تبدیل آب‌انبارهای تاریخی بندرخمیر به «کافه‌کتاب»





تبدیل آب‌انبارهای تاریخی بندرخمیر به «کافه‌کتاب»

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۵، ۱۲:۲۴

با هدف حفاظت از میراث هویتی جنوب و توسعه گردشگری پایدار، طرح بازآفرینی چهار آب‌انبار تاریخی بندرخمیر کلید خورد.

به گزارش پیام ما به نقل از تسنیم، آب‌انبارها در اقلیم خشک و شرجی جنوب ایران، صرفاً سازه‌هایی برای ذخیره مایه حیات نبوده‌اند، بلکه بخشی از شناسنامه فرهنگی، معماری و زیست جمعی مردم هرمزگان به شمار می‌روند.

 شهرستان بندرخمیر که به عنوان شهر خلاق و یادگیرنده در جهان شناخته می‌شود، این روزها میزبان یک رویداد نوین در عرصه بازآفرینی شهری است؛ طرحی که می‌کوشد خشت‌های کهنه و غبارگرفته سنتی را به شریان‌های زنده اقتصاد گردشگری خلاق متصل کند در این میان، ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به عرصه احیای بناهای تاریخی، فصل جدیدی از توسعه پایدار را در این منطقه رقم زده است.

 پایان مرمت نخستین سازه؛ سه آب‌انبار دیگر در صف احیا

 عباس درخور، مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بندرخمیر با اعلام این خبر به تشریح جزئیات این حرکت جهادی پرداخت.

او با اشاره به آغاز عملیات اجرایی این طرح ملی خاطرنشان کرد که حفاظت از بناهای تاریخی و بهره‌برداری بهینه فرهنگی، اولویت اصلی این نهاد است.

 به گفته این مقام مسئول، از مجموع چهار آب‌انبار هدف‌گذاری شده در این پروژه، عملیات مرمت و احیای یکی از این بناهای باستانی به طور کامل به پایان رسیده و سه سازه تاریخی دیگر نیز با شتاب مناسب در مراحل مختلف اجرایی و آماده‌سازی نهایی قرار دارند.

 کافه‌کتاب؛ المان جدید گردشگری فرهنگی در بافت تاریخی

 بخش جذاب و تحولی این پروژه، نگرش نوین به کاربری این بناهای تاریخی پس از عملیات احیا است مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی بندرخمیر با تبیین برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این حوزه اظهار داشت که این آب‌انبارهای باستانی پس از تکمیل فرآیند بازسازی، به عنوان مراکز «کافه‌کتاب» به بهره‌برداری خواهند رسید.

 این اقدام هوشمندانه نه‌تنها هویت تاریخی و معماری اصیل بنا را مخدوش نمی‌کند، بلکه فضای حوضچه‌های قدیمی را به یک اتمسفر فرهنگی منحصربه‌فرد برای حضور شهروندان، نخبگان و گردشگران داخلی و خارجی تبدیل خواهد کرد تا رونق‌بخش بافت تاریخی و سنتی بندرخمیر باشد.

 الگوی موفق توسعه درون‌زا با سرمایه‌های مردمی

 دَرخور یادآور شد: اجرای این طرح تحت نظارت مستقیم و فنی کارشناسان میراث‌فرهنگی و با مشارکت مستقیم سرمایه‌گذاران بخش خصوصی انجام می‌شود این مدل از همکاری، نمونه‌ای عینی و موفق از بهره‌برداری پایدار از بناهای تاریخی در راستای توسعه گردشگری شهری است که می‌تواند به عنوان یک الگوی کشوری در سایر نقاط استان هرمزگان نیز پیاده‌سازی شود؛ چرا که سپردن مدیریت میراث‌فرهنگی به دست خود مردم و بخش خصوصی، ضامن بقا و پویایی تاریخ این مرزوبوم خواهد بود.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

تاریخ، از زیر خاک به خیابان آمد

کمرزرین اصفهان در آستانه تبدیل‌شدن به الگوی ملی برای نجات حافظه شهرهای ایران

تاریخ، از زیر خاک به خیابان آمد

چکش بر نمدِ خاطـــــــــره

فعالان صنایع‌دستی و میراث فرهنگی سمنان با فروش و تخریب مجتمع نمدمالی مخالف‌اند

چکش بر نمدِ خاطـــــــــره

ایستگاه راه‌آهن تهران؛ موزه‌ای زنده بر ریل‌ها

روایتی از احیای میراث صنعتی ایران در قلب پایتخت

ایستگاه راه‌آهن تهران؛ موزه‌ای زنده بر ریل‌ها

یک دانش، دو سرنوشت

قنات در ایران فراموش شد، آموناس در پرو سیاست‌گذاری شد

یک دانش، دو سرنوشت

زنی که با سوزن، اقتصاد خانه را می‌دوزد

گزارشی از سوزن‌دوزی زنان سیستان‌وبلوچستان، هنری که هنوز سهم عادلانه‌اش را از بازار نگرفته

زنی که با سوزن، اقتصاد خانه را می‌دوزد

هشدار درباره خطر پیش‌دستی دیگران در ثبت جهانی آسبادها

میراث فرهنگی و گردشگری

هشدار درباره خطر پیش‌دستی دیگران در ثبت جهانی آسبادها

پنج موزه و هفت بنای تاریخی فارس در انتظار سرمایه‌گذاران بخش خصوصی

پنج موزه و هفت بنای تاریخی فارس در انتظار سرمایه‌گذاران بخش خصوصی

کشف سازه تاریخی «قیرخ ایاخ» در قنات اهر

کشف سازه تاریخی «قیرخ ایاخ» در قنات اهر

جنگ به روایت های مستقل نیاز دارد

گفت‌وگو با «هادی آفریده» درباره ساخت مستند در موشک‌باران و مشکلات مستندسازی از جنگ و میراث فرهنگی

جنگ به روایت های مستقل نیاز دارد

نشانه‌های نجومی پیش از استون‌هنج آشکار شد

کشف تازه باستان‌شناسی در بریتانیا

نشانه‌های نجومی پیش از استون‌هنج آشکار شد