پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مهندس سید احمد صفوی مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران: کرمان می‌تواند در تولید محصولات ارگانیک پیشرو باشد

مهندس سید احمد صفوی مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران: کرمان می‌تواند در تولید محصولات ارگانیک پیشرو باشد





۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۲۱

مهندس سید احمد صفوی مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران: کرمان می‌تواند در تولید محصولات ارگانیک پیشرو باشد

امروزه مصرف غذای سالم برای مردم از آن چنان اهمیتی برخوردار است که نهادهای دولتی و NGO ها را بر آن داشته تا در توسعه تولید و مصرف این محصولات تلاش نمایند. در دهه های اخیر این تلاش ها منجر به ایجاد نهادهایی در توسعه تولیداتی تحت عنوان محصولات ارگانیک شده است که مورد استقبال مردم در سطح دنیا قرار گرفته است. ایران نیز به عنوان کشوری با ظرفیت های تولیدی مناسب برای رشد و توسعه محصولات ارگانیک از این جنبش اجتماعی عقب نمانده و به همت سازمان های مردم نهاد و نهاد های حکومتی توانسته جامعه ایرانی را با این مهم آشنا نماید.
سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران به عنوان بزرگترین شبکه عرضه محصولات کشاورزی کشور توانسته است با برگزاری هفت جشنواره معرفی و عرضه محصولات ارگانیک سهمی به سزا در نهادینه شدن فرهنگ تولید ومصرف محصولات ارگانیک در سطح کشور را داشته باشد. به گونه ای که در این جشنواره ملی از تمامی استان های کشور تولیدکنندگان و مصرف کنندگان حضور می یابند در همین رابطه و به بهانه برگزاری هفته فرهنگی کرمان گفتگویی را با مهندس سید احمد صفوی مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار ترتیب داده‌ایم که در زیر شرح آن را می خوانید.
چگونگی ورود سازمان مدیریت میادین را به موضوع امنیت غذایی و مصرف محصولات ارگانیک بیان نمایید؟
به منظور ارتقاء کیفیت زندگی و به منظور پیاده سازی مصوبه قانونی جلسه رسمی اسفند 1388 شورای اسلامی شهر تهران با عنوان ( سازمان دهی و ارتقای کیفیت محصولات قابل عرضه از طریق سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی شهر تهران) سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی شهرداری تهران به عنوان مهمترین و بزرگترین شبکۀ سازمانی عرضه محصولات کشاورزی و دامی کشور، استراتژی نوینی را با هدف سلامت محوری و ارتقای کیفیت محصولات غذایی عرضه شده در تهران، با به کارگیری آخرین روش ها، تاکتیک ها و دستاوردهای علمی، تخصصی، مهندسی و حقوقی را تصویب نموده و در دست اجرا قرار داده است .
سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در سال های اخیر اقدام به برنامه ریزی برای فرهنگ سازی اهمیت استفاده از محصولات ارگانیک در بین شهروندان نموده است و بر این اعتقاد است که برای افزایش تولید و عرضه محصولات ارگانیک و طبیعی ابتدا باید تقاضا را سامان دهیم که خود موجب افزایش تولید و عرضه محصولات ارگانیک خواهد بود.
چه اقداماتی تا کنون در این زمینه توسط سازمان مدیریت میادین انجام پذیرفته است؟
تا کنون هفت نمایشگاه معرفی و عرضۀ محصولات ارگانیک، طبیعی، گیاهان دارویی و خدمات تخصصی مرتبط، با شرکت گروههای تولیدی، خدماتی، فنی و مهندسی از مهمترین اقدامات در این بخش به شمار می رود .
این جشنواره ها هر ساله با هدف معرفی پتانسیل های ملی و حمایت و تشویق فعالان عرصه ارگانیک کشور از یک طرف و تبادل نظر تخصصی دربارۀ مبانی تولید و عرضۀ محصولات ارگانیک در کشور پیگیری و برگزار می شود.که شامل:
غرفه های ویژه عرضه محصولات دارای گواهی معتبر بین المللی ارگانیک؛
غرفه های ویژه محصولات طبیعی ( برداشت از عرصه طبیعت)؛
غرفه های ویژه فناوری ها، نهادها، مواد آلی و زیستی در حوزه ارگانیک؛
غرفه های ویژه ارائه خدمات ترویجی، فنی و مهندسی در حوزه ارگانیک می‌باشد.
آیا تولیدکنندگان سایر استان ها نیز در این جشنواره حضور دارند؟
همانطور که اشاره شد این جشنواره و نمایشگاه در سطح ملی برگزار می شود و اکثر تولیدکنندگان محصولات ارگانیک از سایر استان ها به تهران می آیند که با توجه به نتایج موثر ومفید اقتصادی برای تولیدکنندگان هر ساله از حضور در جشنواره استقبال می نمایند. که البته این حضور تمامی ظرفیت کشور نیست و قطعا باید افزایش یابد.
علاوه بر برگزاری جشنواره های ارگانیک چه فعالیت های دیگری را سازمان مدیریت میادین برای حمایت از تولیدکنندگان انجام می دهد؟
علاوه بر برگزاری این جشنواره ها این سازمان با اجرای طرحی ویژه و با ایجاد 14 غرفه دایمی در سطح میادین و بازارها که از مهمترین اقدامات صورت گرفته در این بخش است؛ توانسته تسهیلات مناسبی را برای تولید کنندگان این محصولات در نظر گیرد و همچنین شهروندان نیز بتوانند به سهولت از این تولیدات بهره مند شوند البته این غرفه ها با توجه به استقبال شهروندان در حال گسترش می باشد
شرایط واگذاری غرفه های ارگانیک به تولیدکنندگان به چه صورت انجام می پذیرد؟
در این راستا شرایط و مبنای اصلی برای عرضۀ محصولات ارگانیک درسازمان با استناد به مقررات و استانداردهای معین ملی و استانداردهای ارگانیک بین المللی مورد تأیید مراجع ذیصلاح و با استناد به تاییدیۀ موسسات بازرسی تخصصی می باشد.
که پس از بررسی و استعلام و تایید آن ها توسط مراجع ذیصلاح غرفه های موردنظر به تولیدکنندگان واگذار می شود.
استقبال مردم از این محصولات تا کنون چگونه بوده است؟
تلقی اولیه از جایگاه های عرضه محصولات ارگانیک این بود که استقبال از این نوع محصولات در بین طبقات مختلف درآمدی و تحصیلی و مناطق کمتر برخوردار مناسب نباشد اما برگزاری نمایشگاه ها و بررسی های صورت گرفته نشان داد که میل استفاده از محصولات ارگانیک و طبیعی در همه شهروندان با هر سطح درآمد و تحصیلات در حال افزایش است و این موضوع موید آن است که برنامه ریزی سازمان در فضا سازی ذهنی مردم به منظور استفاده از محصولات ارگانیک در حال افزایش است.
که این افزایش تقاضا مختص شهروندان تهرانی نبوده و در سراسر کشور عزمی ملی برای ترویج این محصولات بوجود آمده است که می توان امید داشت سایر استان ها این جشنواره را به صورت ملی برگزار نمایند که در راستای برگزاری این جشنواره‌ها سازمان مدیریت میادین آمادگی همکاری را دارد.
با توجه به اینکه هفته فرهنگی کرمان در تهران برگزار می شود در این زمینه چه همکاری هایی می تواند بین سازمان و استان کرمان صورت پذیرد؟
استان کرمان با توجه به شرایط اقلیمی خود بالاخص در جنوب استان به عنوان یکی از استان های مستعد در حوزه کشاورزی کشور شناخته می شود. در زمینه تولید محصولات ارگانیک اگرچه کمتر در این استان به این محصولات توجه شده است اما همواره در جشنواره های برگزار شده ارگانیک نیز حضور پر رنگی داشته است و محصولات این استان اعم از خرما پسته روغن بالزامیک و چند محصول دیگر مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفته است که البته می تواند با برنامه ریزی مناسب توسط مسولین امر جایگاه تولید محصولات سالم و ارگانیک در استان کرمان افزایش یابد و در توسعه و تولید این محصولات در سطح ملی و حتی بین المللی پیشرو باشد.
سازمان مدیریت میادین نیز در این توسعه می تواند تجارب کارشناسان خود را در اختیار مسوولین این استان قرار دهد تا بتوانند در سریع ترین زمان ممکن اهداف خود را محقق نمایند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر