پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | توانمندسازی اقتصادی زنان

توانمندسازی اقتصادی زنان





۱۶ آبان ۱۳۹۵، ۴:۵۷

توانمندسازی اقتصادی زنان

توانمند‌سازی به عنوان امری ضروری جهت توانمند شدن افراد برای رسیدن به حقوقشان از طریق دستیابی و کنترل بر منابع طبیعی سازمان‌های موجود و تغییر یافته تعریف می‌شود.
یافته‌ها نشان می‌دهد که قوانین و منابع دسترسی زنان در زمینه خدمات اقتصادی و اجتماعی کافی نبوده و آنان را آسیب‌ پذیر می‌سازد که شامل سیستم خانواده شرایط شغلی زنان و سیستم‌های حمایتی است. نه تنها سیستم خانواده در معرض آسیب است که تبعیض شغلی یکی از عواملی است که زنان را از رفاه اجتماعی محروم کرده‌ و سبب می‌شود که آنان خود کار‌آمد نباشند.
اصولا توانمندسازی زنان به دو طریق میسر می‌شود: اول حذف عواملی که مانع فعالیت زنان می‌شود و دوم افزایش توانایی و قابلیت آنان. امروزه اتخاذ سیاست‌هایی از قبیل رفع تبعیض جنسیتی در بازار کار دسترسی یکسان به منابع مالی و برخورداری از حق مالکیت قانونی و تقسیم کار در منزل می‌تواند امنیت مالی و پویایی اجتماعی زنان را افزایش دهد.
زنان به عنوان بخش مهمی از پیکر اجتماع حامل بار سنگین مسؤلیت‌های خانوادگی و اجتماعی هستند و دوشادوش مردان میتوانند در صحنه‌های گوناگون حضور یابند. خود اشتغالی زنان به توانمند سازی اقتصادی آنان انجامیده و از وابستگی آن‌ها به مردان می‌کاهد. اغلب زنان در سراسر جهان برای کسب درآمد به بخش غیر رسمی متکی‌اند. اگر زنان توانمند‌تر شوند و بخش مهم‌تری از جامعه را تشکیل دهند رشد اقتصادی بهبود می‌یابد. حذف بخش مهمی از نیروی کار یک جامعه فقط بر مبنای جنسیت‌ می‌تواند تاثیرات مخربی بر اقتصاد آن داشته‌ باشد. علاوه بر آین دیده شده مشارکت زنان در انجمن‌ها گروه‌ها و بازار کار باعث افزایش بهره‌وری می‌شود. واگذاری مسؤلیت‌هایی که معمولا به مردان واگذار می‌شود می‌‌تواند توانمندسازی زنان را افزایش دهد.
یکی از راه‌های گسترش توانمند سازی زنان از طریق افزایش حق مالکیت املاک و مستغلات در خانواده است. چراکه معمولا در خانواده حق مالکیت مردان و فرزندان پسر نسبت به زنان و فرزندان دختر بیشتر است. حق مالکیت املاک و مستغلات یکی از شیوه‌های اصلی توانمند‌سازی اقتصادی زنان است که به آنان اطمینان مورد نیاز برای مقابله با نا‌برابری‌های جنسیتی را می‌دهد. اغلب حق مالکیت زمین از زنانی که در کشور‌های در حال توسعه زندگی می‌کنند تنها به خاطر جنسیت سلب می‌شود. افزایش مالکیت املاک و مستغلات به نوبه‌ی خود به زنان نوعی قدرت معامله می‌دهد که در حالت عادی آن را ندارند. آن‌ها توانایی اثبات خود را در ابعاد گوناگون زندگی به دست می‌آورند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر