پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | عامل انسانی علت بیشتر آتش سوزی‌ها در طبیعت

عامل انسانی علت بیشتر آتش سوزی‌ها در طبیعت





۱۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۰:۴۰

عامل انسانی علت بیشتر آتش سوزی‌ها در طبیعت

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه  بیشتر آتش‌سوزی‌ها در طبیعت به دلیل خطای انسانی غیر عمدی رخ می‌دهد، تصریح کرد: حدود ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌های طبیعت غیر عمدی است. روشن کردن آتش در طبیعت، استعمال دخانیات و رهاسازی ظروف پلاستیکی و شیشه‌ای از عوامل اصل وقوع آتش در جنگل‌ها است. سرهنگ جمشید محبت‌خانی در نشست خبری عملکرد و برنامه‌های یگان حفاظت سازمان محیط زیست که امروز در این سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهارکرد: آتش‌سوزی‌های ما نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و ما از اریبهشت این موضوع را پیش‌بینی کرده‌ و با همکاری‌های بین سازمانی اقداماتی را برای کنترل آن انجام داده بودیم.

وی با اشاره به اینکه پوشش گیاهی در کشور با توجه به بارش‌های خوب، انبوه شده است و این موضوع مناطق را برای آتش‌سوزی مستعد می‌کند، تصریح کرد: هفته آینده تجهیزات جدیدی برای اطفای حریق به محیط بانان تحویل داده می‌شود.

به گفته محبت‌خانی امسال استخدام ۳۰۰ محیط‌بان جدید نهایی خواهد شد که ۵۰ نفر از آن‌ها در حوزه محیط‌بانی دریایی مشغول به فعالیت می‌شوند. فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه تاکنون ۱۴۱ محیط‌بان شهید شده‌اند، تصریح کرد: خوشبختانه طی چند وقت اخیر اتفاقات خوبی در حوزه محیط‌بانی رخ داده است که از جمله آن‌ها می‌توان به برقراری ارتباط بی‌سیمی محیط‌بانان به صورت سراسری تا پایان سال خبر داد. این بی‌سیم‌ها همچنین به جی پی اس مجهزند و ما می‌توانیم به صورت آنلاین محیط‌بانان را رصد و در مواقع ضروری به آنان امدادرسانی کنیم.

وی با اشاره به اینکه یگان حفاظت سازمان محیط زیست نیاز به تقویت توان موتوری خود دارد، گفت: متخلفان حوزه محیط زیست به خودروهای مناسبی تجهیز هستند و ما نیز خودروهای نو و مناسبی برای محیط بانان تدارک دیده‌ایم که تا پایان سال به آن‌ها تحویل خواهیم داد.

محبت‌خانی افزود: در حوزه تجهیزات فردی و دفاع شخصی نیز حدود دو سال گذشته تجهیزاتی به محیط بانان تحویل داده شد و امسال نیز مجدد برای همه محیط‌بانان تجهیزات دفاع شخصی جدید تهیه می‌شود. وی در ادامه تصریح کرد: با آموزش‌های جدید و تحویل تجهیزات خوشبختانه حدود ۲۰ ماه است که هیچ محیط‌بانی شهید نشده است. اولویت اول ما حفظ جان محیط بان و متخلف است. از سه سال پیش نیز چهار محیط‌بان محکوم به اعدام بودند که توانستیم دو نفر از آن‌ها را با جلب رضایت از اعدام رها کنیم.

محبت‌خانی با اشاره به فوت چندین نفر از نیروهای داوطلب مردمی اطفای حریق گفت: حفظ جان این افراد و فعالان محیط زیست برای ما بسیار با ارزش است. از این رو از نیروهای داوطلب می‌خواهیم که در کنار محیط‌بانان در منطقه دچار حریق به فعالیت بپردازند و تحت نظارت نیروهای جنگلبانی یا محیط‌بانی باشند. قطعا ما در همه نقاط محیط زیست کشور به همیاران طبیعت نیاز داریم و اینکه نیروها گاهی از روی احساسات عمل کنند  و جان خود را به خطر بیندازند برای ما بسیار دردناک است. وی در ادامه درباره آخرین وضعیت محیط‌بان هادی‌پور که طی ماه گذشته در درگیری با متخلفان آسیب دیده است، اظهارکرد: این محیط‌بان همچنان در بیمارستان بستری است و متاسفانه بدن او همچنان عفونت دارد و مجبور به جراحی‌ مجدد شد اما طی آخرین تماس و پیگیری من در حال حاضر وضعیت عمومی خوبی دارد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست با بیان اینکه جمعیت زیادی برای پیاده‌روی به پارک پردیسان مراجعه می‌کنند، گفت: متاسفانه تعداد زیادی از این افراد الزامات بهداشتی جلوگیری از انتقال ویروس کرونا را رعایت نمی‌کنند. از این رو توصیه می‌کنیم علاوه بر رعایت نکاتی برای جلوگیری از وقوع حریق در پارک، از ماسک استفاده و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

مرگ‌های تکراری

ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جان‌باخته‌اند

مرگ‌های تکراری

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

گفت‌وگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

صدای جمهور آمد

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی برگزار شد

صدای جمهور آمد

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

در نشست علمی «خودکشی درمانگران: نگاهی بین‌رشته‌ای» صورت گرفت

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

معمای آتشفشان «تفتان»

کارشناسان و مسئولان در مورد احتمال همیشگی فوران تفتان اتفاق‌نظر دارند

معمای آتشفشان «تفتان»

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر