پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | وضعیت نگران‌کننده سفید

وضعیت نگران‌کننده سفید





۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۳۳

وضعیت نگران‌کننده سفید 

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت می‌گوید اپیدمی را پشت سر گذاشته‌ایم اما رنگ‌بندی مردم و مسئولان را به اشتباه می‌اندازد.

روز گذشته ستاد ملی مبارزه با کرونا وضعیت تعدادی از شهرهای کشور را سفید اعلام کرد. شهرستانی در وضعیت سفید (کم خطر) قرار دارد که طی ۲ هفته اخیر هر دو شرط زیر را داشته باشد.

شرط یک: متوسط میزان بستری روزانه (به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت): حداکثر ۱، مثلا در شهرستانی با جمعیت ۲۰۰ هزار نفر، متوسط روزانه ۲ بیمار بستری باشد.

شرط ۲ : متوسط تعداد بستری روزانه آن شهرستان حداکثر یک بیمار باشد. یعنی حداکثر ۱۴ بستری در شهرستان در طول دو هفته -شامل موارد مشکوک و قطعی- داشته باشد.این‌ها شروطی هستند که معیار وزارت بهداشت برای سفید اعلام کردن تعدادی از شهرستان‌های کشور بوده‌اند. در اطلاعیه همچنین آمده که وضعیت سفید به معنای بدون مخاطره بودن شهرستان نیست.

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت اما می‌گوید رنگ‌بندی شهرها به صورت قرمز، سفید و زرد گمراه‌کننده است و باعث افزایش تردد به شهرها و انتقال بیماری از مناطق آلوده‌تر به مناطق کمتر آلوده به کرونا می‌شود.

مسعود مردانی با بیان این مطلب اظهار کرد: اپیدمی کرونا فروکش کرده اما از بین نرفته است. موارد ابتلا رو به افزایش بود که روند کاهشی گرفته است. در اکثر شهرهای ایران پیک اپیدمی کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم اما رنگ‌بندی شهرها به صورت رنگ سفید، زرد و قرمز نه تنها هیچ اثر مثبتی ندارد، بلکه می‌تواند مردم و مسئولان را به اشتباه بیندازد و راهنمایی غلط بدهد.

مردانی گفت: به عنوان مثال اگر به مردم بگوییم خوزستان یا آذربایجان غربی سفید است، عده‌ای از مردم با خود می‌گویند که آنجا خبری نیست و می‌توانیم به این استان‌های کم‌خطر سفر کنیم. ممکن است همین افراد ناقل ویروس باشند و بیماری را به آن استان منتقل کنند و استانی که تعداد موارد معدودی از کرونا داشت، حالا با موج جدید اپیدمی کرونا مواجه می‌شود.

وی تاکید کرد: علت رنگ‌بندی شهرها را متوجه نمی‌شوم. شاید با این روند می‌خواهند مدارس یا مساجد را باز کنند. به هر حال من در کمیته علمی ستاد ملی کرونا هستم و دوستان در کمیته اجرایی در مورد بازگشایی‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند اما این روند بازگشایی‌ها نگران‌کننده است.

مردانی گفت: مردم با طرح فاصله‌گذاری فیزیکی همکاری کردند اما گاهی برخی اقدامات به مردم اطلاعات و پیام غلط می‌دهد و به نظر من سفید و زرد و قرمز کردن شهرها پاسخگوی شرایط کرونایی کشور نیست و می‌تواند دستاوردهای قبلی را هم خراب کند.

وضعیت شهرهایی مثل رشت و قم

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت ادامه داد: با همکاری مردم، موارد بیماری در بیمارستان‌ها پایین آمده اما استان‌هایی که تاکنون موارد زیادی از کرونا نداشتند، با عادی شدن شرایط احتمالا دوباره با افزایش موارد بیماری مواجه می‌شوند. چنانکه در برخی استان‌ها مانند خوزستان که می‌گفتند موارد بیماری در آن کم است، شاهد روند افزایش دوباره بیماران کرونا در بیمارستان‌ها هستیم و اکنون یکی از استان‌هایی که بیشترین شیوع کرونا را دارد، خوزستان است.

مردانی گفت: در استانی که قبلا تعداد کمی از افراد به کرونا مبتلا شده‌اند، تعداد کمی از مردم آنتی‌بادی دارند. بنابراین حتی اگر چند نفر محدود مبتلا به کرونا به این استان بروند، خیلی زود این ویروس پخش می‌شود و موارد بیماری افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: هنوز در فاز اپیدمی کرونا هستیم و مهم‌ترین تاکید و توصیه این است که ترددها را به حداقل برسانیم. ویروس کرونا ویروسی است که هر فردی آنتی‌بادی آن را نداشته باشد، به آن مبتلا می‌شود.

مردانی گفت: در شهرهایی مثل رشت و قم که در ابتدای اپیدمی کرونا فاجعه اتفاق افتاد، اکنون عده قابل توجهی از مردم مبتلا و مصون شده‌اند. بنابراین اگر دوباره موج بیماری در این استان‌ها اتفاق بیفتد، دیگر شاهد افزایش فاجعه‌بار نخواهیم بود. چون اکثریت مردم احتمالا آنتی‌بادی دارند.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر