع است و مجوز ارایه شده آن ها در حد بلی و خیر نیست بلکه تمام آن ها مشروط به رعایت مسایل زیست محیطی بوده و هر وقت در اثر فعالیت واحد معدنی پوشش گیاهی از بین برود این واحد موظف است تا پوشش گیاهی منطقه را مثل گذشته جایگزین کند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز می گوید: آلایندگی زیست محیطی معدن اندریان اظهرمن‌الشمس بوده و همه هیپ های اجرا شده در آن و دانه بندی های آن غیراستاندار است.

اللهوردی دهقانی، می افزاید: براساس اعلام سازمان صمت شرکت بهره بردار این واحد معدنی ( زرین داغ آستارکان) فعالیت خود را در سال ۹۶ آغاز کرده و در سال ۹۷ برای آن موافقت محیط زیست صادر شده است و این موضوع نشان می دهد که این شرکت قبل از دریافت موافقت محیط زیست فعالیت خود را شروع کرده بود.

وی یادآوری می کند: با توجه به این که محیط زیست برای فعالیت آن موافقت صادر کرده باید بر فعالیت های صفر تا ۱۰۰ این شرکت نظارت می کرد که این کار را نکرده است. نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شواهد نشان می دهد که این شرکت از سال ۹۵ در منطقه شرع به فعالیت کرده است، می گوید: محدوده فعالیت این شرکت کاملا مشخص نیست و عایدات آن خیلی کمتر از مضررات و زیان هایی است که بر منطقه وارد کرده است.دهقانی، ادامه می دهد: تاکنون بر اثر سوء مدیریت در این واحد معدنی ۱۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در منطقه جان خود را از دست داده اند و بین کارگران تبعه های خارجی و کارگران داخلی فعال در این واحد تبعیض وجود دارد.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر