پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سازمان اسناد، سندهای تاریخی مردم را می‌خرد

سازمان اسناد، سندهای تاریخی مردم را می‌خرد





۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۰۶

سازمان اسناد، سندهای تاریخی مردم را می‌خرد

معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی با تاکید بر ضرورت شناخت اهمیت سندهای تاریخی توسط مردم، گفت:سازمان اسناد سندهای تاریخی مردم رامی‌خرد.

علی زرافشان در نشست بزرگداشت روز اسناد ملی در کتابخانه ملی، نقش اسناد را انکارناپذیر دانست و افزود:وظیفه داریم علاوه بر حفاظت،اسناد را به نحو شایسته برای پژوهشگران و آگاهی مردم در منظر عموم قرار دهیم.وی با اعلام اینکه آرشیو در ایران سابقه طولانی دارد، گفت: آرشیو اسناد در سال 1349به تشخیص دولت و جامعه بر اساس مصوبه مجلس شورا ملی ایجاد شد.

زرفشان گفت: در طول سال ها نگاه به موضوع آرشیو تغییر و آرشیو اسناد برای نگهداری به سمت دسترسی عموم تغییر کرده است.زرافشان در دسترس بودن اسناد برای عموم را رویکرد جدید،مرکز جهانی آرشیو نیز دانست و گفت: دسترس بودن اسناد نقشی اساسی در شکل گیری هویت نسل های آینده خواهد داشت.تحقق مردم سالاری، حقوق شهروندی و شفافیت و پاسخگویی دولت ها با دسترس بودن اسناد میسر می شود.

وی افزود:جریان آزاد اطلاعات دولت را مکلف به اجرای قوانین می کند این امر در راستای در دسترسی به آرشیو و اسناد است.

زرافشان درباره انواع اسناد ومدارک گفت:برخی اسناد دولتی را نهادها و وزارتخانه های به سازمان اسناد و کتابخانه های ملی می دهند و برخی از سوی مردم اهدا شده یا از آنها خریداری می شود.

معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به اسناد تایخی اهدایی و خریده شده از مردم گفت:علاقمندان می توانند اسنادشان را به سازمان اسناد و کتابخانه ملی بفروشند.وی افزود: در این راستا دارندگان اسناد تاریخی می توانند اسنادشان را برای ارزیابی در اختیار ما بگذارند و در صورت داشتن ارزشمندی برای ما از سوی کارشناسان خبره قیمت گذاری شده و خریداری می شود. 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *