پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آسانسور ناایمن شهرداری

یک زن کارمند شهرداری تهران به‌دلیل سقوط آسانسور در معاونت اجتماعی منطقۀ ۱۸، جان باخت

آسانسور ناایمن شهرداری

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران: در ساختمانی متعلق به شهرداری یک مادر از دست رفته یک بچه یتیم شده و یک مرد بی‌همسر شده است





آسانسور ناایمن شهرداری

۱۶ مرداد ۱۴۰۳، ۲۲:۲۱

یک کارمند شهرداری به‌دلیل سقوط آسانسور در معاونت اجتماعی شهرداری منطقۀ ۱۸، جان باخت. تبعات وجود ساختمان‌های ناایمن، دامن شهرداری تهران را هم گرفته است. «ایمنی» در نهادی که خود باید مسئولیت حفاظت از جان شهروندان در مقابل چنین ساختمان‌هایی باشد، این‌گونه تعریف می‌شود و جان انسانی از دست می‌رود. تهران مانند بسیاری از شهرهای کشور، ساختمان‌های ناایمن کم ندارد. اما اینکه یکی از این ساختمان‌های ناایمن، جزو املاک و ساختمان‌های نهادی خود شهرداری باشد، محل بحث است. براساس آخرین آمار سازمان آتش‌نشانی تهران، در پایتخت ۷۵ ساختمان اداری و تجاری ناایمن همچون پاساژهای «شانزلیزه»، «ناهید» و فجر، «شرکت ژال» در خیابان شریعتی، «ساختمان هرمزان» در سعادت‌آباد، «مجتمع تجاری بوستان» در پونک و برخی پاساژهای بازار بزرگ تهران، از جمله «گرندهتل»، ساختمان‌هایی هستند که هنوز ایمن‌سازی نشده‌اند.در لیست بلندبالای آتش‌نشانی، ساختمان‌های دولتی اعم از بیمارستان و اماکن دولتی هم وجود دارد و فقط ساختمان‌های تجاری‌صنعتی نیستند، اما ناایمن‌ها، شهر پرتراکمی چون تهران را تهدید می‌کنند. سال گذشته رئیس کمیسیون عمرانی و شهرسازی شورای شهر تهران، در گفت‌وگو با برنامۀ «تهران ۲۰» از وجود ۱۱ هزار ساختمان ناایمن و شناسایی آن‌ها خبر داده بود که از نظر نهاد شهری، در مرحلۀ بحرانی قرار نداشتند، اما «پرخطر» شناخته می‌شدند. ساختمان‌های ناایمن از نظر فنی، اماکنی هستند که از لحاظ سازه، تأسیسات و موقع حریق، ایمنی لازم را ندارند.

دربارۀ ناایمن‌بودن این ساختمان، بارها هشدار داده بودیم

این حادثه درحالی اتفاق افتاده است که خردادماه سال‌جاری، اعضای کمیتۀ ایمنی و کالبدی شهرداری منطقۀ ۱۸ تهران، در آخرین نشست فوق‌العاده، برای رفع خطر و ایمن‌سازی تعداد ۵ ساختمان شاخص دولتی در این منطقه، ضرب‌الاجل یک‌ماهه‌ای تعیین کرده بودند؛ یعنی دستور ایمنی از سوی نهادی که ساختمان‌های متعلق به خودش ایمن نیست.

روز گذشته اعضای شورا دربارۀ مرگ کارمند شهرداری در اثر سقوط آسانسور، موضع گرفتند و به آن اعتراض کردند.

بااین‌حال، روز گذشته اعضای شورا دربارۀ مرگ کارمند شهرداری در اثر سقوط آسانسور، موضع گرفتند و به آن اعتراض کردند. «ناصر امانی» عضو شورای شهر تهران، ضمن تسلیت فوت یکی از کارمندان شهرداری تهران در آسانسور ساختمان شهید مختاری معاونت اجتماعی منطقۀ ۱۸ تهران گفت: دیروز برادر این شهید (کارمند شهرداری) با من تماس گرفتند، گریه می‌کردند و می‌گفتند بارها دربارۀ ناایمن‌بودن ساختمان این معاونت هشدار داده بودیم، اما به آن توجهی نشد. به گزارش سایت شورای اسلامی شهر تهران، ناصر امانی دربارۀ حادثۀ فوت همکار منطقۀ ۱۸ شهرداری تهران، خطاب به چمران گفت: معاون اجتماعی منطقه، از دوستانی است که تازه به شهرداری تهران وارد شده‌اند، بدون هیچ سابقۀ اجرایی و ظاهراً دیروز با این خانم جر بحث کرده‌اند و بعد، این حادثه برای این خانم اتفاق افتاده است. یک مادر از دست رفته، یک بچه یتیم شده و یک مرد بی‌همسر شده است؛ آن‌هم یک کارمند شهرداری در ساختمانی که متعلق به معاونت اجتماعی بوده و محل رفت‌وآمد مداوم مردم برای کارهای مشارکتی و اجتماعی است.

 

 شهرداری هم مانند سایر مردم، ملزم به رعایت نکات ایمنی است

بنابر آمار مدیریت بحران، در تهران حدود ۱۶هزار ساختمان مهم و بلندمرتبه وجود دارد که پایش جدیدی دربارۀ آن‌ها انجام نگرفته است. اما اتفاقی که در ساختمان معاونت اجتماعی منطقۀ ۱۸ افتاده است، از زبان «محمد آخوندی» رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجۀ شورا، در صحن علنی روز گذشته این‌گونه بیان شده است: «اگر کسی فیلم حادثه را ببیند، یک درس و تذکر بسیار دقیق برای همۀ ما است. کارمندی که تا دقایق پیش مشغول کار بوده و وقتی وارد آسانسور می‌شود، متوجه این نمی‌شود که اتاقک آسانسور موجود نیست و سقوط می‌کند. شهرداری تهران باید یک کارگروه تشکیل دهد و ساختمان‌های خود را بررسی و به‌سرعت تعیین تکلیف کند. ممکن است اتفاق دیگری نیفتد، اما وظیفه داریم که پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهیم و تمام ساختمان‌ها را بررسی کنیم.»

در همین زمینه، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، با تأکید بر اینکه شهرداری هم مانند سایر مردم ملزم به رعایت تمام قوانین و نکات ایمنی در ساخت‌وسازهاست، تأکید کرد: ساختمان‌های شهرداری، خودشان باید از نظر ایمنی نمونه باشند.

 

براساس گزارش پایگاه خبری شورای شهر، «مهدی چمران» در ارتباط با حادثۀ رخ‌داده توضیح داد: پیش از این در صحن شورا مصوب شده که شهرداری، خود نیز همانند مردم ملزم به رعایت قوانین و نکات ایمنی در ساخت‌وسازها است. یعنی تمام فرآیندها حتی کسب مجوز ساخت را باید طی کند. دربارۀ موضوع ایمنی نیز این امر صادق است و شهرداری خود نیز باید براساس قانون، همۀ موارد ایمنی را بررسی و اجرا کند. فرقی میان همکاران با مردم نیست. برای هیچ کسی نباید حادثه‌ای رخ دهد. آن هم در ساختمان شهرداری که خودش باید از نظر ایمنی، نمونه باشد. چرایی رخداد این حادثه نیز باید به‌طور کامل مورد بررسی قرار گیرد که بسیار موجب تأسف است.  چمران تأکید کرد: درحال‌حاضر ساختمان‌های ناایمن شهر با حضور دادستان یا نمایندۀ او و کمیتۀ ایمنی و تعدادی متخصص، در شرایط مختلف بررسی می‌شوند و هر ساختمانی که از نظر مقاومت مشکل داشته باشد، اجازۀ ساخت و اتمام ندارد. ساختمان‌های شهرداری نیز از این قاعده مستثنی نیستند و در ساخت آن‌ها باید تمام نکات ایمنی رعایت شده و در درجۀ اول ساختمان‌های ایمن شهر باشند. 

 

 عرض تسلیت به‌جای پذیرش مسئولیت

دیگر عضو شورای شهر تهران، درخواست کرد که حادثۀ جان‌باختن یکی از پرسنل شهرداری منطقۀ ۱۸، به‌صورت دقیق بررسی و پیگیری شود. «مهدی اقراریان» هم در تذکری با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با سازمان بازرسی برای بررسی موضوع جان‌باختن یکی از همکاران شهرداری منطقۀ ۱۸، در جلسۀ شورا گفت: تأکید کردیم که بررسی دقیق صورت بگیرد. جای تعجب دارد که در شهرداری که باید آرامش و آسایش را القا کند، این اتفاق می‌افتد. اما پاسخ شهرداری به انتقادها، تنها اعلام بررسی حادثه است و گویا نه کسی مسئولیت آن را بر عهده می‌گیرد، نه استعفایی در کار است، نه اخراج و برخوردی. از شورای شهر هم به نظر می‌رسد تنها صدای انتقادهای تندوتیزی شنیده می‌شود که راهکار حل هیچ مشکلی نیست و شهرداری تهران در دورۀ اخیر، آن‌قدر حاشیه و تخلف در حوزۀ  شهری داشته و دارد، که مرگ یک انسان در میان انبوه تخلفات و عدم شفافیت گم می‌شود.

 

در همین زمینه، معاون شهردار تهران با اشاره به فوت یکی از کارکنان شهرداری منطقۀ ۱۸ در پی سقوط آسانسور، گفته است: «باید منتظر باشیم که نتایج کارشناسی مشخص شود و به‎‌دنبال آن، از حوادث احتمالی جلوگیری کنیم.» «مجید باقری» معاون شهردار تهران، در جلسۀ شورا که روز گذشته برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت کارمند شهرداری منطقۀ ۱۸ در پی سقوط آسانسور، اظهار کرده است: «همۀ ما در شهرداری از این حادثه متأثر هستیم و باید منتظر باشیم که نتایج کارشناسی مشخص شود و به‌دنبال آن، از حوادث احتمالی جلوگیری کنیم.» همین گفته‌ها نشان می‌دهد تنها راهکار موجود برای تسلای دل خانوادۀ داغدار، عرض تسلیت و ابراز تأثر باشد. پس از آن، ایمنی و رعایت قوانین فنی و تأسیساتی، به کناری گذاشته می‌شود تا دوباره حادثه‌ای بزرگ‌تر مانند «پلاسکو» یا «متروپل» اتفاق بیفتد و توجه افکار عمومی را به خود جلب کند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر