پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بودجه ریزگرد آب رفت

بودجه ریزگرد آب رفت





۲۷ مرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۳۰

بودجه ریزگرد آب رفت

دولت در لایحه سال  ۹۹، بودجه ۱۰۰ میلیون  یورویی برای مقابله با ریزگردها ارئه داد که مجلس فقط با یک پنجم آن موافقت کرد.

شروع ریزگرد در خوزستان به سال ۱۳۸۲ برمی‌گردد؛ آن زمان این پدیده به صورت موردی در استان خوزستان به‌ویژه اهواز دیده می‌شد اما این پدیده از سال ۱۳۸۴ به صورت جدی افزایش یافته و در سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۹ به اوج خود رسید. همان زمان کارشناسان اعلام کردند خشکی تالاب‌های بین النهرین عراق و کاهش مساحت تالابی استان خوزستان دلیل اصلی ورود ریزگردها به شهرهای استان خوزستان است.

سرمنشاء ریزگردها

احمدرضا لاهیجان‌زاده مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان خوزستان در سال ۱۳۹۳ دراین‌باره گفته بود: نخستین ضربه از حدود ۲۰ سال پیش و در جنگ خلیج فارس به تالاب‌ها زده شد، موقعی که آمریکا با بهانه آزادسازی کویت، از بصره به سمت بغداد حمله‌ کرد، در آن زمان مردم جنوب عراق علیه صدام قیام کردند که به ناگاه آمریکا دست از حمله برداشت و صدام علیه شیعیان عراقی وارد جنگ شد. در این جنگ شیعیان به تالاب‌های بین‌النهرین پناه بردند و صدام دستور داد کانالی به طول ۵۰ کیلومتر و عرض ۲ کیلومتر برای انتقال آب تالاب به دجله حفر کنند. این بزرگ‌ترین ضربه‌ای است که بشر می‌تواند به اکوسیستم طبیعی منطقه بزند که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد پس از حفر این کانال چگونه تالاب رو به خشکی رفت.

گفته می‌شود آن زمان در کشور عراق ۲.۵ میلیون هکتار مساحت تالابی وجود داشته است که در سال ۲۰۰۰ میلادی چیز حدود ۱.۵ تا ۲ میلیون هکتار از این تالاب‌ها خشک شده یا کاربری خود را از دست دادند. آن زمان سازمان ملل خشکی تالاب بین النهرین که تالاب هورالعظیم جزئی از آن است را به عنوان یکی از بزرگترین فاجعه زیست محیطی معرفی کرد.

حالا اگر تاریخچه ورود ریزگردها به کشور را بررسی کنیم متوجه می‌شویم نخستین ریزگردها در سال ۲۰۰۰ میلادی وارد کشور شدند؛ البته ۷ سال بعد از آن، خشکسالی در کشور ما هم به اوج خود رسید و بخش زیادی از تالاب هورالعظیم و شادگان نیز خشک شد و همین تالاب‌های خشک شده به کانون ریزگردها و گردوغبار تبدیل شدند.

با خشک شدن تالاب‌ها، رطوبت هوا از بین رفت، در حالی که همین رطوبت عامل مهمی در بلند نشدن ریزگرد از خاک به حساب می‌آمد. این رطوبت مزیت مهم دیگری هم داشت به طوری که باعث می‌شد در دهه ۶۰ دمای هوا در خوزستان از ۴۵ درجه بیشتر نشود اما خشک شدن تالاب‌ها سبب افزایش دمای هوای منطقه شده است. با افزایش دما، رطوبت هوا بیش از پیش از بین رفت و سبب شد خاکی که در گذشته با بادی به سرعت ۱۰ متر بر ثانیه بلند نمی‌شد با سرعت ۳ متر بر ثانیه هم بلند شود.

شروع کنترل ریزگردها  از سال ۹۳

سال ۱۳۹۳ بود که به دلیل شدت یافتن موضوع ریزگردها در خوزستان، هیات دولت راهکارهای کنترل این پدیده را در جلسه‌ای بررسی کرد. در این جلسه وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست گزارشی از وضعیت ریزگردها در استان خوزستان و برخی مناطق دیگر کشور ارائه کردند. در این جلسه راهکارهای کارشناسان در مورد چگونگی کنترل این پدیده نیز بررسی شد.

پس از آن، برنامه احیای تالاب‌ها، تعیین الگوهای جوی مؤثر بر تولید گردوغبار و اولویت‌بندی کانون‌های مؤثر، همچنین توسعه و ارتقای سامانه مدل‌سازی پیش‌آگاهی، ارتقای زیرساخت‌های فناوری برای پیش‌بینی به موقع، اجرای عملیات بیابان‌زدایی و کنترل کانون‌های بحران، توسعه نهال‌کاری و ایجاد جنگل‌های کاشت بیابانی، ایجاد زیرگذرهای مناسب در جاده‌های آنتنی میدان‌های نفتی، تجهیز مراکز خدمات تشخیصی و مراقبتی بیماری‌های ناشی از استنشاق گردوغبار و پیش‌بینی اعتبارهای مورد نیاز اجرای این برنامه‌ها مورد تصویب هیأت وزیران قرار گرفت.

در همان سال وزارت جهاد کشاورزی مکلف شد تا ۳۰ هزار هکتار از مناطقی را که به عنوان کانون ریزگرد شناسایی شدند درختکاری، بوته‌کاری و مالچ پاشی کند که برنامه‌ها و اعتبارهای این بسته اجرایی برای اسفندماه سال ۱۳۹۳ و سال ۱۳۹۴ پیش‌بینی شد که البته بعدها میزان این درختکاری به ۱۱۲ هزار هکتار افزایش یافت.

معصومه ابتکار رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۹۳، درباره اقدامات دولت در همایش ملی علوم و مهندسی محیط‌زیست در دانشگاه شهید چمران اهواز اعلام کرد: پس از مرحله واکنش سریع که در برنامه کوتاه‌مدت تعریف می‌شود، اقدامات میان‌مدت قرار دارد که در این زمینه اعتباراتی به‌منظور مقابله با این پدیده پیش‌بینی شده است و از آنجا که دانشگاه‌های محلی، طبیعت منطقه و درد مردم را به‌خوبی می‌شناسند، باید نظر کارشناسی را به این دانشگاه‌ها واگذار کنیم.

همچنین در مطالعات بلندمدت با تدوین یک برنامه مناسب باید به مقابله با این پدیده پرداخته شود. به‌گفته ابتکار علاوه بر استان خوزستان، استان‌هایی چون سیستان و بلوچستان، ایلام و لرستان نیز برخی با منشأ منطقه‌ای و برخی با منشأ داخلی با این پدیده درگیر هستند.

بعدها، محمدرضا مروارید، استاندار وقت ایلام با یادآوری اقدامات دولت در زمینه کنترل ریزگردها گفت: با توجه به شرایط امنیتی منطقه و در اولویت نبودن مهار ریزگردها توسط کشورهای منشاء، اقدامات دولت جمهوری اسلامی ایران نیز تاکنون منجر به نتیجه نشده است. در مناطق جنوب و غرب کشور به‌طور طبیعی در معرض این پدیده هستند و دولت در ارائه راه‌حل‌های تخصصی کارشناسی برای مقابله با آن جدی است و این امر را در دستور کار قرار دارد.

بودجه کنترل ریزگردها در سال ۹۹

در طول این مدت روند اقدامات ادامه داشته اما همچنان مسئولان استانی خوزستان معتقدند کنترل ریزگردها نباید فراموش شود. دولت در لایحه سال  ۹۹، بودجه ۱۰۰ میلیون  یورویی برای مقابله با ریزگردها ارئه داد که مجلس فقط با یک پنجم آن موافقت کرد. از همین رو به گفته علی‌محمد طهماسبی دبیر ستاد ملی مقابله با ریزگرد، برای مقابله با ریزگردها امسال فقط ۲۰ میلیون یورو بودجه داریم که باید ضروری‌ترین اقدامات در زمینه مقابله با ریزگرد برنامه‌ریزی شود. این در حالیست که به گفته وی در سال ۹۷ کل اعتبارات مربوط به گرد و غبار کشور به خوزستان اختصاص داده شد.

به گفته طهماسبی در سال ۹۹ بهتر است پروژه‌ها در چارچوب موافقت‌نامه ملی اجرا شود تا در زمینه مواردی که با اجرای پروژه‌ها ارتباط دارد کمتر با مشکل روبه‌رو شویم.

کنترل ریزگردها و استفاده از تجربه جهانی

بهروز بهزاد کارشناس مسائل زیست محیطی در گفت‌وگو با ایرنا پلاس درباره اقدامات انجام شده تا به امروز در زمینه مهار ریزگردها تاکید کرد: کنترل ریزگردها نیاز به برنامه درازمدت مطالعه، طراحی و اجرا دارد. معمولا مسئولان و مردم به دنبال این هستند که چنین معضل محیط زیستی به سرعت رسیدگی شده و پایان پذیرد. در حالی که معضلات زیست محیطی مانند ریزگرد به اندازه همان زمانی که سپری شده تا این معضل ایجاد شود نیاز دارند تا با برنامه‌ریزی درست حل شوند.

به گفته بهزاد، ایجاد ریزگردها در نتیجه فعالیت انسان‌ها و همچنین خشکسالی در طول سالیان دراز ایجاد شده است و بنابراین حل آن نیز نیاز به اقدامات بلند مدت دارد. اما مسئولان و مردم از کارشناسان این حوزه انتظار دارند این مشکل را در مدت یکی دوسال حل کنند.

وی ادامه می‌دهد: ریزگرد معضلی است که بسیاری از کشورها با آن مواجه بودند و به شکل درستی با آن برخورد کردند. آنها ابتدا با شناسایی معضل و عوامل پیدایش آن، موضوع را مورد بررسی قرار داده و به تدریج با حفظ عوامل منفی و توسعه عوامل مثبت آن  را کنترل کردند.

تجارب و الگوهای مختلفی در دسترس ما وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد. نباید بدون مطالعه و برنامه‌ریزی بلندمدت، فقط به‌دنبال راه‌حل‌های ساده و آنی باشیم بدون اینکه به پیامدهای آن توجهی کنیم. | ایرنا پلاس

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

«شهناز نوحی» روانشناس، در گفت‌وگو با «پیام ما»:

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

تاکید دو فعال اجتماعی بر لزوم به رسمیت شناختن مهاجران و اجرای برنامهٔ غربالگری

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

مرگ‌های تکراری

ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جان‌باخته‌اند

مرگ‌های تکراری

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

گفت‌وگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

صدای جمهور آمد

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی برگزار شد

صدای جمهور آمد

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

در نشست علمی «خودکشی درمانگران: نگاهی بین‌رشته‌ای» صورت گرفت

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

معمای آتشفشان «تفتان»

کارشناسان و مسئولان در مورد احتمال همیشگی فوران تفتان اتفاق‌نظر دارند

معمای آتشفشان «تفتان»

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر