پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نادره وائلی زاده
نادره وائلی زاده

نادره وائلی زاده

معدن‌کاوی در کمین«دره‌برفی»

نادره وائلی زاده

۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

معدن‌کاوی در کمین«دره‌برفی»

کوهستان «دره برفی» قربانی جدید کوه‌خواری در خوزستان است. میراثی طبیعی، پوشیده از درختان بلوط و بادام و گون، در شهرستان «دزپارت» که بخشی از حوضهٔ آبخیز کارون را تشکیل می‌دهد. این کوهستان زیبا اما اخیراً با مجوز ادارهٔ صنعت‌ومعدن و با موافقت اداره‌کل منابع‌طبیعی، اداره‌کل حفاظت محیط زیست و سازمان آب و برق خوزستان به‌عنوان معدن سنگ واگذار شده است. کوهستان دره‌برفی قرار است جایش را به کارخانه سنگ و شن‌وماسه بدهد تا کوه را برای ساختن جاده تکه‌تکه کنند.
آبگرفتگی؛ عیدی اهوازی‌ها

نادره وائلی زاده

۱۴ فروردین ۱۴۰۳

آبگرفتگی؛ عیدی اهوازی‌ها

خوزستانی‌ها سال نو را با آبگرفتگی آغاز کردند. سناریویی تکراری که تقریباً هر سال در بارندگی گریبان شهروندان را می‌گیرد. در پایان یک سال گرم و خشک، سال جدید با آبگرفتگی در 11 شهرستان شروع شد. بیشترین آن در اهواز که خانه‌های زیادی زیر آب رفت و باعث شد وعده‌های دولت سیزدهم برای حل مشکل آبهای سطحی رنگ ببازد. اولین سامانه بارندگی 29 اسفند ماه بود که رواناب را در خیابان‌ها جاری کرد. دومین سامانه در پنجم و ششم فروردین ماه با 41 میلیمتر بارش سطح وسیعی از شهر اهواز را فراگرفت و سیلاب به برخی از خانه‌ها هم راه یافت. برخی مناطق اهواز تا دو روز زیر آب ماندند و آب از آنها تخلیه نشد، به‌طوری که منجر به تعطیلی ادارات اهواز و کارون در روز ششم فروردین شد.
هشدار تخریب هورالعظیم

نادره وائلی زاده

۲۸ بهمن ۱۴۰۲

هشدار تخریب هورالعظیم

جمعی از نهادهای علمی و مردمی کشور در نامه‌های جداگانه به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس، ضمن ابراز نگرانی از فعالیت میادین نفتی در تالاب هورالعظیم، خواستار رسیدگی ویژهٔ به تبعات اجرایی شدن استحصال میدان نفتی سهراب بر محیط زیست این تالاب شدند.
ساخت‌وساز در تالاب شادگان

نادره وائلی زاده

۲۳ بهمن ۱۴۰۲

ساخت‌وساز در تالاب شادگان

تعرض به تالاب بین‌المللی شادگان، این‌بار به‌نام زائرسرا و با چراغ سبز دستگاه قضا. دادسرای شهرستان شادگان در روزهای اخیر، درحالی شهرداری را تبرئه کرده که ساخت‌وساز غیرمجاز در بستر تالاب بین‌المللی شادگان از سه ماه پیش بی‌وقفه اجرا شده است. در مقابل، شکایت قضایی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان علیه تصرف و تخریب تالاب، هنوز راه به جایی نبرده است.
مالچ‌نفتی باز هم خوزستان را سیاه‌پوش کرد

نادره وائلی زاده

۳ بهمن ۱۴۰۲

مالچ‌نفتی باز هم خوزستان را سیاه‌پوش کرد

مالچ نفتی بعد از حدود چهار سال توقف، به خوزستان بازگشت. این بار ماسه‌زارهای «خسرج» در غرب رود کرخه، سیاه‌پوش شده است. بیش از یک ماه از اعتراض فعالان محیط زیست می‌گذرد، حالا در میان سکوت نهادهای نظارتی یکی دیگر از زیستگاه‌های غنی خوزستان زیر لایهٔ قیر سیاه و سنگین مدفون شده است.
بازگشت «مالچ نفتی» به خوزستان

نادره وائلی زاده

۲۲ دی ۱۴۰۲

بازگشت «مالچ نفتی» به خوزستان

رد کامیون‌ها روی تنِ سبزِ دشت «خَسرَج» به‌جا مانده است. تانکرها و مخازن بزرگ برای ذخیرهٔ قیر سیاه برپا شده‌اند. کانکس‌های پیمانکاران هم به راه است. حوضچه‌ها و کانال‌های عمیق نشان می‌دهد که همه‌چیز مهیای آغاز عملیاتی است که در سال‌های اخیر به یکی از چالش‌برانگیزترین مسائل محیط زیستی خوزستان تبدیل شده است. «مالچ‌نفتی» حالا بعد از حدود چهار سال توقف، دوباره به ماسه‌زارهای غرب رود کرخه بازگشته است.
دست رد بر سینهٔ «سهراب»

نادره وائلی زاده

۴ دی ۱۴۰۲

دست رد بر سینهٔ «سهراب»

پنجمین میدان نفتی در تالاب هورالعظیم نتوانست مجوز توسعه‌اش را از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت کند. گزارش ارزیابی محیط زیستی توسعهٔ «میدان نفتی سهراب» از سوی شرکت مهندسی و توسعه نفت برای حفر 20 حلقه چاه جدید در بکرترین قسمت هورالعظیم ارائه شده بود. اما به‌دلیل احتمال بروز آسیب‌های گسترده و خشک‌شدن بخش‌های قابل توجهی از این تالاب، در جلسهٔ چهارشنبه 22 آذرماه کمیتهٔ ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست، نمرهٔ قبولی نگرفت و رد شد.
قتل‌عام روی کارون

نادره وائلی زاده

۲۸ آذر ۱۴۰۲

قتل‌عام روی کارون

«قاتلان» مشغول کارند. عصر یک روز پاییزی؛ اهواز؛ قلب کارون. قایق دراز و باریک از دورترها هم مشخص است؛ حتی از روی پل‌های روی رودخانه. لب کارون این روزها شلوغ‌تر است. جابه‌جای شط، ماهیگیرها قلاب انداخته‌اند و قایق‌ران‌ها منتظر مسافر. بساط چای و قهوه ساحلی هم به راه است. هیچ‌کس اما جرئت اعتراض به قاتلان رودخانه را ندارد؛ در این سال‌ها همه فهمیده‌اند که اگر صدای مخالفی بلند شود، جوابش اسلحهٔ کلاشینکف است.