پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ثبت ترکیب بند محتشم کاشانی در فهرست میراث ناملموس کشور

ثبت ترکیب بند محتشم کاشانی در فهرست میراث ناملموس کشور





۱۲ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۱۱

ثبت ترکیب بند محتشم کاشانی در فهرست میراث ناملموس کشور

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، از ثبت ترکیب بند مولانا محتشم کاشانی در فهرست میراث ناملموس کشور خبر داد. مهران سرمدیان در آیین رونمایی از لوح ثبت ترکیب بند محتشم کاشانی، اظهار کرد: شعر محتشم، از معدود آثاری است که در طول تاریخ باعث توسعه فرهنگ و هنر عاشورایی شد و استفاده از آن برای بزرگداشت حماسه کربلا در داخل و خارج کشور، واجد شرایط ثبت در فهرست معنوی بود.

وی افزود: در اجرای ماده ۱۲ کنوانسیون بین المللی حفظ میراث فرهنگی ناملموس بر اساس ماده سوم اساسنامه میراث فرهنگی کشور مصوب سال ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی، ترکیب بند محتشم کاشانی به عنوان گنجینه میراث شفاهی با گستره و موضوع فرهنگی ناملموس استان اصفهان به شمار ۱۷۵۱ تاریخ دهم دیماه ۱۳۹۷ در فهرست میراث ناملموس ثبت شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، تصریح کرد: تاکنون 28 اثر از شهرستان کاشان در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده است که هفت مورد آیین ششم امام حسین در نیاسر و برزک، آیین تشرف به مسلک سقایی، نخل گردانی کاشان و روستای علوی، شش گوشه کاشان،

پخت گوشت لوبیا کاشان و پخت سمنوی مشکات، مربوط به آیین های محرم در مناطق مختلف این شهرستان است.سرمدیان گفت: باید میراث معنوی شهرستان را شناسایی کنیم به مردم معرفی کنیم و آنها را ثبت کنیم. میراث فرهنگی شناسنامه هر منطقه است و اهمیت موضوع را به دیگران منتقل می کند.همچنین یک پژوهشگر دینی گفت: محتشم بر قله رفیع شعر دوره صفوی ایستاده است و بعد از رسمیت یافتن مذهب شیعه، در مقام ملک الشعرا قرار گرفت.عبدالرضا مدرس زاده اظهار کرد: محتشم یک مشوق به نام پریدخت داشت که دختر شاه طهماسب بود و مقرر کرد هر کس می خواهد شعر به اصفهان بفرستد باید با مهر محتشم باشد و به این صورت، کاشان را پایتخت شعر صفویه کرد .

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *