پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پیش‌بینی علت اصلی نفوذ لک‌های نفتی به سواحل قشم

پیش‌بینی علت اصلی نفوذ لک‌های نفتی به سواحل قشم





۲۵ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۱۹

پیش‌بینی علت اصلی نفوذ لک‌های نفتی به سواحل قشم

مدیر کل حفاظت محیط زیست هرمزگان: پیش‌بینی می‌شود یک نفتکش که اقدام به توازن آب و یا شستشوی مخزن کرده، عامل آلودگی سواحل قشم باشد.

در چند روز اخیر تاربال‌های نفتی در سواحل جزیره قشم و لارک مشاهده شده که منشا اصلی آن هنوز مشخص نشده و علت‌های مختلفی از جمله شست و شوی مخزن نفتکش‌ها تا محموله‌های قاچاق پیش بینی می‌شود. مواد نفتی در دریا بر اثر عوامل جوی و تابش خورشید و تبخیر اجزای سبکتر، تغلیظ شده و حالتی قیر گونه به خود می‌گیرد که جریان باد و امواج، آن‌ها را به صورت توده درآورده و به ساحل می‌راند. مشاهده تاربال در سواحل، از اولین هشدارهای بروز آلودگی نفتی است و اهمیت گلوله‌های نفتی یا تاربال به سبب همین هشدار دهندگی است.

لکه نفتی در دریا مشاهده نشده است

مدیر کل حفاظت محیط زیست هرمزگان در این‌باره به خبرگزاری ایرنا گفته است: در بازدیدهایی که توسط این اداره کل صورت گرفته و نیز در گزارش هایی که از اداره کل بنادر و دریانوردی استان دریافت شده ، تاکنون لکه نفت در سطح دریا مشاهده نشده‌است. حبیب مسیحی تازیانی می‌افزاید: با توجه به این مساله پیش‌بینی می‌شود که این مواد از یک نفتکش که اقدام به توازن آب و یا شستشوی مخزن کرده، به دریا راه یافته‌است. به گفته وی جستجوها همچنان برای یافتن منشا تاربال‌ها ادامه دارد و نمونه‌برداری‌های مختلفی انجام شده است.

این مقام مسوول محیط زیست هرمزگان در ادامه می‌گوید: ارتباط با دیگر دستگاه‌ها نیز ادامه دارد تا با گشت‌های هوایی و یا تصویرهای ماهواره‌ای از خلیج فارس، منشا نشت مواد نفتی به دریا کشف شود. به گفته مسیحی تازیانی از تعاونی صیادان استان هرمزگان درخواست شده‌ در صورت مشاهده آلودگی نفتی در سطح دریا توسط کشتی های صیادی، مراتب را گزارش دهند.

آلودگی مربوط به یک ماه گذشته است

مسیحی تازیانی درباره زمان وقوع رخداد منجر به آلودگی ابراز کرد: با توجه به اینکه آلودگی‌ها در سواحل دیگر نقاط از جمله سواحل سرزمین اصلی مشاهده نشده، احتمال می‌رود واقعه کمتر از یک ماه پیش رخ داده باشد. وی می‌افزاید: با توجه به وجود آثار آلودگی در جزیره قشم و لارک، دریا حداکثر در یک ماه گذشته آلوده شده‌است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان در ادامه می‌گوید: آلودگی در سواحل صخره‌ای مشاهده شده‌است، اما سواحل ماسه‌ای به دلیل جزر و مدها ممکن است تاربال‌ها در زیر لایه‌های بعد ماسه‌ها پنهان شده باشند. از این‌رو برای بررسی ساحل‌های ماسه‌ای گروهی برای نمونه‌برداری به جزیره هنگام اعزام شده‌اند.مسیحی تازیانی با اشاره به مدت یک هفته‌ای برای انجام آزمایش‌ها تاکید می‌کند: در صورت پیدا نشدن منشا اصلی، با انجام آزمایش های تخصصی و تفکیک مواد و با توجه به تفاوت مواد نفتی در میدان‌های نفتی مختلف داخلی و خارجی، برای کشف منشا آن اقدام می‌شود.

به گفته وی با انجام آزمایش‌ها در صورتی که میزان آلایندگی در شناگاه‌ها زیاد باشد، هماهنگی لازم برای جلوگیری از شنا در دریا صورت می‌گیرد.

هزینه هنگفت جمع‌آوری تربال‌ها

مدیر کل حفاظت محیط زیست هرمزگان خاطرنشان می‌کند: جمع‌آوری تاربال‌ها از سطح دریا اگرچه امکانپذیر است اما مستلزم هزینه‌ای هنگفت است که امکان آن میسر نیست.

این مقام مسوول محیط زیست هرمزگان می‌افزاید: یک فناوری پیشرفته نیاز است تا با آب پرفشار و گرم بتوان تاربال‌ها را جمع آوری کرد که در حال حاضر این امر مقدور نیست.

منشا آلودگی، نفتکش است یا بار قاچاق؟

معاون ایمنی دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز در این باره به خبرگزاری ایرنا گفته است: هیچگونه آلودگی رسمی به این اداره کل گزارش نشده‌است. اسماعیل مکی زاده می‌افزاید: احتمال می‌رود مواد موجود از آلودگی‌های سرگردان باشد اما نظر قطعی در مورد آن پس از بررسی‌های تکمیلی از طریق روابط عمومی اعلام می‌شود. رییس اداره بنادر و دریانوردی قشم در این باره می‌گوید: با توجه به این تعطیلات محرم، در روزهای اخیر هیچگونه تخلیه بار در بنادر قشم صورت نگرفته است. علی اشتری می‌افزاید: از این‌رو احتمال می‌رود این آلودگی بر اثر شست و شوی مخزن یک نفتکش و یا تخلیه بار قاچاق به دریا راه پیدا کرده باشد. وی ارائه توضیحات بیشتر را به بررسی بیشتر مساله و انجام تحقیقات منوط می‌کند.

ورود دادستانی قشم به آلودگی نفتی

دادستان قشم  نیز درباره این موضوع به خبرنگار ایرنا گفته است: بحث آلودگی نفتی ساحل جزیره های قشم و لارک در دستور کار قرار گرفت و اداره‌های حفاظت محیط زیست و بنادر و دریانوردی شهرستان ملزم به ارائه توضیحات شده‌اند. رضا صفایی می‌افزاید: در صورت امکان این ۲ اداره مکلف می شوند با همراهی سازمان های مردم نهاد به پاک‌سازی مناطق آلوده بپردازند. جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در خلیج فارس گسترده شده و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

لکه‌های نفتی در  خلیج فارس

رئیس شورای اسلامی جزیره هنگام نیز چندی قبل گفته بود لکه‌های نفتی در آب‌ها و ساحل خلیج فارس، محیط زیست و گردشگری این جزیره را تهدید می‌کند. عباس نژاد رئیس شورای اسلامی جزیره هنگام در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: لکه‌های نفتی در سطح آب‌های خلیج فارس که پس از تبخیر مواد فرار تشکیل دهنده نفت به شکل قیر به سواحل جنوبی جزیره هنگام رسیده اند، این روز‌ها ظاهر سواحل را نازیبا کرده است. او با بیان اینکه لکه‌های نفتی در سواحل در چند روز گذشته باعث مشکلاتی برای ساکنان جزیره هنگام شده، می‌افزاید: این لکه‌ها سبب آلوده شدن تور‌های صیادان منطقه و ایجاد مشکل برای آن‌ها شده است. به گفته عباس‌نژاد این آلودگی‌ها برای مرجان‌ها و لاکپشت‌های منطقه خطرناک بوده و مانع شنا و پیاده روی گردشگران جزیره هنگام شده است. او با اشاره به اینکه آلوده شدن سواحل جزیره بر اثر لکه‌های نفتی معضلی است که حدود سه تا چهاربار در سال اتفاق می‌افتد، می‌گوید: تعویض روغن شناور‌ها و نفت کش‌ها، رها کردن بشکه‌های حاوی مواد نفتی در آب‌های خلیج فارس و خالی کردن آب توازن کشتی‌ها از مهم‌ترین دلایل ایجاد لکه‌های نفتی در آب‌ها و سواحل جزره هنگام است. گفتنی است جزیره هِنگام از جزیره‌های ایران در خلیج فارس است که با آبادی‌های کوچک با وسعت حدود ۵۰ کیلومتر مربع در جنوب جزیرهٔ قشم واقع شده و دارای معادن نمک و خاک و سرب است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر