پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | واکنش کلانتری به شکایت دادستان بندرانزلی

واکنش کلانتری به شکایت دادستان بندرانزلی





۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۳۳

واکنش کلانتری به شکایت دادستان بندرانزلی

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید از سوی دادستانی بندرانزلی، هیچ احضاریه‌ای ابلاغ نشده و پرونده این موضوع به تهران ارجاع شده است

عیسی کلانتری به‌تازگی در واکنش به شکایت دادستان عمومی و انقلاب بندر انزلی از وی و سه تن دیگر شامل قربانعلی محمدپور -مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان، فرشید سهیلی -مجری طرح بایوجمی در تالاب انزلی- و عبدالرضا کرباسی -ناظر طرح بایوجمی-، به اتهام تضییع حقوق بیت‌المال و نشر اکاذیب در اجرای این طرح واکنش نشان داده و گفته است دادستان انزلی اعلام کرده، روش عمل در تالاب انزلی علمی نیست. ما خوشحال می‌شویم که دادستان علمی بودن یا علمی نبودن این روش را بازگو کند.

آن‌طور که وی به خبرگزاری ایلنا گفته، سازمان محیط زیست بررسی‌هایی که از طریق دانشگاه‌های شریف، تهران و شیراز در این خصوص انجام شده بود را به دادستان ارائه کرده‌ است. رییس سازمان محیط‌زیست همچنین در پاسخ به سوالی درباره احضارش به دادگاه، گفته است: چنانچه به دادگاه احضار شوم؛ به دادگاه خواهم رفت. کلانتری در پی اعلام جرم دادستانی بندرانزلی استان گیلان علیه وی در پاسخ به این پرسش که آیا به دادگاه احضار شده است؟ به خبرگزاری ایسنا نیز گفته: هیچ احضاریه‌ای ابلاغ نشده است.  به گفته وی مستندات علمی، گزارش‌های تخصصی مورد نیاز و اسناد اداری لازم جهت رفع ابهامات به دادگاه ارسال شده است. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین گفته: پرونده به منظور پیگیری به تهران ارسال شده است. به گزارش ایسنا، تالاب انزلی به دلیل ورود فاضلاب‌های خانگی و کشاورزی پنج شهر با افزایش رسوبات و لجن‌ها، کاهش عمق و حجم آب و در نتیجه نابودی تنوع زیستی مواجه است. سازمان حفاظت محیط زیست درصدد آن است که از طریق روش «بایوجیمی» عمق لجن‌ها را کاهش دهد اما فعالان محیط زیست نسبت به خطرات احتمالی این طرح برای سلامت آبزیان و شهروندان این منطقه نگران هستند و معتقدند که ترکیب به کاررفته در روش «بایوجیمی» سرطان‌زاست. گفته می‌شود روش بایوجیمی یک روش بیولوژیک تسریع‌یافته است که باعث حذف لجن‌ها از کف تالاب می‌شود. در این روش از دی‌اکسیدتیتانیوم، کلرید نقره، پلی‌ساکارید و کود استفاده می‌شود اما آنچه که روش بایوجیمی را به موضوع داغ این روزها بدل کرده، دی‌اکسید تیتانیوم به کارگرفته در این ترکیب است. در حال حاضر طرح بایوجیمی به دستور دادستانی گیلان متوقف شده است چون نگرانی‌ها در مورد سمی و سرطان‌زا بودن دی‌اکسیدتیتاینوم به کاررفته در محلول هنوز برطرف نشده است.  مجری و کارفرما گزارش‌های علمی مورد نظر را به منظور رفع ابهام به دادستانی ارائه داده‌اند و این موضوع در دست بررسی است.

سوء‌استفاده از  نام جایکا برای اجرای طرح 

طرح موسوم به بایوجمی که موفق شد از سازمان حفاظت محیط زیست مجوز اجرا اخذ کرده و با دریافت اعتبار سالانه 900 میلیارد تومان، فعالیت خود را در تالاب انزلی آغاز کند از همان آغاز از سوی متخصصان و استادان دانشگاه مورد انتقاد قرار گرفت. هشدار صاحبنظران نسبت به پیامدهای جبران‌ناپذیر اجرای این طرح در اکوسیستمی چون تالاب انزلی سبب شد اجرای این طرح، ماه گذشته با دستور دادستان عمومی انقلاب بندرانزلی متوقف شود اما اصرار مجریان طرح و مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست بر ادامه اجرای این طرح که با ارائه اطلاعات و توضیحات ضد و نقیض همراه بود و نتوانست مراجع قضایی را قانع کند سرانجام روز گذشته به اعلام جرم دادستان عمومی انقلاب بندرانزلی علیه دست‌اندرکاران اجرای این طرح انجامید. به گزارش تسنیم، رحمان سید زاده دادستان انزلی، که چند روز علیه عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، قربانعلی محمدپور، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان، فرشید سهیلی، مدیرعامل شرکت نانو صنعت پرشیا و مجری طرح بایوجمی و عبدالرضا کرباسی، عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران و ناظر و ارزیاب طرح بایوجمی به اتهام تخریب محیط زیست، تضییع حقوق بیت المال و نشر اکاذیب اعلام جرم کرده می‌گوید: پس از 2 ماه بررسی نظرات اساتید دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تهران و برخی از کارشناسان زیست محیطی در خصوص اجرای طرح بایوجمی در  تالاب بین المللی انزلی دستور توقیف این طرح را صادر کردم اما سازمان حفاظت محیط زیست  به جای اینکه به نظرات دلسوزانه کارشناسان توجه کند، نظرات را نپذیرفت و اعلام کرد سازمان بین المللی جایکا با این موضوع موافق است. وی با بیان اینکه از سازمان حفاظت محیط زیست مدارکی مبنی بر صلاحیت اجرای این طرح درخواست شده که از سوی سازمان حفاظت محیط زیست فرستاده نشده است می‌گوید: در حالی که سازمان حفاظت محیط زیست مدعی است سازمان بین‌المللی جایکا با اجرای این طرح موافق است، متوجه شدیم که سازمان بین المللی جایکا طی نامه‌ای مورخ 27 آذر 97 مخالفت خود را با اجرای این طرح به صراحت اعلام کرده بوده است. در این نامه قید شده که 2 سال پیش هم این سازمان مخالفت خود را با اجرای طرح بایوجمی اعلام کرده است. سیدزاده همچنین با بیان مضرات اجرای طرح بایوجمی نظیر هدررفت زیاد هزینه، خسارت اکولوژیک و مخاطرات فراوان برای مردم انزلی، گیلان و مردم کشورمان می‌گوید: وظیفه قوه قضاییه جلوگیری از این موارد است.

هشدار ستاد نانو نسبت به طرح بایوجمی

دادستان عمومی و انقلاب بندر انزلی ادامه می‌دهد: در استعلام نظرات ستاد نانو به صراحت گفته شده که این طرح به 4 دلیل نباید اجرا شود زیرا مخاطرات زیست محیطی دارد.

ذرات ماده بایوجمی، «نانو» است

سیدزاده اضافه می‌کند: در نظرات کارشناسان و اساتید مبنی بر خطرناک بودن طرح بایوجمی به وضح گفته شده که کلرید نقره و دی اکسید تیتانیوم استفاده شده در این طرح بر اساس نظرات آنالیز آزمایشگاه های تهران جزء مواد نانو است و این خلاف صحبت های مطرح شده مجری طرح و مشاور طرح در مصاحبه است. دادستان عمومی انقلاب بندرانزلی با اشاره به اینکه ما از مجریان طرح خواستیم که این مواد را به دلیل خطرناک بودن در تالاب انزلی نریزند و آنها برای اجرای این طرح بیش از حد اصرار داشتند می‌گوید: بر مبنای دستورات قوه قضاییه و درخواست فعالان محیط زیست و تاکید ریاست محترم دادگستری گیلان برای جلوگیری از هرگونه خسارت به محیط زیست و بیت المال علیه رئیس سارمان محیط زیست کشور و مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان، مجری و مشاور طرح و برخی افراد دیگر که در اجرای طرح معاونت داشتند اعلام جرم کردم و موضوع برای دادسرای کارکنان دولت در تهران ارسال شد و قرار هم صادر شد.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر