طرح چهار مرحله ای ایلان ماسک برای سیطره بر مریخ
۲۲ آبان ۱۳۹۵، ۲۲:۰۴
طرح چهار مرحله ای ایلان ماسک برای سیطره بر مریخ
قسمت دوم
۳. ماموریت سرنشیندار پیشتازانه
توصیف ماسک در این مورد به شکل زیر بود:
نخستین ماموریت سرنشیندار با ابزارهای مورد نیاز برای ساخت پایههای اولیه و کامل کردن نیروگاه سوختی…
اگر اولین گروه از داوطلبان ارسال شده به مریخ توسط SpaceX بخواهند تا فرایند ساخت یک نیروگاه سوخت را به پایان برسانند تا در ادامه برای برگشت به زمین اقدام کنند، آنها برای این کار در وهلهی نخست نیاز به ساخت یک زیستگاه و تامین توان آن، نفس کشیدن، رشد مواد غذایی، بازیافت آب و برخی موارد دیگر خواهند داشت. این چالش در واقع ذهن محققان اکتشافات فضایی در سراسر جهان را برای حدود ۵۰ سال مشغول کرده است. اما به نوشتهی راب پرایس از بیزنس اینسایدر بریتانیا، اگر ماسک بتواند در مسیر خود موفق شود:
اولین مستعمرهنشینان مریخ در محفظههای گنبدی شیشهای غولپیکر زندگی خواهند کرد و از رباتهای حفاری برای توسعهی خانههای خود بهره خواهند برد.
این در واقع برداشتی است که از پاسخ ماسک به یکی از کاربران ردیت به دست میآید. وی همچنین در پاسخ یکی از کاربران ردیت دربارهی اینکه نام در نظر گرفته شده برای نخستین کلونی مریخ چه خواهد بود، اعلام کرد که این مستعمرهنشین، Mars Base Alpha نامیده خواهد شد.
هنگامی که پایگاه آلفا روی مریخ ساخته شود، مستعمرهنشینان مریخ قادر خواهند بود تا از زیستگاههای خودشان به عنوان یک پایگاه برای پیادهسازی نیروگاه پیشرانی استفاده کنند که پیشتر توسط ماموریت بدون سرنشین Heart of Gold به مریخ فرستاده میشود.
جزئیات فنی در مورد تمام این شاهکارهای باور نکردنی مهندسی، حتی پس از اعلام ماسک به هیچ عنوان مطرح نشدهاند. اما به نظر میرسد که این کارها از نظر علمی و مهندسی نیز کاملا شدنی باشند. اگر او بتواند تمامی مراحل فوق را به انجام برساند، در آن صورت هیچ مشکلی اساسی دیگری باقی نخواهد ماند. اگر شما همهی آن چهار المان را داشته باشید، در واقع میتوانید در هر نقطهای از منظومهی شمسی به راحتی سفر کنید.
۴. قابل سکونت ساختن مریخ
توضیح ماسک در این بخش هم به این شکل بود:
تلاش برای دو برابر کردن شمار پروازهایی که هر یک از محلهای مقرر شده روی مریخ میتواند صورت دهد؛ این زمان در حال حاضر برای وقفههای هر پرواز ۲۶ ماه است و تا زمانی که شهر ساخته شده روی مریخ گسترش یابد میتواند به رشد آن کمک کند. هر مستعمرهی فضایی ممکن است تنها نیاز به حدود ۴۰ هزار نفر برای زیستپذیری ژنتیکی پایهای (برای جلوگیری از اثرات منفی ناشی از همخونی) خواهد داشت. این در واقع تعدادی بود که یک پژوهشگر در گفتگو با پاپیولار مکانیکز به آن اشاره کرده بود.
با این وجود ماسک در ماه سپتامبر گفته بود که تنها به بقای انسانها فکر نمیکند؛ بلکه میخواهد یک شهر واقعی روی مریخ ایجاد کند و این شهر شامل هر چیزی از کارگاههای آهنگری تا بوفههای پیتزافروشی باشد. از این رو، یک میلیون نفر جمعیت را برای شهر مورد نظری که ایلان رویای آن را در سر میپروراند میتوانیم عدد مناسبی بدانیم. این رقم در واقع برآوردی برای یک شهر پررونق با همین جمعیت و چیزی میان آستین تگزاس و سنخوزه کالیفرنیا است. با ساخته شدن یک پایگاه اساسی روی مریخ و ایجاد روندهایی برای ساخت متان، آنگاه اسپیس ایکس و همکاران این کمپانی (احتمالا بویینگ) قادر خواهند بود تا هر یک از ابزارهای ارزشمند مورد نیاز را مجددا به زمین باز گردانند تا مجددا مورد استفاده قرار گیرند. این سفرهای بازگردانی در هر ۲۶ ماه یک بار انجام خواهند شد. در این مقاطع زمانی، فاصلهی مریخ و زمین به کمترین میزان خود میرسد و از مقادیر بالای صد میلیون مایل به چند ده میلیون مایل کاهش مییابد. این امر میتواند به لحاظ نظری فرصتها را برای فرستادن مردم بیشتری به مریخ و در ادامه نیز ساختن یک کلانشهر دایمی روی مریخ افزایش دهد. دلیل اصلی چنین افزایشی هم این خواهد بود که تمامی اجزای ITS قابلیت استفادهی مجدد را خواهند داشت. طرح اخیر در واقع همانند پرتابگر های موشک فالکون ۹ کمپای اسپیس ایکس است.
برای حمایت از این طرح بزرگ، ماسک باید به فکر ایجاد ایستگاههای بیشتری در مدار زمین باشد تا آنها بتوانند در مدار زمین به ITS ها متصل شده و مخازن سوختی آنها را پر کنند. با این حال، ماسک در ماه سپتامبر اعلام کرد، هر کسی که آمادهی انجام چنین سفرهای مهیجی میشود، باید خود را برای مرگ نیز آماده کند! وی گفته است: نخستین سفر به مریخ به معنای واقعی کلمه بسیار خطرناک خواهد بود. خطر مرگ و میر در این سفر بالا خواهد بود و هیچ راهی هم برای گریز از این واقعیت وجود ندارد.
اما خوشبختانه برای هر کسی که سفر را با موفقیت پشت سر گذاشته و بر روی کرهی مریخ دچار مشکل شود، ماسک در روز حضور خود در ردیت اشاره کرد که هر یک از سفینههای فضایی ITS دارای سوخت به اندازه کافی برای تسریع انتقال تجهیزات پزشکی و جایگزینهای حیاتی به مریخ خواهند بود و اهمیتی ندارد که آن سیاره چقدر از زمین دورتر باشد.
آیا این طرح امکانپذیر است؟
حتی با ارایهی جزییات جدید، ماسک هنوز هم باید بسیاری از ابهامهای موجود را رفع کند، به علاوه او با مقدار بسیار فراوانی از تستها و هزینههای گوناگون در ماههای آینده و سالهای بعدی روبرو خواهد شد تا در نهایت از عملی بودن و نتیجهبخش بودن طرح خود اطمینان پیدا کند.
اما پرسشی که کماکان پابرجا میماند این است که آیا این طرح عملی است؟ آیا حتی با کمک سایر کمپانیها و ارادهی عظیمی که از سوی بسیاری افراد روی زمین پشت آن خواهد بود، این طرح در نهایت میتواند موفق شود؟
جان لاگزدون (John Logsdon)، کارشناس سیاستهای فضایی و مورخ موسسهی سیاست فضایی دانشگاه جرج واشنگتن که در میان مخاطبان بحث با ماسک در مکزیک حضور داشت (و فرود فضانوردان آپولو ۱۱ بر روی ماه در سال ۱۹۶۹ را نیز به چشم دیده است) به شدت در این باره تردید دارد. وی در گفتگویی با بیزنس اینسایدر در روز ۲۸ سپتامبر در این باره گفت:
به باور من، بسیار نامحتمل است که پدیدهای با این گستره بتواند رخ دهد. او (ماسک) چیزهایی را که نیاز به میزان قابل توجهی از تحقیق و کار بیشتر دارد را به نوعی دست کم میپندارد. تصاویر و طرحهای مربوط به سفینههای فضایی را در نظر بگیرید. در هیچ یک از آنها شما نخواهید دید که آن ۱۰۰ مسافر مریخ در طی سفر طولانی چند ماههی خود به مریخ، کجا و چگونه قرار است زندگی کنند.
اما لاگزدون در عین حال هم اظهار میکند که «هرگز» تعبیر مناسبی نیست و او فکر میکند که در واقع همهی این ایدهها ممکن هستند. وی در این باره گفت:
البته او یک چشمانداز ارایه داده است و چشماندازها معمولا قرار نیست که خیلی منسجم و پیوسته باشند…شاید هدف از ارایهی یک چشمانداز این باشد که افراد دیگر آن را ببینند و با خود بگویند که انجام چنین طرحی از نظر فنی نیز قابل انجام است. اگر ما سرمایه و ارادهی کافی و همچنین تعهد متقابل همکاران را داشته باشیم، میتوانیم انجامش دهیم.
مطالب مرتبط
مرمت و بازسازی «خانه شهر» کرمان به کجا میرسد؟
مجرمان در کرمان به جای زندان، درخت میکارند
محیط زیست کرمان: غازهای وحشی تلف شده در رفسنجان نمونهگیری میشود
آخرین وضعیت سفر در تعطیلات ۲۲ بهمن
ترافیک سنگین در قشم و گیلان و کمبود جا در بوشهر
۲۷ روز پس از حمله تروریستی کرمان
تعداد مجروحان بستری در بیمارستان به ۷ نفر رسید
شهادت نازنین آچکزهی یکی دیگر از مجروحان حادثه کرمان
۱۷ روز بعد از حادثه تروریستی کرمان
ترکشهایی که امکان خارج کردن آنها نیست
افزایش ۲۶ درصدی مرگهای منتسب به آلودگی هوا در ۱۴۰۱
۲۵ مجروح حادثه تروریستی کرمان همچنان بستریاند
وزیران گردشگری ۳۵ کشور آسیایی در راه یزد
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
تبلیغات
وب گردی
- روغن صنعتی مایعی جادویی برای افزایش عمر مفید ماشین آلات
- ۱۰ ماده غذایی که به شما در سفر به سوی کاهش وزن کمک میکنند
- چاپ ترافارد؛ هر آنچه که باید درباره این نوع چاپ دستی بدانید
- اقدامات لازم برای اسباب کشی و جابجایی منزل
- بسته بندی مواد پودری با دستگاه ساشه: شغل پردرآمد این روزها
- طبع روغن زیتون در طب سنتی چیست؟ معرفی 4 خواص روغن زیتون
- خرید ساک دستی تبلیغاتی چه مزایایی برای هر برند دارد؟
- تعریف درست هوش مصنوعی (AI) چیست؟
- 10 ایده شغل دوم با سرمایه اولیه کم برای کارمندان
- مقایسه تعرفه پنلهای پیامکی و تبلیغاتی بیشتر
بیشترین نظر کاربران
معمای ریاست محیط زیست در کابینه رئیسی
بیشترین بازنشر
ستاندن حیات از غزه
پربازدیدها
1
به نام حیوانات به کام باغوحشداران
2
«بمو» را تکهتکه کردند
3
سوداگران گنج پل تاریخی ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند
4
محیطبانها با رد زنی چرخهای موتورسیکلت به شکارچیان رسیدند
5
کبوتر نماد مناسبی برای صلح است؟
دیدگاهتان را بنویسید