پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مثل کوه پشت سردار

مثل کوه پشت سردار





۱۸ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۲۶

مثل کوه پشت سردار

در برگزاری مراسم تشییع سپهبد سلیمانی و سردار پورجعفری در کرمان حضور میلیونی مردم باعث شد تعدادی از هموطنان‌مان جان خود را از دست بدهند.

کاروان تشییع پیکر شهدای حادثه تروریستی بغداد سرانجام به زادگاه سردار و هم‌سفرش رسید. جایی که کرمانی‌ها یک‌هفته با چشمان خیس در انتظار بودند. شهر رخت سیاه به تن کرده بود. صدای دمام می‌آمد. سنج می‌زدند. نوحه می‌خواندند. شهر خواب نداشت. تا ۱۷ دی‌ماه رسید. خیابان‌ها زیر شلاق گام‌های تشییع‌کنندگان بود. شهر از همه استان‌‌ها میهمان داشت. برای بدرقه‌ی کاروان آمده بودند. وعده‌گاه میدان آزادی شهر بود. تا چشم کار می‌کرد آدم بود. سیاه مثل شب تار. انگار جمعیت ته نداشت. از آزادی تا کوههای صاحب‌الزمان. جایی که زمین چشم انتظار بدن سردار و همرزمش بود. 

فرمانده سپاه در کرمان: 

انتقام می‌گیریم

پس از صحبت‌های کوتاه امام جمعه و نماینده ولی‌فقیه کرمان فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم تشییع شهید سپهبد سلیمانی و سردار پورجعفری گفت: حرف آخر را اول می زنم، انتقام می‌گیریم، انتقام سخت، محکم، پشیمان کننده، قاطع و تمام کننده.سرلشکر حسین سلامی طی سخنانی در مراسم تشییع شهید سپهبد حاج  قاسم سلیمانی در میدان آزادی کرمان در پاسخ به شعارهای حاضران برای انتقام گیری شهادت سپهبد سلیمانی با بیان اینکه شهید قاسم سلیمانی تقوا را از ابوذر گرفته بود اظهار کرد: او ابوذر بوده و هست و وفاداری را از حضرت ابوالفضل گرفته بود و این وفادارای و عشق به اسلام و ولایت و ایران عزیز را اثبات کرد. او میثم، عمار و یاسر بود.وی عنوان کرد: امروز خدای شهیدان شاهد طلوع دو خورشید روی زمین است. ما امروز آمده‌ایم در آسمان این شهر عزیز دو خورشید پرفروغ را بنشانیم. ما در نبرد با آمریکا فرمانده شجاع، فداکار و بی نظیر که سردار قلب‌ها بود و سردار رشید اسلام، ایران و کرمان را از دست دادیم.سلامی افزود: همه ما امروز می دانیم که کسی را تا عرش خدا تشییع می‌کنیم که در ایمان، شجاعت و اعتقاد بی‌نظیر است. او می رفت و می رود که ستون های خیمه دشمن را بشکند. او هرگز در برابر دشمن سست نشد، نلرزید و قلبش آرام و مطمئن بود.فرمانده کل سپاه تأکید کرد: گستره شخصیت او فراتر از مرزهای ایران و جهان اسلام بود و امروز همه جهان از او به عنوان اسوه حمایت از مظلومان و مستضعفین یاد می‌کنند و چه بد است کار کسانی که می‌خواهند به خورشید سنگ بزنند و آن را خاموش سازند.

احتمال تغییر محل خاکسپاری سپهبد

از ساعات ابتدایی روز ۱۷ دیماه خبری منتشر شد که حکایت از آن داشت احتمالا محل خاکسپاری در قسمتی دیگر از گلزار شهدا خواهد بود. برخی معتقد بودند نزدیکی محلی که سپهبد سلیمانی در وصیت‌نامه‌اش نوشته نزدیک به ساختمان مهدیه است و این می‌تواند به دلیل حجم جمعیت مشکلاتی را به همراه داشته باشد. اما در ادامه خبری از سوی سردار عزیز جعفری منتشر شد که بر وصیت نامه شهید سلیمانی تاکید داشت و گفت پیکر شهید در همان محل کنار قبر همرزم شهیدش یوسف‌الهی به خاک سپرده می‌شود.

اسحاق جهانگیری: حاج قاسم از زمان جنگ همیشه سنگ صبور بود

معاون اول رییس جمهور که هم استانی سپهبد سلیمانی و سردار پورجعفری است در سفر به کرمان در توییتی نوشت: اسحاق جهانگیری نوشت:باز سفری به کرمان دارم با داغ و درد برای تشییع پیکر پاک حاج قاسم می روم. با داغ و دردی سنگین تر از شهادت برادرانم محمد و یعقوب.آخر او برایم هم برادر بود و هم تکیه گاه- از آغاز جنگ تحمیلی تاکنون- همواره سنگ صبور بود و گره گشاییش برای همه مثال زدنی.معروف است که او،حق برادری را در غیاب دوستان،بیش از حضورشان بجا می آورد.خداوند، فروتنی و شجاعت، آرامش و دریادلی، سلحشوری و جوانمردی را یکجا به او داده بود. در شهادتش رستاخیزی بپا شد و ملت ایران برایش سنگ تمام گذاشت،شهادت گوارایش باد.چه دشوار است این سفر کرمان بی حضور او با انبوه خاطره ها و هم سخنی های او.راستی به مادر که او را چون یعقوب و محمد دوست داشت، چه بگویم؟ آسمان کویر بدون این ستاره سرخ چه اندوهبار است.

ازدحام جمعیت و طولانی شدن تشییع

پس از ۴ ساعت خودروی حامل پیکر شهید سرلشکر سلیمانی فقط دو کیلومتر طی کرده و به تقاطع ولیعصر رسید.ازدحام جمعیت آنقدر زیاد بود که امکان حرکت خودرو به سمت گلزار شهدا در برخی مواقع وجود نداشت و خودرو متوقف می‌شود.مسیر تشییع پیکرها ۱۱ کیلومتر است. اما حرکت به کندی پیش می‌رود. همه خیابان‌های منتهی به مسیر برگزاری مراسم مملو از جمعیت هستند.

جمعیت کار دست مردم داد

با پایان یافتن مراسم سخنرانی و درست زمانی که خودرو حامل پیکرها قصد خروج از میدان آزادی را داشت جمعیت فشرده‌تر از قبل شد. بررسی تصاویری که توسط مردم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است می‌گوید که تعداد زیادی از حاضران در مراسم تشییع تحت فشار زیادی قرار گرفته بودند. فشار جمعیت ناشی از قصد حرکت حاضران به دنبال خودرو تعدادی از افراد را دچار حادثه کرد و بر اثر خفگی جان خود را از دست دادند. رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی کرمان گفت: تعداد مصدومان مراسم تشییع سردار سلیمانی به ۲۱۱ مورد افزایش یافت.

سید محمد صابری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این باره گفت: تعدادی از افراد تشییع کننده سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در کرمان جان خود را از دست دادند.وی اضافه کرد : بر اثر ازدحام و فشار جمعیت، تعدادی از تشییع کنندگان مراسم سردار سلیمانی مصدوم شدند و شماری نیز جان باختند.صابری بدون اشاره به آمار جانباختگان این حادثه دردناک افزود: در حال جمع بندی آمار نهایی هستیم .افراد تشییع کننده پیکر شهید حاج قاسم سلیمانی در مسیر خروجی از میدان آزادی و ورودی به خیابان شهید بهشتی کرمان براثر ازدحام جمعیت آسیب دیده‌اند.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر