پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تصویب عجولانه قانون تجارت

تصویب عجولانه قانون تجارت





۲۰ شهریور ۱۳۹۸، ۱۴:۴۷

تصویب عجولانه قانون تجارت

پورابراهیمی: این لایحه مربوط به یک دهه قبل است اما بهتر بود با بخش‌های اقتصادی در جریان بررسی این لایحه هماهنگی‌ می‌شد.

لایحه تجارت یکی از بنیادی‌ترین قوانین در حوزه اقتصادی است که در صورت تصویب کامل تاثیرات شگرفی بر فضای اقتصادی از جمله روابط اقتصادی خواهد گذاشت؛ با این حال یک اقتصاددان معتقد است این تغییر و تحولات بسیار سریع انجام شده و به دلیل تفسیرهای مختلفی که از آن می‌شود، می‌تواند باعث ایجاد اختلالاتی در کل فضای اقتصادی شود.

به گزارش ایسنا، این روزها مجلس شورای اسلامی مشغول بررسی یکی از بنیادی‌ترین قوانین اقتصادی کشور یعنی «قانون تجارت» است. این قانون که شامل بیش از ۱۳۰۰ ماده قانونی است مرجع بسیاری از روابط و سازکارهای فعلی اقتصادی از جمله قوانین کار است؛ قانون تجارت فعلی ایران در سال ۱۳۱۱ و به تاسی از قوانین تجاری فرانسه وضع شده است. در این باره یک اقتصاددان به بررسی وضعیت این تغییر و تحولات در قانون تجارت و اثرات آن بر اقتصاد کشور می‌پردازد.

لایحه تجارت و هماهنگی بخش‌های اقتصادی

پور ابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  هم با بیان اینکه مباحث حقوقی در لایحه تجارت نسبت به مباحث اقتصادی غالب است؛ در عین حال گفت که بهتر بود با بخش‌های اقتصادی در جریان بررسی این لایحه هماهنگی‌های لازم صورت می‌گرفت. 

محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برخی انتقادات مطرح شده از طرف فعالان اقتصادی نسبت به لایحه تجارت، گفت: این لایحه در دوره قبلی مجلس به صورت اصل ۸۵ (بررسی و تصویب در کمیسیون به جای صحن) در کمیسیون قضایی بررسی و تصویب شده بود که مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفت و به صحن مجلس برگشت تا به صورت پنج کتاب مجزا مورد بررسی قرار گیرد و بخش اول آن در زمینه قراردادهای تجارتی هفته گذشته در مجلس به تصویب رسید و به شورای نگهبان ارسال شد.

وی اضافه کرد: در لایحه تجارت مباحث حقوقی نسبت به مباحث اقتصادی غلبه دارد و در واقع احکام این لایحه عمدتا در حوزه حقوق تجارت است. علاوه بر این بخش عمده‌ای از این احکام به خصوص در حوزه کسب و کار به روزرسانی شده و احکام جدید، تجارت الکترونیکی و کسب و کارهای نوین و روابط حقوقی بین اجزاء در آن دیده شده است؛ لذا کلیات این لایحه از نظر ما قابل قبول است.

نماینده مردم کرمان در مجلس اضافه کرد: درست است که این لایحه مربوط به یک دهه قبل است اما از نظر به روز بودن قابل تایید است، اگر چه ممکن است مواردی هم جا مانده باشد یا نیاز به تکمیل و اصلاح داشته باشد.

وی اضافه کرد: در زمان بررسی این لایحه هم کمیته‌ای تشکیل شد و از کمیسیون اقتصادی هم در آن دعوت شد. طبیعتا لازم بود فعالان بخش خصوصی و اتاق بازرگانی هم درگیر باشند. اگرچه مرکز پژوهش‌های مجلس معمولا این همراهی را با بخش‌های مختلف دارد. 

قانون تجارت را عجولانه تصویب نکنید!

ایمان اسلامیان با اشاره اصلاح چندباره قانون تجارت در بعد از انقلاب اظهار کرد: بعد از چندین مرحله و اقدام برای تغییر این قانون بالاخره در مجلس فعلی این قانون مورد بررسی قرار گرفته است.  قانون تجارت بسیاری از روابط کاری بین افراد و سازمان‌ها را تعیین می‌کند. روابط اقتصادی بین افراد و مالکیت دو بعد مهم این قانون هستند؛ در بحث مالکیت باید این نکته را در نظر داشت که نهاد مهمی مانند مالکیت به هر شکلی به قانون‌ تبدیل شود مبنای پیشرفت و توسعه کشور را تعیین می‌کند.

این اقتصاددان با تاکید بر این که فرآیند تایید و تصویب قوانین تجارت در همه جای دنیا با حوصله و در یک فرایند طولانی مدت انجام می‌شود، اظهار کرد: یک مساله مهم در قانون تجارت این است که این نوع قوانین به هیچ وجه نباید تفسیرپذیر باشند چرا تفسیرپذیری باعث تزلزل و تردید در روابط اقتصادی خواهد شد، این در حالی است که از همین حالا فعالان اقتصادی نسبت به تغییر مواد این قانون موضع گرفته و آن را عاملی برای ایجاد اختلافات اقتصادی ارزیابی  می کنند.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

خطر بیکاری ۷۰۰ پرستار و ۲۰۰ پزشک

تغییرات عجیب در مدیریت بیمارستان محب کوثر با اعتراض کادر درمان روبه‌رو شد

خطر بیکاری ۷۰۰ پرستار و ۲۰۰ پزشک

وزیر ارشاد به آزادی رسانه‌ها متعهد باشد

انجمن‌های صنفی روزنامه‌نگاران تهران و عکاسان مطبوعاتی ایران در نامه‌ای به دفتر ٰرئیس جمهوری منتخب خواستار شدند

وزیر ارشاد به آزادی رسانه‌ها متعهد باشد

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

«شهناز نوحی» روانشناس، در گفت‌وگو با «پیام ما»:

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

تاکید دو فعال اجتماعی بر لزوم به رسمیت شناختن مهاجران و اجرای برنامهٔ غربالگری

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

مرگ‌های تکراری

ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جان‌باخته‌اند

مرگ‌های تکراری

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

گفت‌وگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

صدای جمهور آمد

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی برگزار شد

صدای جمهور آمد

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

در نشست علمی «خودکشی درمانگران: نگاهی بین‌رشته‌ای» صورت گرفت

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

معمای آتشفشان «تفتان»

کارشناسان و مسئولان در مورد احتمال همیشگی فوران تفتان اتفاق‌نظر دارند

معمای آتشفشان «تفتان»

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر