پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | هجوم ملخ به سیل ربطی ندارد

هجوم ملخ به سیل ربطی ندارد





۲۹ فروردین ۱۳۹۸، ۲۰:۰۳

هجوم ملخ به سیل ربطی ندارد

ملخ‌های صحرایی هر ساله در  بازه زمانی مشخصی به برخی نقاط کشور حمله می‌کنند

هم زمان با بارندگی‌های شدید و جاری شدن سیل در استان‌های جنوبی کشور، ملخ‌های صحرایی به برخی استان‌ها از جمله خوزستان، بوشهر، فارس و کرمان حمله کرده‌اند. هر چند برخی شایعات مبنی بر ارتباط ورود ملخ‌های صحرایی به کشور پس از بارش‌های اخیر وجود دارد اما معاون دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری می‌گوید: ملخ‌های صحرایی هر ساله در بازه زمانی مشخصی به برخی نقاط کشور حمله می‌کنند و هیچ ارتباطی به سیل ندارند.

امیرمسعود جلالی با اشاره به اینکه ملخ‌های صحرایی ملخ‌های مهاجری هستند که هر سال در بازه زمانی مشخصی از سمت کشور عربستان به برخی استان‌های ما حمله می‌کنند، اظهار کرد: هر چند ممکن است که رطوبت خاک شرایط را برای تکثیر این ملخ‌ها فراهم کند اما ورود آن‌ها به کشور هیچ ارتباطی با بارندگی و سیل‌های اخیر ندارد.

وی با بیان اینکه سازمان حفظ نباتات متولی مبارزه با این ملخ‌ها است، گفت: روش مبارزه با این ملخ‌ها سم‌پاشی است و حتی برخی توافقات بین‌المللی و منطقه‌ای نیز بین کشورهایی که درگیر هجوم ملخ‌های صحرایی هستند، وجود دارد.

آنطور که ایسنا می‌نویسد جلالی با اشاره به اینکه سازمان حفظ نباتات کشور برنامه‌های مدونی در اراضی زراعی برای مبارزه با این آفت با مشارکت کشاورزان دارد، تصریح کرد: عمده خسارت این ملخ‌ها به مزارع و زمین‌های کشاورزی است.

200 هکتار از اراضی فارس علیه ملخ صحرایی سمپاشی شد

یکی از استان‌هایی که درگیر با این پدیده هستند، استان فارس است. در همین رابطه مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: بیش از 200 هکتار از اراضی منابع طبیعی استان فارس با هدف مبارزه با ملخ های صحرایی سمپاشی شد.

حمید دبیری افزود: مبارزه با این آفت کشاورزی که به ملخ دریایی نیز موسوم است تا پایان تیرماه 98 ادامه خواهد یافت. 

وی اضافه کرد: دو شهرستان داراب و لامرد فارس با این آفت کشاورزی مواجه هستند؛ البته هفته قبل در بیش از 8 شهرستان فارس در محیط های شهری ملخ صحرایی(دریایی) مشاهده شد لیکن میزان ملخ ها در این شهرستان ها به گونه ای نبود که نیاز به مبارزه باشد با این حال اقدامات لازم در این مکان ها صورت گرفت.  طی دو روز گذشته و از دوشنبه هفته جاری تراکم ملخ های صحرایی (دریایی) در شهرستان های لامرد و داراب به گونه ای بود که باید مبارزه با این آفت صورت می گرفت؛ اگر در هر متر مربع بیش از 10 ملخ وجود داشته باشد باید مبارزه با این آفت صورت گیرد. 

 چهار دسته بزرگ ملخ صحرایی به شهرستان لامرد هجوم آورده اند و مبارزه در مناطقی که ملخ ها به آنجا حمله کردند به صورت کانون کوبی در حال انجام است. 

99 درصد ملخ هایی که به شهرستان های جنوبی استان فارس حمله ور شده اند همان ملخ هایی هستند که از عربستان به کشور وارد شدند البته پوره های این آفت( لاروها) هنوز به بلوغ نرسیده اند. 

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاروزی استان فارس با اشاره به این که پوره های ملخ صحرایی در استان هرمزگان هستند، افزود: مبارزه با پوره های ملخ صحرایی در استان هرمزگان در حال انجام است و بنا به آمارهای که مسئولین هرمزگان ارائه کرده اند بیش از 30 منطقه در حال کانون کوبی، لکه کوبی و سم پاشی علیه ملخ های صحرایی است. 

اگر دسته هایی از ملخ های صحرایی از مبارزه در استان هرمزگان جان سالم به در ببرند اواخر اردیبهشت زمانی است که این دسته ها به استان فارس می رسند اما رصد، پایش و مبارزه با ملخ های صحرایی تا پایان تیرماه در استان فارس ادامه دارد. 

طی روزهایی که از سم پاشی در عرصه هایی منابع طبیعی گذشته خسارتی تاکنون گزارش نشده است.  رفتار ملخ های صحرایی اینگونه است که با تجمع در عرصه های منابع طبیعی نسبت به حمله به مزارع اقدام می کنند و سعی شده تا با سمپاشی عرصه های منابع طبیعی این آفت کشاورزی کنترل شود. 

از یکشنبه 25 فروردین 98 تاکنون سمپاشی در عرصه های منابع طبیعی استان فارس و شهرستان هایی که در مواجهه با ملخ صحرایی(دریایی) هستند در حال انجام است.  80 میلیون تن سم نیز خریداری شده تا پس از بررسی شرایط شهرستان داراب و مساعد بودن شرایط نسبت به سمپاشی هوایی این شهرستان از فردا اقدام شود. پیشتر معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس ،  با بیان این که اقدامات پیشگیرانه ظرف یک ماه آینده از اهمیت بالایی برخوردار است، گفته بود: استان فارس دارای 2 آمادگاه ملخ در شهرهای شیراز و لامرد است و برنامه های مختلفی برای مبارزه با این آفت در صورت ورود آنها به اراضی کشاورزی دارد. 

آنطور که ایرنا می‌نویسد ملخ‌های زرد رنگ صحرایی (دریایی)، گروهی از ملخ‌های پرنده هستند که بزرگی آنها حدودا به 15سانتی‌متر می رسد و در زمره مضرترین حشرات به شمار می آیند. 

شهرستان های لامرد و داراب به ترتیب در فاصله 365 و 295 کیلومتری مرکز استان قرار دارند.

سابقه هجوم ملخ‌های صحرایی

بهمن ماه سال گذشته بود که نخستین دسته‌های ملخ صحرایی (دریایی)  از خلیج فارس وارد برخی شهرهای جنوبی ایران شد. ملخ دریایی یکی از مضرترین انواع ملخ ها است که بومی ایران نیست و در عربستان به نام ملخ صحرایی یا بیابانی شناخته می شود؛ چون معمولا با پرواز از روی خلیج فارس خود را به ایران می رساند به همین علت در ایران به آن ملخ دریایی می گویند.به گفته مدیر جهاد کشاورزی شوش، این آفت یکی مخرب ترین آفت های محصول کشاورزی و باغی است که هجوم آن می تواند خسارت شدیدی به محصولات کشاورزی وارد کند. چراکه این نوع ملخ از محصولات زراعی، باغی، نیشکر، گیاهان و تنه درختان تغذیه می کند. ملخ دریایی قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و خسارت آن در حالت تهاجمی بسیار زیاد است؛ دسته های پیاده ملخ ها و ملخ های بالدار هرگونه سبزی از علوفه، غلات، صیفی جات، درختان و حتی علف های هرز را از بین می برند.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *