پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اعتیاد دانش آموزان را انکار نمی‌کنیم

اعتیاد دانش آموزان را انکار نمی‌کنیم





۲۱ دی ۱۳۹۴، ۱۷:۰۸

مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش:
اعتیاد دانش آموزان را انکار نمی‌کنیم
مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اصل موضوع اعتیاد دانش آموزان را انکار نمی کنیم، برنامه های «پیشگیری از اعتیاد وآسیب‌های اجتماعی» در مدارس را اعلام کرد.
نادر منصورکیایی در گفتگوی تفضیلی با خبرنگار مهر در پاسخ به این پرسش که مطابق تحلیل ها چه خطراتی، کودکان و نوجوانان را تهدید می کند، گفت: تحلیل های مختلفی در مورد خطراتی که کودکان و نوجوانان را تهدید می کند وجود دارد که اما وجه مشترک این تحلیل ها، در موضوع رفتارهای پرخطر است. وی افزود: رفتارهای پرخطر نیز شامل مجموعه و طیفی از مخاطرات است که گرایش به دخانیات، مصرف مواد و خشونت از جمله آن است. در این بین به ویژه در موضوع مواد، باید توجه داشته باشیم که خطر، تنها اعتیاد نیست بلکه گرایش به مصرف هر نوع موادی است که ممکن است زمینه اعتیاد و وابستگی را فراهم کند. مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: برای مثال مصرف هر نوع دارو نیز به اسم آرامش بخش، رفع اضطراب، خواب، تقویت حافظه و انرژی زا، می تواند برای کودکان و نوجوانان خطرناک باشد. این نکته از آن جهت اهمیت دارد که والدین، تمرکز خود را تنها بر اعتیاد و یا تنها بر موادمخدر قرار ندهند. همه ما باید توجه داشته باشیم که الگوهای خطرپذیری و مخاطرات تهدیدکننده کودکان و نوجوانان، متفاوت شده است.
وی تصریح کرد: رفتارهای پرخطر در اغلب مطالعات، یکی از اضلاع مهم سایر مخاطرات هستند. به این معنی که به شکل قابل تاملی با سایر آسیب های اجتماعی در هم تنیده شده اند.
در این تحلیل، به عنوان مثال، فردی که با استدلال تفریح و سرگرمی، به دخانیات گرایش پیدا می کند، ممکن است همزمان دچار سایر انواع رفتارهای پرخطر شود. به همین دلیل باید مراقب باشیم که آسیب های اجتماعی بزرگتر می توانند از همین رفتارهای پرخطر آغاز شوند.
مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که ساختار برنامه های «پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی» در مدارس چگونه است گفت: تلاش ما این بوده است که ساختار و برنامه های پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی در مدارس، با متون نظری و شواهد مربوط به راهکارهای اثربخش در زمینه برنامه ها و خدمات پیشگیری، مطابقت داشته باشد و به طور مستمر در حال روزآمدسازی و ارتقاء کارایی فعالیت های خود هستیم. وی ادامه داد: به‌طور کلی، ساختار برنامه های ما در قالب الگوی مراقبت اجتماعی است و برای این منظور تلاش می کنیم تا با توسعه ظرفیت ها و با مشارکت ذینفعان، عوامل محافظت کننده کودکان و نوجوانان را تقویت کنیم و عوامل مخاطره آمیز آنان را کاهش دهیم و توانمندی آنان را برای مواجهه موثر با رویدادها، عوامل و موقعیت های مخاطره آمیز، افزایش بدهیم همچنین به افرادی که در معرض خطر هستند، خدمات مربوط به مداخلات توانمندسازی ارائه دهیم.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

ریل‌گذاری اشتباه برنامۀ هفتم در ارزیابی محیط‌زیستی

آیا دولت چهاردهم ارزیابی محیط‌زیستی را نجات می‌دهد؟

ریل‌گذاری اشتباه برنامۀ هفتم در ارزیابی محیط‌زیستی

ویژگی‌های سکان‌دار محیط‌زیست ایران

کارشناسان و فعالان محیط‎‌زیست پاسخ می‌دهند

ویژگی‌های سکان‌دار محیط‌زیست ایران

تقلیل مشارکت نخبگان

تقلیل مشارکت نخبگان

انتخاب رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با ۱۸ شاخص

اتحادیۀ انجمن‌های علمی دانشجویی محیط‌زیست ایران در بیانیه‌ای خواستار شدند

انتخاب رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با ۱۸ شاخص

افتخار به خودکفایی گندم با استخراج آب از چاه ۲۵۰ متری

«غلامحسین هادی‌زاده رئیسی» عضو شورای مرکزی خانه کشاورز، در گفت‌وگو با «پیام ما» سیاست‌های بخش کشاورزی را نقد کرد

افتخار به خودکفایی گندم با استخراج آب از چاه ۲۵۰ متری

مشخصات رئیس آیندهٔ محیط زیست

۲۸ کارشناس در نظرسنجی «پیام ما» اعلام کردند

مشخصات رئیس آیندهٔ محیط زیست

ویژگی‌های رئیس کارآمد

کارشناسان و فعالان محیط‎‌زیست پاسخ می‌دهند

ویژگی‌های رئیس کارآمد

«تعارض منافع» آفت تشکیل کابینه

«تعارض منافع» آفت تشکیل کابینه

لزوم آغاز عملیات اجرایی گرد و غبار در منطقه

لزوم آغاز عملیات اجرایی گرد و غبار در منطقه

اولویت‌های محیط زیستی دولت چهاردهم

۲۶ کارشناس با شرکت در نظرسنجی «پیام ما» مسائل محیط زیست ایران را فهرست کردند

اولویت‌های محیط زیستی دولت چهاردهم

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر