پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | وعده فرود قیمت موبایل

وعده فرود قیمت موبایل





۲۷ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۳۳

وعده فرود قیمت موبایل

واردات تلفن همراه با ارز نیمایی برای شرکت های تولیدکننده اصلی، در حال انجام است

مدیرکل نظارت بر خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درباره کاهش قیمت این محصول در بازار در پی کاهش قیمت دلار گفت: واردات تلفن همراه از دو طریق با ارز نیمایی برای شرکت های تولیدکننده اصلی که رابطه مستقیم تجاری با ایران دارند و با ارز حاصل از صادرات در حال انجام است.

به گزارش ایسنا به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، سیدجواد احمدی افزود: قیمت ارز نیمایی در طول سه ماه گذشته، عموماً صعودی بوده و کاهشی نداشته که قاعدتاً در حوزه واردات اینگونه کالاها در روند قیمت ها شیب متناسب صعودی قابل پیش‌بینی است هر چند رقابت شرکت های واردکننده باعث ثبات و حتی کاهش قیمت در این گروه نیز بوده است. ضمنا عرضه‌کنندگان این کالاها موظف به ثبت قیمت مصرف‌کننده در سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت هستند.

احمدی با اعلام اینکه قیمت ارز حاصل از صادرات که تابعی از ارز آزاد سامانه سنا است، در طول ماه‌های اخیر، شیب نزولی اندکی داشته است، تصریح کرد: انتظار می‌رود با ایجاد جو رقابتی و حضور تعداد قابل توجهی واردکننده در این حوزه، شاهد روند کاهشی باشیم.

احمدی پروسه واردات موبایل از زمان ثبت سفارش تا خرید و واردات و آماده‌سازی را فرآیندی بین ۴۵ تا ۶۰ روز اعلام و اظهار کرد: قاعدتاً فرآیند کاهشی قیمت ها از زمان شروع کاهش نرخ ارز با تاخیر در فاز ۴۵ تا ۶۰ روزه در بازار محسوس است.

وی تاکید کرد: قیمت موبایل در گوشی‌های پرتقاضا کاهشی با میانگین ۱۰ درصد را به همراه داشته که اتفاقاً این موضوع به زعم فعالین بازار نه به خاطر کاهش نرخ ارز بلکه به خاطر افزایش تعداد واردکنندگان قانونی از حدود ۵۰ شرکت به ۱۱۰ شرکت و ایجاد جو رقابتی سالم در میان تجار و افزایش سرعت عرضه و موجودی بالای واردکنندگان بوده است.

مدیرکل نظارت بر خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به مصرف‌کنندگان توصیه کرد که با استعلام قیمت ها از سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت از قیمت اعلامی فروشندگان مطلع شده و هرگونه مورد خلاف واقع را به حوزه‌های نظارتی سازمان حمایت اطلاع دهند.

وی اظهار امیدواری کرد با ایجاد تعادل نسبی در نرخ ارز و ورود کالاهای واردکنندگان جدیدی که از سازمان حمایت و وزارت صمت مجوز واردات قانونی دریافت کرده‌اند و تعداد آنها رو به افزایش است، شاهد ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای بازار و ثبات قیمت ها بر طبق ضوابط قیمت‌گذاری کالاهای وارداتی سازمان حمایت باشیم.

عزم وزارت ارتباطات برای تامین گوشی ارزان‌قیمت 

 پیش از این وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات  هم از برنامه جدی این وزارتخانه برای تامین گوشی ارزان‌قیمت مورد نیاز مردم و حمایت از تولید داخلی خبر داد.

به گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد آذری جهرمی با تاکید بر اینکه شبکه ارتباطی به نیاز اصلی مردم در کنار آب نان و جاده تبدیل شده است، گفت: شبکه ارتباطی، ارتباطات مردم را تسریع کرده است و به نوعی بسیاری از مشکلات آنها را حل  می‌کند، البته این اقتضای اقتصاد کشور ما و دنیا است.

آذری جهرمی تصریح کرد: محور اقتصاد آینده به جای نفت، اقتصاد دیجیتال است و فضای مجازی به محور تحولات آینده نه چندان دور پیش روی ما تبدیل می‌شود.

وزیر جوان دولت تدبیر و امید ادامه داد: می‌بینم که تکنولوژی‌های جدید چگونه وارد می‌شوند و می‌توانند منشا اثر شوند، یک سال و نیم پیش گفتم که چه بخواهیم چه نخواهیم بلاکچین می‌آید و باید خود را با آن هماهنگ کنیم تا بتوانیم از مزایای آن بهره‌مند شویم.

وی افزود: اما تا به خود بیاییم ۷۰۰ هزار وات برق کشور صرف استخراج ارز دیجیتال شد، ولی خوشبختانه در نهایت دولت به این مسئله ورود، برنامه‌ریزی و آیین‌نامه آن را ابلاغ کرد.

وزیر ارتباطات گفت: ارز دیجیتال شاید یکی از اولین تکنولوژی‌هایی بود که با ورودش به کشور تحریم نشد و آن را پذیرفتیم و این از نشانه‌های تحول دیجیتال است، پیش از این شاهد بودیم در مورد تکنولوژی‌های نسل ۳ و ۴ به محض ورود آن‌ها با مقاومت‌هایی مواجه شدیم ولی امروزه استفاده از آن به یکی از ضرورت‌های اصلی کشور تبدیل شده است.

آذری جهرمی ادامه داد: همانطور که مردم نیاز به ارتباطات دارند نیازمند بهره‌گیری از ابزارهای ارتباطی هم هستند، امروزه با بالا رفتن قیمت ارز تهیه گوشی تلفن همراه به عنوان یکی از ابزارهای مهم ارتباطی برای بسیاری از مردم سخت شده است.

وی با تاکید بر اینکه وزارت‌ ارتباطات برای تامین گوشی ارزان‌قیمت مورد نیاز مردم و البته حمایت از تولید داخلی برنامه جدی دارد، افزود: گوشی‌های خوبی در داخل کشور تولید می‌شود که البته قابل رقابت جدی با تکنولوژی‌های روز دنیا نیست؛ کسی هم انتظار ندارد یک گوشی تلفن همراه با قیمت یک میلیون تومان بتواند قابلیت گوشی‌های ۱۰ میلیون تومانی را داشته باشد اما همین گوشی‌ها می‌تواند نیاز بخش عمده‌ای از مردم را تامین کند.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: ما برنامه‌های جدی برای حمایت از تولید گوشی در داخل کشور داریم که به زودی و پس از استخراج ایرادات، مشکلات و برطرف کردن آنها، بسته‌های ویژه حمایتی خود را اعلام می‌کنیم تا به این ترتیب علاوه بر توسعه ارتباطات، بهره‌مندی از ابزارهای ارتباطی در اختیار مردم قرار گیرد.

آذری جهرمی با بیان اینکه شهرستان تربت حیدریه از ظرفیت و توانمندی‌های قابل توجهی برخوردار است، گفت: امروز این ظرفیت و توانمندی را در مرکز رشد فناوری مشاهده کردم که بسیاری از آنها در سطح کشوری است.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *