پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | حادثه در کمین۷۱ ساختمان بحرانی تهران

حادثه در کمین۷۱ ساختمان بحرانی تهران





حادثه در کمین۷۱ ساختمان بحرانی تهران

۳۰ تیر ۱۴۰۳، ۱۴:۵۰

 ۳۳ هزار ساختمان ناایمن در تهران وجود دارد و وضعیت حدود ۷۱ ساختمان بحرانی است. در این میان اسامی بیش از ۸ بیمارستان وجود دارد که اهتمام جدی برخی دستگاه‌ها را برای رفع این مشکل می‌طلبد.

به گزارش پیام ما به نقل از مهر شامگاه ۲۸ تیر امسال، یک مورد حادثه حریق در یک بیمارستان واقع در تقاطع خیابان کارگر شمالی و بزرگراه آل احمد به سامانه ۱۲۵ آتش نشانی اطلاع داده شد که در پی آن ستاد فرماندهی ابتدا آتش‌نشانان هشت ایستگاه و سپس آتش نشانان دو ایستگاه دیگر و در مجموع عوامل ۱۰ ایستگاه را به همراه تجهیزات مورد نیاز به محل حادثه اعزام کرد.

کانون حریق اتاقک مخابرات در طبقه همکف یکی از ساختمان‌های بیمارستان شریعتی بود، این اتاقک کاملاً شعله‌ور شده و شعله‌های آتش درحال سرایت به بخش‌های دیگر بود که با اقدام به موقع آتش‌نشانان از گسترش حریق جلوگیری شده و مدتی بعد نیز آتش به طور کامل مهار و اطفا شد.

دود زیادی از این حریق به طبقه منفی یک ساختمان و همچنین طبقات بالایی سرایت کرده بود و به همین دلیل نیز گروهی از آتش‌نشانان با کمک کادر درمان طرح اضطراری خروج بیماران را مورد بررسی قرار دادند که خوشبختانه نیازی به تخلیه بیماران نشد.

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با انتقاد از بی‌توجهی به توصیه‌ها و اخطارهای آتش‌نشانی در مورد حادثه بیمارستان شریعتی گفت: این مرکز نیز پیش از این چندین بار مورد بازرسی ایمنی قرار گرفته و موارد نقص ایمنی به مدیران آن اطلاع داده شده بود که متأسفانه توجه چندانی به آن نشده بود.

به دلیل وجود تعداد زیادی ساختمان ناایمن احتمال بروز حادثه در تهران بسیار زیاد است و هر چند وقت یک بار با بروز حادثه‌ای مثل حریق در پلاسکو، حادثه در مرکز درمانی سینا اطهر و بیمارستان گاندی، این مساله مورد توجه رسانه‌ها و عموم قرار می‌گیرد و دوباره تا حدودی به فراموشی سپرده می‌شود.

وضعیت حدود ۷۱ ساختمان بحرانی است

مهدی بستانچی عضو هیأت مدیره انجمن ایمنی و مهندسی حریق استان تهران در اردیبهشت امسال اعلام کرد: در کل کشور ۱۳۴ هزار ساختمان ناایمن داریم همچنین در تهران ۳۳ هزار ساختمان ناایمن وجود دارد که وضعیت حدود ۷۱ ساختمان بحرانی است. به عبارتی با وضعیت این ساختمان‌های بحرانی وضعیت مشابه وضعیت پلاسکو و متروپل دارد.

هشدار بروز حادثه در ۷۱ ساختمان بحرانی تهران

بستانچی ادامه داد: متأسفانه در مورد نمای ساختمان‌ها دستور العمل مناسب نداریم و بسیاری از کارفرماها و سازندگان ساختمان مسأله ایمنی را کار فانتزی می‌بینند بنابراین باید فرهنگ سازی شود و تقاضا میان مردم ایجاد شود.

۵۴ هزار ساختمان را در تهران پایش کرده‌ایم ‏

قدرت‌الله محمدی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران نیز درباره آخرین وضعیت ایمنی ساختمان‌های تهران بیان داشت: بیش از ۵۴ هزار ساختمان را در تهران پایش کردیم و نزدیک ۱۰ تا ۱۵ درصد آنها نمای کامپوزیت دارد که طی ۳ دقیقه می‌تواند با حریق نابود شود.

روزانه ۱۵۰ حادثه حریق در تهران داریم

وی با اشاره به اینکه روزانه ۱۵۰ حادثه حریق در تهران داریم که با اقدامات پیشگیرانه می‌توان این آمار را کاهش داد، گفت: پیشگیری در کاهش حوادث بسیار مؤثر است به طوری که اگر پلاسکو عایق حریق داشت حداقل مدت بیشتر دوام می‌آورد و ۱۶ آتش نشان جان خود را از دست نمی‌دادند.

محمدی با بیان اینکه ساختمان‌ها از نظر ایمنی به ۴ دسته بسیار پرخطر یا بحرانی، پرخطر، میان خطر و کم خطر تقسیم می‌شوند، گفت: ما بدون کمک دستگاه قضائی نمی‌توانستیم به مساله ساختمان‌های ناایمن رسیدگی کنیم. از دستگاه قضا درخواست دارم همین روند همکاری را با ادامه دهد و از دستگاه‌های دیگر نیز می‌خواهم دستگاه قضا را الگوی خود قرار دهند تا شاهد نتیجه همکاری خوب که بسیار به نفع شهروندان است، باشیم.

اعلام اسامی ساختمان‌های ناایمن از سوی دادستانی

اسامی ساختمان‌های ناایمن در تهران مدت‌ها بود که به دلایل مختلف اعلام نمی‌شد ولی سرانجام غلامعباس ترکی معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور از تشکیل پرونده قضائی برای هر یک از ساختمان‌های ناایمن در دادستانی تهران خبر داد و گفت: انتشار اسامی این ساختمان‌ها به صورت شفاف و با ذکر موارد ناایمنی از نظر دادستانی منع قانونی ندارد.

۸ بیمارستان ناایمن در تهران

در میان فهرست ساختمان‌های ناایمن که از سوی دادستانی کل در اختیار خبرنگاران قرار گرفت نام تعداد زیادی مرکز خرید و بیمارستان و مرکز درمانی بود.

۸ بیمارستان شامل حضرت رسول اکرم، امام خمینی (ره)، لولاگر، طرفه، سینا، بوعلی، شهدای یافت‌آباد و فیاض‌بخش به عنوان ساختمان ناایمن معرفی شدند. البته به گفته برخی از اعضای شورای شهر تهران برخی از بیمارستان‌ها نیز دارای نواقص ایمنی بودند اما نام آنها در این فهرست نیست و اخطارهای ایمنی از سوی سازمان آتش نشانی دریافت کردند که بیمارستان گاندی که سال گذشته دچار آتش سوزی شد و همچنین بیمارستان شریعتی شامل این بیمارستان‌ها هستند.

نقش دولت و شهرداری در پیشگیری از حوادث

در مورد مراکز درمانی و بیمارستان‌ها وزارت بهداشت نقش مهمی بر عهده دارد و هر چند قوه قضائیه در اقدامی بسیار مؤثر نسبت به اعلام اسامی این بیمارستان‌ها گامی مثبت در راستای تعیین تکلیف آنها برداشت ولی این رویه باید با ورود جدی مدعی العموم به رفع مشکلات ایمنی بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، پاساژها و سایر مکان‌های پرتردد شهروندان که اخطارهای ایمنی دارند، داشته باشد و اکنون باید دید برنامه دولت چهاردهم و شهرداری تهران در این زمینه چه خواهد بود و آیا اقدامات با دور تندتر پیش می‌رود که شاهد کاهش بروز حوادث در کلان شهر تهران باشیم.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر