پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مروری بر اولویت‌های فرهنگی رئیس‌جمهور منتخب

مروری بر اولویت‌های فرهنگی رئیس‌جمهور منتخب





مروری بر اولویت‌های فرهنگی رئیس‌جمهور منتخب

۱۶ تیر ۱۴۰۳، ۱۱:۳۵

با اعلام پایان شمارش تعرفه‌ها در تمامی شعب اخذ رأی در داخل و خارج کشور، «مسعود پزشکیان» با کسب اکثریت آرا، به‌عنوان رئیس‌جمهوری ایران برگزیده شد. در تبلیغات انتخابات اخیر موضوع فرهنگ، هرچند اندک، در کنار دیگر مباحث دیگر مطرح شد و بر این اساس نامزدهای مختلف در یک میزگرد و مناظره حول محور فرهنگ صحبت‌هایی داشتند. مهم‌ترین اولویت‌ها و دغدغه‌های فرهنگی پزشکیان در ادامه مرور می‌شود.

دولت حتماً باید به فیلم و فیلم‌سازان کمک کند

به گزارش پیام ما به نقل از ایمنا، یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرهنگ موضوع سینما شناخته می‌شود. پزشکیان در مناظرات درباره این بخش گفت: «در رابطه با سینما و هنر مشکلاتی داریم که باید موانع آن‌ها برداشته شود. ۱۷ فیلم بلند که در عرصه بین‌المللی به نمایش گذاشته شد که در ایران مجوزهای لازم را نگرفتند. موانعی که باعث می‌شود هنرمندان ما زیرزمینی و غیرقانونی کار کنند باید برطرف شود تا از حضور این عزیزان استفاده کنیم؛ در دولت آینده اگر مردم رأی دادند دولت حتماً باید به فیلم و فیلم‌سازان کمک کند و موانع بر سر هنرمندان و کارگردانان برداشته شود. نگذاریم تعدادی ممنوع‌الخروج شوند و تعدادی از مملکت ما خارج شوند.»
او همچنین با اشاره به موضوع کتاب و مشکلات فعالان این حوزه اضافه کرد: «مسئله دیگر گرانی کتاب است و وقتی قدرت خرید کتاب وجود نداشته باشد طبیعتاً استفاده از کتاب کاهش می‌یابد. اصولاً در مدارس با طراحی اقدامات تشویقی فردی و جمعی می‌توان کتاب‌خوانی را گسترش داد. تقویت کتاب‌خوانی باید از طریق مدرسه پیگیری شود و باید فشار بیاوریم که انجام شود. یادگیری اگر در ابتدای جوانی انجام نشود، در بزرگسالی کار سخت‌تر می‌شود.»
پزشکیان با اشاره به لزوم اهمیت و توجه به پیوست فرهنگی توضیح داد: «در رابطه با پیوست‌های فرهنگی در مناطق حتماً باید در جاهایی که درست شده و فاقد کتاب‌خانه و مسجد هستند اقدامات صورت گیرد. باید طوری شکل بگیرند که قابل استفاده باشد. ساختار اجتماع باید طوری باشد که این روند در آن قابل اجرا باشد.»

فیلترینگ و تبعات آن

از سویی پزشکیان در سومین مناظره دور اول ریاست‌جمهوری که با محوریت فرهنگ برگزار شد نکاتی بیان کرد و بر این اساس با اشاره به نوع نگاه به زنان در جامعه گفت: «این نگاه که زنان جنسیت دوم هستند باید اصلاح شود. باید در عمل ثابت کنیم که به فکر آن‌ها هستیم. در خیلی مسائل قصور داریم و الان زمان رأی‌گیری این حرف‌ها را می‌زنیم؛ با زور و دستور و قانون رفتار عوض نمی‌شود. همانطور که در گذشته نتوانستند به زور حجاب را از سر زنان بردارند حالا هم با زور نمی‌توانند حجاب روی سر بگذارند.»
او همچنین با اشاره به موضوع فیلترینگ و تبعات آن معتقد است «فیلترشکن‌ها باعث می‌شود راحت‌تر به فضاهای مستهجن دسترسی پیدا کنند» و از سویی بیان کرده است «اگر نمی‌خواهیم در آینده از قافله علم و تمدن عقب بمانیم لازم است با دنیا ارتباطات اینترنتی برقرار کنیم با در نظر گرفتن محدودیت‌های امنیتی و کاری کنیم تا دانشمندان ما که در این حوزه زحمت می‌کشند از مملکت ما خارج نشوند. نخبگان ما به دلیل فراهم نبودن بستر از ایران می‌روند.»

لزوم آزادی و مطالبه‌گری رسانه‌ها

او در این میزگرد فرهنگی که با حضور «محمد فاضلی»، جامعه‌شناس و مشاور اسبق وزیر نیرو و «محمد بهشتی»، رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی برگزار شده بود با اشاره به نگاه خود به مسائل قومیتی پیش برد و بر این اساس تاکید داشت «ما در رابطه با قومیت‌ها حق نداریم یکی را خوب و یکی را بد ببینیم، ولی می‌بینیم!»؛ موضوع اساتید و دانشجویان در این روزها از مباحث مورد تاکید پزشکیان است که میزگرد فرهنگی نیز این بحث بی‌نصیب نماند و در‌این‌باره به این تاکید داشت که «نه‌تنها استاد، اجازه نمی‌دهم هیچ دانشجویی را به خاطر اندیشیدن اخراج کنند. ما اگر منطق داشته باشیم، دانشجو که دیوانه نیست، با او صحبت می‌کنیم قانعش می‌کنیم.»
در بخشی دیگر نیز پزشکیان با اشاره به اهمیت رسانه‌ها بر لزوم آزادی و مطالبه‌گری رسانه‌ها تاکید داشت و گفت: «مرجعیت رسانه‌ای، می‌دانید چرا ما رسانه را نمی‌گذاریم حرف بزند؟ برای اینکه گیر داریم، رسانه بازش می‌کند ما نمی‌خواهیم کسی بفهمد که ما کار غلط کردیم خوردیم و بردیم.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر